25.11.2010

Eurotrip 2010, Saksa (München)

26.5.2010
Reissujuttu jatkukoon. Italiasta nokka kohti Saksaa. Piacenzasta Milanoon ja sieltä junaan jonka piti mennä Zürichin kautta Müncheniin. Meillähän oli 5/10 reililiput, eli 10 päivää voimassa siitä ku eka kerra sen ottaa käyttöön ja viitenä päivänä saa matkutaa. Riippuen maasta/junasta/kuun asennosta, välillä joutuu ostamaan paikkalipun junaan.

10 eurolla Müncheniin!
Juna oli yks hienoimmista reissumme aikana. Nautinnollisen matkan keskeytti kuulutus, jonka sanoista saimme vain osittain selvää. Pian saapuu konduktööri selventämään asiaa, juna on myöhässä, jäämme junasta paikassa nimeltä Zug, jossa vaihdamme junaa. Takuuta ei ole, että kerkeämme seuraavaan junaamme. Juna odottaa jos paikkaliput valmiina...kun viimein saavuimme Zürichiin, juna oli jo lähtenyt. Eikun uutta kyselemään. Noh sellainen löytyy, pitää vaihtaa Sveitsin puolella 2x junaa, että päästään sit Müncheniin. Ekassa vaihtopaikassa odotusaikaa on reilu tunti. Noh, oon aina halunnu käyä kaljalla Sveitsissä!

Vihdoin perillä. Kysymme neuvoa hostelliin, minkä olimme aikaisemmin netistä etsineet. Noh infoakka neuvoo meiät väärään, mutta se oli ihan hyvänhintanen ja aamupalakin kuului, joten jäimme sinne. Tavarat huoneen lukollisiin sängynalushäkkyröihin ja ruokaa metsästämään. Tallustellaan kaupungin ytimeen ja marssitaan sisään jonkun ravintolan ovesta. Listat on saksaksi, emme edes pyydä englanninkielisiä. Tarjoilijakin palvelee saksaksi (tuli aina välillä sellanen olo, et meitä ei luulla turisteiks jos ei kuule puhetta). Saksaa sen verran lukeneena ymmärsin suurin piirtein mitä oon tilaamassa.

Ei Saksaa ilman olutta...

"Perinteinen Müncheniläinen annos" Siinä oli..kaikkea :D

Mun pippuripossu. Huomatkaa kasvikset ;D

Pavlon lerssit ja sauerkraut. Raastettua inkivääriä, oli melko tujua.

Napa täynnä oli hyvä hetken aikaa seurata Münchenin iltaelämää. Vettäkin alko satamaan, joten painuttiin hostellille nukkumaan, että jaksaa aamulla lähteä liikenteeseen.

27.5.2010
Ylös ulos ja lenkille. Eikun aamupalalle. Tarjolla oli paahtoleipää, sämpylää, juustoa, makkaraa, jogurttia, maitoa, mysliä, kananmunia, kahvia, teetä, mehua...en muista. Hyvää perushuttua, maha tuli täyteen. Lähdettiin tutustumaan Müncheniin. Tähtäimenä ainakin yksi museo ja mikäs muukaan kuin Hofbräuhaus. Museo oli jees, myös aika surullinen..hitler siellä, hitler täällä.

Puolen päivän aikaan kävelimme jonkunnäköisen torin ohi. Johan siellä oli ihmiset olusella :P Nälkä kurni jo, mutta eka käytiin tornissa kahtelemassa maisemia korkeelta, ennen ruoan metsästystä.

Olutta...

Hofbräuhaus! Yläkerrasta löytyy iso juhlasali noin 9-metriä korkeine kattoineen, jonne mahtuu noin 1500 asiakasta, ja yläkerran muihin tiloihin mahtuu vielä noin 1000 asiakasta lisää. Jep, asiakkaita riitti. Tarjoilijat oli perinteisissä asuissa ja polvihousujengi soitti musiikkia. Etsittiin pöytä ja taas valitsemaan ruokaa saksankieliseltä listalta. Tilasin jotain makkaraa, kartoffelsalat(=perunasalaatti) ja jotain kastiketta. Annoksessani oli makkarapihvin näköisiä palasia kaksi. Eli ilmeisesti tilaamani makkara on joku hiivatin iso pötkö, josta leikataan sitten pihvejä. No hyvää se. Söin myös sinappia (en tykkää sinapista). Mutta tuolla tarjottu sinappi oli hyvää, sopi makkaraan täydellisesti. Palan painikkeeksi tietysti litran olut. Ympäriä salia kiertelee tarjoilija kori kaulassa ja myy Brezeleitä. Yksi sellainenkin piti ottaa! Jälkkäriks tietysti Apfelstrudelia. Kaikki oli täydellistä <3 Perunasalaatti tosin täysin erilaista mihin suomalainen on tottunut. Se oli ikäänkuin perunamuussia, johon oli jätetty täkyjä ja tarjoillaan kylmänä. Kyl siihen jotain makua antavaa oli käytetty..noh,sopi annokseen.

Yksi olut kiitos.

Brezelin koko sopii olueeseen.

Maha paukkuen jatkamaan kierrosta. Müncheniin on ehdottomasti päästävä uudelleen pitemmäksi aikaa, hieno kaupunki. Yhen päivän vois uhrata Hofbräuhaussille, vois syyä koko listan läpi :D Illalla taas unille, aamulla matka jatkui kohti Tsekkiä. Tässä vielä menu englanniksi.