Näytetään tekstit, joissa on tunniste pullat ja munkit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste pullat ja munkit. Näytä kaikki tekstit

21.12.2011

Vaniljapullat


Löytyipä lähi supermarkittini leivontahyllystä kauan kaipaamaani vaniljakreemijauhetta! Heti piti hamstrata pari pussia kaappiin ja testata sitä pulliin. Tein viiteen litraan maitoa pullataikinan, puolesta tein ihan tavan voisilmäpullia ja puolesta sitten näitä vaniljapullia. Kaulin taikinan levyksi, levitin päälle vaniljakreemiä ja rullasin pötköksi. Siitä sitten leikkasin reilun sentin paksuja siivuja. Jätin yläreunaa vähän paljaaksi, koska rullatessa kreemi työntyi koko ajan eteenpäin. Rullaaminen tuntui ehkä hieman hankalalta mutta hyvin ne onnistui, täytekin pysyi pullissa!

Ainekset läskipulliin.

Laitoin ohjeen mukaan 2,5dl nestettä ja vähän reilummin jauhetta kun tuossa, annoin tekeytyä ja sitten katoin näyttääkö tarpeeksi paksulle.

1.5.2011

Munkit! Klara Vappen!



Munkit 14 kpl
3dl maitoa
1pss kuivahiivaa
1 kananmuna
1dl sokeria
ripaus suolaa
kaardemummaa
100g voita
7-8dl vehnäjauhoja

litra rypsiöljyä

Lämmitä maito reilun kädenlämpöiseksi. Sekoita joukkoon hiiva, suola, sokeri, kardemumma ja kananmuna. Alusta joukkoon jauhoja. Lisää alustuksen loppuvaiheessa pehmitetty voi. Älä lisää jauhoja liikaa, liian kovasta taikinasta tulee kuivia pullia/munkkeja! Anna taikinan kohota liinan alla noin tunti.

Pyörittele taikinasta pieniä palloja ja anna niiden taas kohota liinan alla. Mitä pitempään maltat antaa kohota niin sitä parempi lopputulos on :P Itse taisin kohottaa palleroita vielä tunnin. Ota taikinasta pieni koepala sivuun!

Kuumenna öljy paksupohjaisessa kattilassa. Itse en ole ikinä käyttänyt mittaria. Kuumennan hellan vitosella öljyä niin että se tuntuu erittäin lämpimälle kun kättä pitää öljyn yläpuolella. Kokeilen aina pienellä taikinanokareella onko öljy sopivan kuumaa. Kun munkit alkavat ruskistua hyvin, pienennän levyä neloselle. Paista munkit molemmin puolin kauniin ruskeiksi. Nosta munkit ensin talouspaperin päälle, jotta ylimääräinen öljy valuu pois. Sokeroi munkit ja pistele poskeen lämpöisenä!

18.2.2011

Pullaperjantai!



Pullaa, koska pakastimen tarjonta oli kelvannut eteenpäin. Pullataikinan ohje löytyy blogista jo ennestään, mutta tällä kertaa tein korvapuustien ja voisilmäpullien lisäksi mansikka-vaniljapullia. Aattelin käyttää jääkaapissa lojuvan paistonkestävän mansikkahillon pois. Itse teinkin vain pellillisen näitä pullia, mutta täyte riittäisi hyvin toiseenkin, ehkävähän enempäänkin. Pullista olisi tullut ehkä kivemman näköisiä jos vaniljatäytteen olisi levittänyt pohjalle ja hillon päälle, mutta kerkesin mättää kaikkiin pulliin hillon alimmaiseksi. Täyte oli aika jäykähköä eikä se levinnyt edes uunissa. Mutta hyvin kuulemma maistui :P

Vaniljatäyte
50g margariinia
½dl sokeria
1tl vaniljasokeria
1 kananmuna
½ prk maitorahkaa
1pss vaniljakastikeaineksia

Lisäksi paistonkestävää hilloa.

Sekoita pehmennyt rasva ja sokerit keskenään. Lisää kananmuna ja maitorahka, sekoita tasaiseksi. Lisää lopuksi vaniljakastikeaines.

Leivo pyöreitä pullia. Anna kohota hetki liinan alla. Paina lasilla jokaiseen pullaan kolo ja voitele pullat. Lisää pohjalle paistonkestävää hilloa ja päälle nokare vaniljatäytettä. Paista 225 asteessa 10-12 minuuttia.

6.2.2011

Mansikka- ja appelsiinirahkapitkot



Anniina oli löytänyt niin herkullisten näköisten pullapitkojen ohjeen Herkkukirpun blogista, että täytyi itsekkin laittaa resepti korvan taakse odottelemaan seuraavaa pullanleipomisintoa. Mitäs parempaakaan tekemistä näin sunnuntai-aamuna kuin levittää pullan tuoksua kerrostalon rappuun ja laittaa naapurit kuolaamaan.



Valmista puolen litran annos pullataikinaa. Tämä riittää kolmeen pitkoon. Itse tein kaksi pitkoa ja lopusta taikinasta 9 pikkupullaa. Pikkupulliin laitoin täytteeksi vähän perinteisemmin pelkkää rahkatäytettä rusinoilla (rahkatäyte olisi tässä vaiheessa tarvittunut vähän sitruunaa mutta moista ei löytynyt joten laitoin pienen lorauksen mandariini-appelsiinimehua). Hilloina käytin Saarioisen mansikka- ja appelsiinimarmelaadeja á230g.

Täyte kolmeen pitkoon
1½-2 prk paistonkestävää hilloa

250g maitorahkaa
2 kananmunaa
2dl sokeria
pari lusikallista vaniljasokeria

//muoks. lisättäköön vielä että sokerin määrän voisi minusta puolittaa. Aika makeaa tulee kun marmelaaditkin on sokerisia. Itseasissa vois ens kerran kokeilla pelkällä vaniljasokerilla :P

Sekoita maitorahka, munat ja sokerit keskenään. Jaa taikina kolmeen osaan. Kauli taikina n.½cm paksuksi levyksi. Levitä hilloa levyn keskelle 1/3 levyiselle alueelle. Levitä päälle rahkatäytettä. Leikkaa levyn sivut parin sentin paksuisiksi hapsuiksi, älä leikkaa ihan täytteeseen asti! Kääntele hapsut vuorotellen molemmilta puolilta vinoittain täytteen päälle. Voitele pitko kananmunalla ja ripottele päälle raesokeria. Paista 200 asteessa n. 20 minuuttia.






Kolmasosasta taikinaa tein siis pikkupullia. Pyöritä pullat palloiksi ja laita pellille kohoamaan. Paina lasin pohjalla pullien keskelle kolot. Voitele pullat. Lisää koloon rahkatäytettä. Paista 225 asteessa 10-15 minuuttia.

12.11.2010

Dallaspullat



Valmista pullataikina ohjeen mukaisesti. Dallaspullat kuvassa oikealla.

Dallaspullien täyte
50g margariinia
1 muna
½ prk maitorahkaa
½dl sokeria
1tl vaniljasokeria
1pss Ekströmin vaniljakastikejauhetta

Vatkaa pehmeä rasva sokereiden kanssa käsin. Lisää muna ja rahka. Kauli pullataikina levyksi korvapuustien tapaan. Lisää vaniljakastikejauhe täytteeseen (tee tämä tosiaankin juuri ennen kuin levität täytteen!), levitä täyte taikinalle ja rullaa.  Leikkaa noin sentin paksuisiksi paloiksi. Kohota pellillä liinan alla, voitele munalle ennen paistoa.

Valitettavasti tätä kirjottaessani näiden tekemisestä on aikaa, etten muista riittikö täyte tuollaisenaan puolikkaan taikinan täytteeksi.

Pullat



Heitänpä tänne nyt ihan peruspullataikinan ohjeen. Pullia tulee leivottua aika useinki, pakkaseen vierasvaraksi. Silloin tällöin yrittää keksiä vähän jotain uutta.

Pullataikina
5dl maitoa
50g tuorehiivaa tai 2pss kuivahiivaa
2dl sokeria
1 muna
1tl suolaa
1rkl kaardemummaa
1 muna
150g margariinia
n. 14dl vehnäjauhoja

Lämmitä maito kädenlämpöiseksi. Sekoita maitoon hiiva, suola, sokeri, kaardemumma ja kananmuna. Lisää jauhoja vähitellen ja vaivaa taikinaa hyvin. Lisää alustamisen loppuvaiheessa pehmeä rasva. Pullataikinaan ei kannata mättää jauhoja niin paljon, että siitä ei jää murustakaan sormiin kiinni. Tällöin saa aikaiseksi vain kovia ja kuivia pullia. Jos käytössäsi on monitoimikone, valmiin taikinan merkki on kun se irtoaa kulhon reunoista vatkatessa. Anna taikinan kohota liinan alla kaksinkertaiseksi.

Korvapuusteihin tarvitset margariinia, sokeria ja kanelia. Jaa taikina kahteen osaan. Kauli palat suorakaiteen muotoiseksi levyksi. Levitä taikinalle pehmeää rasvaa, ripottele päälle sokeria ja kanelia. Kääri levy rullaksi. Leikkaa rullat 3-5cm paksuiksi paloiksi vinoittan, niin että joka toinen leikkaus on eri suuntaan. Paina jokainen pala keskeltä alas. Kotiliesi: korvapuustien leipominen

Voisilmäpulliin tarvitset voita ja sokeria. Leivo taikinasta pitkä pötkö ja leikkaa se tasakokoisiin paloihin. Pyöritä palat pyöreiksi pulliksi ja laita kohoamaan pellille liinan alle. Ennen uuniin laittoa voitele pullat (olen todennut että voitelu on kätevämpää ennen voisilmän tekoa). Paina peukalolla keskelle reikä, laita reikään nokare voita ja n.½ tl sokeria. Ripottele halutessasi vielä pullan päälle raesokeria.

Pikkupullia paistetaan uunissa 225 asteessa noin 10 minuuttia.

Kuvassa oikealla dallaspullia.