Näytetään tekstit, joissa on tunniste riista. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste riista. Näytä kaikki tekstit

27.10.2013

Hirveen hyvä jääpaisti



Näin se metsästyskausi alkoi ja päättyi, appiukon seura on kaikki saaliit saanut ja hirvipeijaisetkin on luvassa. Tietysti meidänkin pakastinta ollaan täydennetty erilaisilla hirvenlihoilla.

Jokin aika sitten Alkon lehteä selatessani bongasin jääpaistin ohjeen, ennenkin olin toki tähän törmännyt mutta nyt se palautui mieleeni. Päätin, että sitä olisi testattava pikimmiten. Silloin tosin sukeltaessani pääedeltä pakastearkkuumme, totesin lihojen olevan aika vähissä. Löytyi sieltä kuitenkin pieni naudan paisti ja pieni hirven vasan potka. Syteen tai saveen, näillä mentäsiin! Nettiä selaillessani törmäsin tekstiin, jossa sanottiin, että alle 2kg lihapaloilla ei kannata vaivautua. No minäpä vaivauduin ja sain oikein makoisaa lihaa, nopeammin ;)

Jääpaistin, toisinaan myös routapaistiksi kutsutaan, idea on laittaa liha täysin jäisenä uuniin miedolle lämmölle. Useaita tunteja kestävä paisto, sopiva sisälämpötila (n.65c) ja voila! täydellisen mureaa lihaa. Paiston jälkeen liha saa vielä olla yön yli mausteliemessä.

Toisella kerralla meillä oli noin kilon kokoinen hirvenpaisti. Kelloa tietysti unohdin katsoa...oiskohan joku 5h mennyt sen kokoisen palan kypsymiseen. Jotkut reseptit antavat 1,5kg lihalle ohjeeksi pitää uunissa 6-7h. Katsokaamme sitä sisälämpöä :)

Jääpaistin valmistus vie vuorokauden verran aikaa, mutta kuinka helppoa onkaan heittää suoraan pakkasesta liha uuniin ilman päivän-parin sulatusta jääkaapissa. Isommat lihakimpaleet voi olla uunissa vaikka yön yli!

Jääpaisti

n. 1,5kg lihaa (hirvi, poro, nauta...) itse testasin tuon potkan ja paistin, molemmat toimi. Paisti oli hieman mureampaa.

2-3 litraa vettä (meillä isoin kattila on 3l joten taisin laittaa siihen vettä noin 2,5l)
8rlk merisuolaa
3rlk väkiviina etikkaa (itse käytin valkoviinietikkaa kun muuta ei kaapista löytynyt)
3rlk sokeria
1rlk kok. mustapippureita
1rlk kok. valkopippureita
4 laakerinlehteä
6 valkosipulin kynttä (voi lisätä kokonaisena tai pieniä)
muutama oksa tuoretta timjamia ja rosmariinia. (tai reilut ruokalusikalliset kuivattuja)
(katajanmarjoja)

Jos maistelet lientä, niin huomaat sen olevan melko suolaista! Ei kannata säikähtää, lihasta ei tule niin suolaista :)

Lämmitä uuni 100-asteiseksi. Laita jäinen paisti vuokaan ja uuniin, paistia ei tarvitse peittää millään. Muutaman tunnin kulutta voit laittaa lämpömittarin paistiin ja alkaa seurata sen sisälämpötilaa. Itse otimme lihan uunista pois kun mittari näytti 65c ja se oli juuri sopivan punaista :)

Paistin ollessa uunissa voit valmistaa mausteliemen. Mittaa aineet kattilaan ja annan kiehua hiljasella noin puolisen tuntia. Sammuta liesi, jätä kansi kattilan päälle ja annan liemen olla siinä niin kauan, että paisti on sopivan kypsää.

Uiva hirvi ja pilkotut valkosipulit.


Itse kaadoin lihasta uunivuokaan kertyneet nesteet pois, ne ei näyttänyt kovin hemaseville...sen jälkeen lisäsin maustelientä niin paljon vuokaan, että liha peittyi lähes kokonaan (itellä tuli reunat vastaan, aina parempi jos liha on kokonaan nesteessä :D ). Liemi oli lämmintä mutta ei kuumaa! Vuokaan kansi päälle ja laitoin sen aluksi parvekkeelle jäähtymään, sitten yöksi jääkaappiin. Jos liha ei peity kokonaan, käännä se aamulla ympäri.

Lihasta leikkasimme ohuita siivuja. Tätä on nautittu kylmänä punaviinikastikkeen ja muussin kera, närpitty suoraan suuhun jääkaapista ja tänään teimme bageleita jonka täytteeksi liha pääsi. Nam!



4.1.2012

Le tsef esittää: Riistamakkara

Kuten luvattu ja uhottu jo hetken aikaa, makkaran tekoon piti rueta. Suolesta, lihasta ja lersseistä saa väännettyä niin paljon puujalkavitsiä, etten niitä tähän laita. Kerron taustoja.

Meidän äijä metästää, joten saan hirvenlihaa eri muodoissa melko helposti. Tässäkin blogissa on jo vissiin muutama resepti ollut, ja mietin että väännän makkarat ainakin koekappaleina siitä, ilmaista kun on. Telkkarista katoin joskus kun sisilialainen setä pisti käsineen makkaraa pöydällä, ja teki sitä muuten nopeemmin ku minä koneella, joten kyllähän sitä nyt piti päästä kokeilemaan. Visiona oli, että maustan itse kasvatetuilla chileillä ja pistän itse tehdyt sinapit päälle. Chilit ei vielä kasva, mutta sinappia voisi kokeilla vielä... Asiaan.

Reseptejä en ettiny, Anu hoiti sen mun puolesta. Eikös makkara oo vaan lihaa suolessa? Ilmeisesti ei. Sekaan laitettiin siis:

- noin 1,1 kg hirven karjalanpaistilihoja
- noin 300 g ihraa
- noin yksi isohko sipuli sipaleina (jäi tuosta taginesta yli)
- 4-5 kynttä valkosipulia
- suolaa
- mustapippuria
- paprikaa
- chiliä
- cayennea
- noin desilitra tummaa olutta (loput join).

Sipulit silpuksi, voissa pannulle ja viilenemään. Lihaköntit ja ihra myllyn läpi tiheellä terällä kahdesti ja eikun sotkemaan keskenään. Mausteiden määrästä ei voi sanoa muuta kun että paljon, lisäiltiin vähän väliä ja paistettiin koepala pannulla ja todettiin että lisätään vielä. Olutta meni arviosta, fiilistelin kädellä, että saa pyöriteltyä pötkön, joka ei katkea. Sitten vielä myllystä koko soosi läpi ja hetken vaivausta. Ilmeisesti jos jättää vaivaamatta, makkaroista tulee ilmavia ja paukahtelevat sitten rikki.

Mylly pyörii, ensimmäinen kerta.
Nyrkkiä vaan, kyllä se siitä! Kuole!
Suoleen laittaminen olikin sitten melkoista. Liotin suolta haaleassa vedessä puolisen tuntia, jotkut laittoivat suolaa sinne, minä en. Päätin, että se on hyvää vaihtamatta vesiä tahi maustamatta. Myllyyn makkarasuutin kiinni ja terät ja muut ritilät edestä, Anulle muovikapula käteen, suuttimen varteen suolta (no hiukan jos heittää suuttimeen, ehhehe) niin paljon kun sain mahtumaan ja saksilla poikki. Viisi senttiä suolta roikkui yli, ajettiin massaa hiukan siihen huulille ja suoleen solmu, ettei tule ilmaa sekaan. Sitten vain kone käyntiin ja makkaroita pyörittelemään. Nauroin puolet ajasta, mutta kaipa noista hyviä tuli (kirjoitushetkellä ne vasta kiehuu esikypsennyksessä).

Suolen asettelu suuttimelle oli melko jännää.

Voiton puolella!
Lopputuloksena oli 11 ruskeaa makkaraa (hirvi ottaa ruskean värin jo raakana, olen huomannut). Muuten vaikuttivat asialliselta, mutta Portin työkokemuksen perusteella hiukan löysähköiltä. Säilömisen takia pistimme kattilaan kiehumaan, ei kuitenkaan kiehumaan vaan noin +80 C veteen, ja joka makkaraan 3-4 reikää tikulla kylkeen, etteivät räjähdä.

Ja eikun kiehumaan.
Nonni. Keittämisen jälkeen alko koostumus ja ulkomuoto olla muuten tehtaan tekemien jäljillä, mut koko ei oo ihan standardia. Pistin sitten yhden heti pannulle. Makua on, hirven maistaa mut mausteita saatiin lopulta oikee määrä. Rakenteeltaan hiukan raemainen, mut pitää muotonsa eikä hajoa. Huomaa, että ei oo tehtaan tuote, mutta en kyllä häpeile yhtään. Kelpo nakki. Laskin sit samalla päässäni, että mitä tää lysti maksaa verraten kaupan makkaraan.
Kilo lihaa kaupasta kustantaa noin kympin, suolet makso hiukan yli euron, läskit 50 senttiä. Mausteita oman maun mukaan, myllyä voipi lainata tai tehdä oikein kovana käsin. Kilohinnaks muodostuu siis noin 12-15 euroa, riippuen mitä ostaa ja miten maustaa. Tuloksena on kuitenkin semmonen makkara, ku itte haluaa ja allergikoille tää voipi olla melko hyvä juttu (sisko ei pysty syömään korianteria, kattokaapa huvikseen että kuinka monessa lihatuotteessa sitäkin on).

Keittämisen jälkeen ne oli jo täysin makkarakelpoisia.
Ja sitäpaitsi: ku lyö oman puolmetrisen, pinkin chililerssin grilliin ni pitäis juttua riittää kesällä :D

T: Ville

2.6.2011

Kermainen hirvipata


KameraKiinniRuokaan

Viimeinen kilon hirvenpaisti huuteli pakastimessa, vielä kun muutto lähestyy niin haluan pakastimen mahdollisimman tyhjäksi :P Halusin tehä vähän erilaista hirviruokaa kun yleensä, joten päädyin tekemään kermaista sellaista ja muussin kanssa tarjottavaa. Ja oli kyllä älyttömän hyvää <3 Kiitos ihanalle miehelleni jolta sain joululahjaksi valurautapadan. Huom! Ruoantekijä on vaarassa tuhota ruokaan tulevan valkoviinin lopun sillä aikaa kun pata muhii. Ruoan kanssa nautimme vuoden 2010 viiniä.


Kermainen hirvipata
1kg hirvenpaistia
2 sipulia
~150g herkkusieniä
2dl kermaa
2dl kuivaa valkoviiniä (itse käytin tätä)
lihaliemikuutio
2rkl tomaattipyrettä
paprikajauhetta
mustapippuria
rosmariinia
timjamia
suolaa



Leikkaa paisti reiluksi kuutioiksi. Pilko herkkusienet ja ruskista niitä hetki pannulla. Laita herkkusienet jääkaappiin odottamaan. Tässä vaiheessa voit laittaa padan hellalle, hellan kuumenemaan ja sinne vettä pari desiä. Silppua sipuli ja kuullota se pannulla, siirrä syrjään.

Ruskista lihat pannulla voi-öljyseoksessa parissa erässä. Mausta suolalla, pippurilla, paprikajauheella, timjamilla ja rosmariinilla. Lisää viimeiseen lihaerään tomaattipyre. Siirrä lihat ja sipuli pataan. Hella puoliteholle.

Laita viini pataan. Lisää myös vettä niin, että lihat juuri ja juuri peittyvät. Tiputa lihaliemikuutio sekaan. Hauduta liedellä kannen alla 1½ tuntia.

Hauduttamisen jälkeen tarkista maku, lisää suolaa tarvittaessa. Lisää pataan kerma ja sienet, hauduta vielä puoli tuntia. Kun pata alkaa kerman lisäämisen jälkeen kiehua, suurusta halutessasi maizenalla. Pata oli oikein hyvää perunamuusin kera (:

5.1.2011

Hirvenjauheliha-herkkusieni lasagne



Tälläistä lasagnea tällä kertaa. Teko-ohjeet löytyy täältä, aineksetkaan ei hirveästi poikkea, mutta luettelenpa ne täl viisiin omaansa. Tällä kertaa käytin juustokastikkeeseen Koskenlaskija juustoa, vähän tujumpi juusto kompensoi hyvin vähärasvaista hirvenlihaa. Olisin halunnut käyttää tuoreita herkkusieniä, mutta tuli käytyä kaupassa sunnuntaina ja kaikenmaailman pyhiä ollu tässä niin ne oli vähän nahkeessa kunnossa..

Jauhelihakastike
voi-öljyseosta
400g jauhettua hirvenlihaa
2 sipulia
500g tomaattimurskaa
iso turaus tomaattipyrettä
1 lihaliemikuutio
valkosipulia
paprikajauhetta
mustapippuria
1 prk herkkusieniä (lisää herkkusienetkin loppuvaiheessa yrttien kanssa)
oreganoa
basilikaa

Juustokastike
50g voita
1dl vehnäjauhoja
1 litra maitoa
1 pkt Koskenlaskija viherpippuria (pilko pieniksi kuutioiksi)
suolaa
mustapippuria
timjamia

2.1.2011

Riistasunnuntai

Sopivasti ennen vuoden vaihdetta tuli Yhteishyvä lehti ja siellä oli resepti juustoiselle porokeitolle, jota päätin kokeilla. Eihän tuollainen keittö itsestään täytä, joten pakastimesta kaivettiin myös vajaa kilon köntti hirven lihaa, josta valmistettiin käristys. Porokeitosta tehtiin halvempi versio jättämällä siitä kokonaan poron kylmäsavuporoviipaleet pois (ne oli kylläkin myös kaupasta loppu), joita olisi lopussa lisätty keiton päälle. Koskenlaskijan kylmäsavuporo juustossa on nimittäin vallan mainiosti nimensä arvoista makua. Porokeitto oli oiva alkupala syötäväksi sillä aikaa kun käristys muhi padassa.

Juustoinen porokeitto (4 hengelle)



125g kylmäsavuporolla maustettua sulatejuustoa (Koskenlaskija) [laitoin kyllä ehkä vähän enemmän..]
1 sipuli
2 rkl voita
3rkl vehnäjauhoja
6dl vettä
1 lihaliemikuutio
paprikajauhetta
muskottipähkinää
suolaa
mustapippuria
2 dl ruokakermaa

Lisäksi:
poron kylmäsavupaistiviipaleita
paahdettuja ruisleipäkuutioita

Hienonna sipuli ja kuullota se rasvassa kattilassa. Lisää jauhot ja sekoita. Lisää vesi ja liemikuutio. Anna kiehua 10 minuuttia.

Lisää paloiteltu sulatejuusto ja ruokakerma ja sekoita, kunnes juusto on täysin sulanut. Mausta keitto. Tarjoile keiton lisäkkeenä hienonnettua kylmäsavuporoa ja paahdettuja ruisleipäkuutioita. 


Hirvikäristys
n.800g hirven lihaa
voita
suolaa
mustapippuria
vajaa tölkki (0,33) olutta
vettä

Vuole jäisestä lihasta käristyssuikaleita. Ruskista lihat pannulla voissa, mausta suolalla ja pippurilla, lisää pataan. Laita pataan vettä ja olutta niin, että lihat peittyvät. Hauduta kannen alla miedolla lämmöllä 1-2h. Tarkista maku välillä, lisää tarvittaessa suolaa. Lisukkeeksi perunamuusia, puolukkahilloa ja suolakurkkua.