Näytetään tekstit, joissa on tunniste makeat leivonnaiset. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste makeat leivonnaiset. Näytä kaikki tekstit

15.9.2013

Omena siellä, raparperi täällä.

Hiljaiseloa, hiljaiseloa...työt varmaan vie veronsa, ettei jaksa enää kotona niin paljon leipoa ja kokkailukin on perushuttua. Tai no, ei ees aina ole mutta sit kun lautanen on tyhjä ja suusta pääsee röyhtäys niin muistaa et hei, ois voinu ottaa kuvan tästä ruoasta ja kirjottaa blogiin :D

Mutta. Se on syksy nyt, ehkä vuodenajoista parhain jos ei ihan koko ajan sada. Nyt onkin ollut ehkä harvinaisen aurinkoista! Sieniä oon vähän keräillyt (harmillisen vähän, VIHAAN hirvikärpäsiä! :D ) ja joku muu keräsi puolesta omenoita ja raparpereja niin, että oli pakko keksiä jotain niistä. Pitkästä aikaa leipomaan, vähän enemmän kerralla niin voi pakastaa vierasvaraksikin jotain :) (oon muka parantanu elämäntapojani sen verran, että välttelen kaikenmaailman herkkuja suurimmaks osaks. Tulostakin se on tuottanut ja olen onnistunut kukistamaan sisälläni vikisevän pienen sokerihiiren :D )

Aloin googletella reseptejä ja ensimmäiset yksinkertaiselta kuulostavat pääsivät kokeiluun. Muffinsseja ja keikauskakkua! Reseptit olivat simppeleitä ja nopeita valmistaa :)



Helpot omenamuffinssit (resepti Myllyn Paras, omassani pieniä muutoksia)


3½ dl vehnäjauhoja
1½ dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
2 tl kardemummaa
1 dl maitoa
2 kananmunaa
1 dl öljyä
1 dl omenamehua
3 dl pieneksi kuutioitua omenaa

Sekoita kuivat aineet hyvin keskenään. Sekoita joukkoon omenakuutiot ja lopuksi muut aineet hyvin sekoittaen. Voit käyttää myös muuta rasvaa (100 g), sulata ja jäähdytä se ennen taikinaan lisäämistä. Itse käytin öljyä, alkuperäisessä ohjeessa oli juoksevaa rasvaa.
Jaa taikina muffinsivuokiin (Pirkan amerikanmuffinivuokia meni 11kpl) ja paista 200-asteisen uunin keskitasolla 15-20 min









Raparperimuffinssit

Resepti Kotiliesi

5dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2,5 dl sokeria
1 rkl kanelia tai kardemummaa
3 kananmunaa
1dl öljyä tai juoksevaa rasvaa
2dl kermaviiliä
2,5dl raparperia pieninä kuutioina

Sekoita kuivat aineet keskenään. Sekoita kananmunat, rasva, kermaviili ja raparperit keskenään.
Lisää kosteat aineet kuiviin ja sekoita tasaiseksi. Lusikoi seos muffinssivuokiin ja paistaa 200 asteessa 15-20 minuuttia.




Raparperi-omenakeikauskakku

Halusin käyttää kaikki raparperit pois ja omenoitakin, joten tämä resepti kuulosti vallan mainiolle. Päätin tehdä alkuperäisen ohjeen tuplana ja tehdä tästä, hmm....keikauspiirakan? :D Tein keikauskakun siis syvälle pellille!

Elikkä tässä reseptiä pellilliseen keikaus"kakkua":

Pellille:
100g voita
2dl fariinisokeria
1 litra raparperia pilkottuna
4 omenaa

Itsellä suhteet olivat enemmänkin 50-50, raparperia oli puolisen litraa ja omenoita sitten vähän enemmän kuin 4.

Taikina:
300g voita
4dl sokeria
4 kananmunaa
5dl vehnäjauhoja
2tl leivinjauhetta
2tl vaniljasokeria

Peitä syvä pelti leivinpaperilla. Mittaa pellille fariinisokeri ja voi. Kuumenna peltiä 175-asteisessa uunissa noin 3 minuuttia, kunnes rasva ja sokeri sulavat. Tasoita rasva-sokeriseos pellin pohjalle.

Pilko omenat (itse laitoin kuorineen). Ripottele pellille raparperit ja omenat.

Vaahdota rasva ja sokeri. Lisää vaahtoon huoneenlämpöiset munat yksitellen vatkaten. Sekoita keskenään vehnäjauhot, leivinjauhe ja vanilliinisokeri. Lisää seos taikinaan vain sen verran sekoittaen, että taikina on tasaista. Levitä taikina raparperi-omenakerroksen päälle.

Paista kakkua (vai piirakkaa?) 175 asteessa uunin alimmalla tasolla 40-50 minuuttia. Anna piirakan jäähtyä. Pellillistä ei ehkä kannata yrittää alkaa kääntelemään ympäri. Itse vetäisin tortun pois pelliltä ja leikkasin sen paloiksi niin päin :)


11.4.2013

Whoopies!

Käyks mä täällä usein? No en vissiin ku kattoo edellistä kirjotusta...:D hups!

Mut nyt mä oon täällä ja niin on myös ehkä yks tän hetken kuumimpia villityksiä, whoopiet nääs! Alkuperäinen ohje oli RuokaPirkka-lehdessä, jossa kerrottiin, että Whoopiet rantautui suomalaisten jauhopeukaloitten käsiin Jenkeistä (ylläri..). Tarina kertoo, että whoopiet ovat kuppikakkujen muunnos, koska kuppikakut eivät mahtuneet eväsrasioihin, joten samasta taikinasta tehtiin pehmeitä keksejä, joiden väliin pursotettiin kuorrutus. Eli siis hyvä keksintö saaha otettua evääks mukaan jotain rasvasta, sokerista ja lihottavaa, American style? ;D

Muokkailin vähän ohjetta, koska halusin kekseistä suklaisempia, alkuperäisessä niihin tuli vain tummaa kaakaojauhetta. Täytteeseen taas keksin laittaa appelsiinituorejuustoa, koska suklaa+appelsiini= <3



Suklaa-appelsiiniwhoopiet

100g voita
1½ dl sokeria
1 kananmuna
3dl vehnäjauhoja
½ dl tummaa kaakaojauhetta
1tl leivinjauhetta
1tl vaniljasokeria
1dl maitoa
n. 50g valkosuklaata
n. 60g tummaa suklaata

Täyte
1 prk appelsiinituorejuustoa (Pirkka)
1 prk vaniljarahkaa (Valio)
2dl kuohukermaa
n. 80g tummaa suklaata
n. 50g valkosuklaata
vaniljasokeria

Vatkaa pehmeä voi ja sokeri vaahdoksi. Lisää muna hyvin vatkaten
Yhdistä vehnäjauhot, kaakao- ja leivinjauhe sekä vaniljasokeri keskenään. Sekoita jauhoseos vuorotellen maidon kanssa taikinaan. Rouhi suklaa veitsellä karkeasti murusiksi ja lisää taikinaan. Nostele taikinasta leivinpaperin päälle pellille ruokalusikan kokoisia nokareita, jätä leviämisvaraa.
Ite taisin tehhä vähän isompia kun ohjeen mukaan keksejä pitäs tulla n.40 niin mulla tuli 30...:)
Paista keksit 175 asteessa 10-12 minuuttia. Anna jäähtyä. Huom! Keksit saavat olla pehmeitä uunista tullessaan, ne jähmettyvät jäähtyessään :)

Vatkaa kerma vaahdoksi ja mausta vaniljasokerilla. Vatkaa rahka, tuorejuusto ja raastetut suklaat keskenään sekaisin. Lisää kermavaahto nuolijalla sekoittaen joukkoon. Levitä täyte puolille kekseistä ja paina loput kekseistä kansiksi. Annan maustua jääkaapissa n. 30 minuuttia ennen tarjoamista.

Tällä ohjeella täytettä tulee hitusen enemmän koska alkuperäisessä oli vain 2prk rahkaa (á 200g), joten määriä voi vähän vähentää tai tehdä keksejä enemmän ;D tai syödä loput täytteestä lusikalla.

Muoks. Ainiin, unohin kirjottaa et näihin voi käyttää lähes kaikkea mahollista täytteenä, oman maun mukaan :P nykyään löytyy paaaaaaljon maustettuja tuorejuustoja- ja rahkoja, ite halusin lisätä kermavaahtoa et täytteestä tuli täyteläisempi ja pehmeämpi! 

Muoks. 2. Noh tuli sitten tehtyä toinen satsia keksitaikinaa kun täytettä jäi yli ja huomasin, että tän ohjeen määrä täytettä riitti sitten niihinkin ;D  Ja taas sain taikinasta 30 keksiä, en osaa tehä tarpeeks pieniä ;)

20.12.2011

Piparimudcake



Voiko jouluna syyä liikaa? Voiko jouluna syyä liikaa suklaata? No ei! Pirkan lehdessä ollut piparimudcake käski minua heti ottamaan reseptin kokeiluun ja ostamaan pakkaseen vaniljajäätelöä sen kaveriksi. Tänään sitä sitten väsäsin! Ohjetta vain hieman muuttaen, laiton fazerin leivontasuklaata sen koko levyn 200g talousuklaan sijaan ja jätin kanelin pois, koska jos tätä kakkua jää jouluksi, anoppilassa on pari kanelille allergista ihmistä...

Piparimudcake
150g voita
250g Fazerin tummaa leivontasuklaata (vähän enemmän on aina vähän parempi :P )
2½dl vehnäjauhoja
1½tl leivinjauhetta
1tl kanelia
½tl inkivääriä
½tl pomeranssinkuorta
½tl kaardemummaa
½tl neilikkaa
(ripaus vaniljasokeria)
4 kananmunaa
1dl sokeria
1dl siirappia

Vuoraa irtopohjavuoan pohja leivinpaperilla, voitele ja korppujauhota vuoan reunat.
Sulata rasva miedolla lämmöllä kattilassa, lisää suklaa ja anna sulaa joukkoon.

Sekoita vehnäjauhot, leivinjauhe ja mausteet keskenään. Vatkaa huoneenlämpöiset munat, sokeri ja siirappi vaahdoksi. Kaada hieman jäähtynyt rasva-suklaaseos muna-sokerivaahdon joukkoon varovasti sekoittaen. Sekoita jauhoseos myös taikinaan (itse siivilöin ja kääntelin nuolijalla sekaan).

Kaada seos vuokaan ja paista kakkua 200 asteessa n. 20 minuuttia. Kakun tulee jäädä keskeltä löysäksi, 20 minuutin jälkeen omani vielä hyllyi vuokaa varovasta ravistettaessa, otin kaakun pois uunista ja annoin jäähtyä. En ole aikaisemmin tehnyt mutakakkua mutta netistä lueskelin että kakun on hyvä antaa jäähtyä kunnolla (ihan jääkaapissa) ennen tarjoilua :P Itse viskasin kakun parvekkeelle jäähtymään joten muutoman tunnin päästä sitä pystyi jo maistelemaan. Ihanaa suun tahmaamaa suklaata, aavistus piparitaikinan makua ja kylmää jäätelöä, toimii!

29.5.2011

Banoffee


Vihdoinkin minäkin pääsin tekemään tätä vallan suosittua kakkua. Kolmen tunnin maitopurkin keittely ei oo hirveesti houkuttanut ja nyt löysin eri blogeista, että tätä ihanaa mönjää löytyy myös valmiiksi kinuskiksi keitettynä. Moni oli myös keittänyt kinuskin mikrossa. Mieheni tuon kondensoidun maidon minulle kaupasta metsästi, en saanut tällä kertaa valmiiksi keitettyä. Mikrossa sit kokeilin, kinuskista tuli todella jäykkää. En oikein osaa sanoa, onko se sellaista kattilassakin keitettynä...hyvä puoli, se pysy jähmeesti kakussa. Huono puoli, kinuski oli vaikee levittää keksipohjan päälle ja siihen jämähti lusikkakin kiinni :D Keksipohja oli aika murenevaa, ajattelin että voisi testata joskus tälläisen pohjan kanssa banoffeeta.



Banoffee
1pkt (400g) Digestive keksejä
130g voita

1prk kondensoitua maitoa (397g)
2-3 banaania
½ sitruunan mehu
3,3dl kuohukermaa
vaniljasokeria
rouhittua suklaata
(valmista kinuskikastiketta)

Murskaa keksit hienoksi ja sulata voi. Sekoita keksimurska ja voi keskenään. Laita irtopohjavuoan päälle leivinpaperi ja painele keksiseos tiukasti vuoan pohjalle ja reunoille. Laita pohja jääkaappiin kovettumaan.

Avaa maitopurkki ja kaada maito mikronkestävään kulhoon. Keittele maitoa aluksi 500w 5-6 minuuttia välillä sekoittain. Kun maito alkaa kuumentua, se kuohuu herkästi yli! Itse kurkin 30sec välein mikroon ja ravistelin kulhoa. Kun maito alkoi olla aika kuumaa, jatkoin sen keittämistä 350w teholla. Yhteensä keittelin maitoa ehkä kymmenisen minuuttia, kunnes se alkoi olla paksua ja kinuskin näköistä.

Levitä kinuski keksipohjan päälle. Pilko banaanit ja kostuta palat sitruunamehulla. Laita toisen banaanin palat kinuskin päälle. Vatkaa kerma vaahdoksi, mausta vaniljasokerilla ja laita banaanien päälle. Laita loput banaanipalat kermavaahdon päälle. Koristele kakku suklaarouheella ja kinuskikastikkeella!

22.3.2011

Erilaiset mokkapalat



Tähän reseptiin olin törmännyt joskus aikaa sitten ja laittanut sen kirjanmerkkeihin. Leipomisvimma iski ja ajattelin tehdä mokkapaloja, kaikkia aineksia löytyi jo valmiiksi kaapista. Haaveena kahvila blogissa resepti lupailee maailman parhaita mokkapaloja. Kuorrutteen rasvamäärä vaikutti melkoisen suurelle ja vaikka en kahvin ystävä olekkaan halusin kuorrutteesta samanlaisen, mitä olen ennenkin tehnyt. Pohja oli kyllä todella hyvä! Ja mikä plussaa niin valmistustapa aika helppo, ei kummempia vatkauksia ja vatkulointeja. Silti pohjasta tuli kuohkea, kostea ja hyyyvin maukas. Nam!

Pohja
5dl sokeria
5dl jauhoja
2tl vaniljasokeria
1½ tl soodaa

1tl suolaa
2½dl vettä
200g margariinia
3-4rkl kaakaojauhetta

1dl piimää( tai maustamatonta jogurttia, maitoa tai vahvaa kahvia)
2 kananmunaa

Sekoita kuivat aineet keskenään (sokeri, jauhot, vaniljasokeri ja sooda). Kiehauta margariini, vesi, kaakaojauhe ja suola kattilassa. Yhdistä jauhoseos ja kaakaoseos. Lisää tämän jälkeen joukkoon 1dl maitoa (tai muuta valitsemaasi ainetta)ja kun taikina on tarpeeksi jäähtynyt sekoita joukkoon kananmunat. Levitä uunipellille ja paista 200 asteessa 20 minuuttia. Anna jäähtyä ja kuorruta sen jälkeen.

Kuorrute
4dl tomusokeria
1tl vaniljasokeria
1-2rkl kaakaojauhetta
n. 5rkl kahvia
n.5rkl sulatettua voita

Mittaa kulhoon tomusokeri, vaniljasokeri ja kaakaojauhe. Sekoita kahvi ja voi keskenään. Valuta nestettä pikkuhiljaa tomusokerin joukkoon samalla sekoittaen, kunnes kuorrute on sopivaa levitettäväksi pohjan päälle.

27.12.2010

Taatelikakku brandy tujauksella



Täksi jouluksi pyöräytin kaksi taatelikakkua. Toiseen vähän enemmän brandya (8cl) ja siitä myös unohdin kermaviilin, joka ei onneks oo mikään tärkee aines :D Toiseen laitoin vähän vähemmän brandya (4cl) ja sekoitin jauhojen sekaan pari ruokalusikallista kaakaojauhoja. Molempiin kakkuihin laitoin myös ripauksen neilikkaa. Kakku on hyvä tehdä vähintään pari päivää ennen, jotta se saa keräillä makuja jääkaapissa ja on näin parhaimmillaan.

Taatelikakku
1pkt taatelia (250g)
2-3dl sokeria
2dl vettä
200g voita
2 munaa
1dl kermaviiliä (myös kerma käy)
4dl vehnäjauhoja
1tl soodaa
1tl leivinjauhetta
1tl vaniljajauhetta
(1tl neilikkaa)
(4-8cl brandya)
(2rkl kaakaojauhetta)

Keitä taatelit kattilassa veden ja sokerin kanssa soseeksi. Kuutio voi ja anna sulaa kuumaan seokseen. Vaahdota seos sähkövatkaimella vaaleaksi ja haaleaksi. Varmista että seos on jäähtynyt ennen kuin lisäät kananmunat. Lisää kermaviili ja brandy, lisää munat yksitellen ja vatkaa voimakkaasti sekaisin. Yhdistä kuivat aineet sekaisin ja siivilöi seokseen, sekoita tasaiseksi esimerkiksi nuolijalla. Kaada taikina voideltuun ja korppujauhotettuun kakkuvuokaan ja paista uunissa 175-asteessa 45 minuuttia. Kääri jäähtynyt kakku hyvin kelmuun ja laita jääkaappiin.

12.11.2010

Mokkapalat



Taikina
3 munaa
3dl sokeria
200g voita
2dl maitoa
5dl vehnäjauhoja
3-4tl leivinjauhetta
3tl vanilliinisokeria
2-3rkl kaakaojauhetta


Kuorrutus
4dl tomusokeria
5rkl voita
5rkl kahvia
1rkl kaakaojauhetta
2tl vanilliinisokeria

Sulata rasva ja jätä jäähtymään. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää ne maidon+rasvan kanssa vuorotellen munasokerivaahtoon. Levitä taikina pellille leivinpaperin päälle. Paista 200 asteessa 15-20 min.

Mittaa tomusokeri, kaakaojauhe ja vanilliinisokeri kulhoon. Sulata rasva ja yhdistä kahviin. Lisää nestettä tomusokeriin vähän kerrallaan kunnes kuorrute on sopivaa. Jos nestettä menee liikaa, voit lisätä tomusokerin määrää.

Joululle tuoksuva kakku



Tätä kakkua teimme yläasteen kotitalouden tunnilla ja ohje on tallessa edelleen. Ihanan pehmeä piimäkakku, joka maistuu piparkakuille. Mukavaa vaihtelua kovien pipareitten jyrsimiseen.

5dl piimää
1 1/4dl siirappia
125g margariinia
2 3/4dl sokeria
1 muna
6 1/4dl vehnäjauhoja
1tl neilikkaa
2,5tl kanelia
2,5tl ruokasoodaa

Mittaa piimä, sulatettu margariini, siirappim sokeri ja muna samaan astiaan, sekoita.

Sekoita kuivat ainekset keskenään, yhdistä. Kaada taikina voideltuun vuokaan ja paista 175 asteessa 45-60min.

11.11.2010

Mariannesuklaapalat






Pohja
6 munaa
3 dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
5 dl vehnäjauhoja
5 rkl tummaa kaakaojauhetta
noin 1 maustemitta suolaa
200g sulatettua margariinia tai voita
1 1/2 dl kermaa (tai maitoa)

Kuorrute
200g maustamatonta tuorejuustoa
200g tummaa suklaata
3 tl minttuliköriä (jos et halua käyttää liköriä, voit korvata sen joko laittamalla 1 dl lisää mariannerouhetta tai 1-2 tippaa piparminttuöljyä)
3 rkl kermaa
1 dl mariannerouhetta
2 - 2 1/2 dl tomusokeria

Kostutukseen: 1 dl maitoa + 1 tl minttuliköriä (tai 1 tippa piparminttuöljyä)

Sulata rasva. Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Yhdistä kuivat ainekset ja siivilöi vaahdon joukkoon. Lisää jäähtynyt voisula ja kerma (tai maito). Sekoita huolellisesti, mutta varovaisesti isolla lusikalla sekaisin. Kaada leivinpaperilla vuoratulle pellille ja paista 200 asteisessa uunissa noin 25 min. Nosta uunista ja anna jäähtyä.

Mittaa kerma ja liköri kuumuutta kestävään astiaan tai kattilaan. Kuumenna liedellä tai mikrossa kuumaksi, mutta ei kiehuvaksi. Nosta liedeltä. Paloittele suklaa kuuman minttukerman joukkoon ja sekoita kunnes suklaa on kokonaan sulanut. Lisää tuorejuusto ja mariannerouhe joukkoon. Sekoita tasaiseksi. Sihtaa tomusokeria seokseen ja sekoita. Massan tulee olla pehmeää ja helposti levittyvää. Jos tomusokeria tulee liikaa ja seos muuttuu liian paksuksi, voit lisätä pikku tilkan kermaa joukkoon jotta saat seoksen juoksevammaksi.

Mausta maito minttulikörillä (tai piparminttuöljyllä) ja kostuta jäähtynyt pohja minttumaidolla. Leikkaa pohja valmiiksi paloiksi mutta älä irrota paloja vielä toisistaan. Levitä suklaakuorrute pohjan päälle. Ripottele mariannerouhetta palojen päälle. Nosta viileään noin tunniksi. Irrota palat ja aseta tarjolle.


Kuorrute jää aika pehmeäksi mutta sopivan kiinteäksi, se ei kovetu kuten mokkapaloissa.

Rommi-banaanirulla

Tämänkin tekele on kouluprojektin aikaansaannoksia. Resepti löytyi Valion sivulta ja testasimme sitä koulussa, toimii!



Pohja
4 munaa
1,5dl sokeria
2 rkl perunajauhoja
4 rkl vehnäjauhoja
3 rkl kaakaojauhoja
1 tl leivinjauhetta

Kostutukseen: n. ½dl tummaa rommia

Täyte
200g maustamatonta tuorejuustoa
½dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
1 banaani soseutettuna
1tl kanelia
2-3 rkl tummaa rommia
2dl kuohukermaa

Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Yhdistä kuivat aineet ja lisää ne siivilän läpi vaahtoon varovasti sekoittaen. Levitä taikina pellille leivinpaperin päälle. Paista 200 asteessa n. 10 minuuttia. Kumoa kypsä pohja sokeroidulle leivinpaperille ja kostuta halutessasi rommilla.

Soseuta kypsä banaani esimerkiksi haarukalla. Vatkaa kerma vaahdoksi. Sekoita kaikki aineet yhteen, lisää viimeisenä kermavaahto. Levitä 2/3 osa täytteestä pohjan päälle ja rullaa levy leivinpaperin avulla. Anna rullan vetäytyä jääkaapissa jonkin aikaa. Tasoita rullan päät ja kuorruta lopulla täytteella. Koristele esim. suklaa- ja banaanilastuilla.

Pätkiskakku



Se kuuluisa pätkiskakku, tarvitseeko enempää selittääkkään :P Kuvan kuorrute on tehty taloussuklaasta ja päälle ripoteltu vielä raastettua valkosuklaata.

5dl vehnäjauhoja
3dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
1 rkl leivinjauhetta
4 rkl kaakaojauhetta
150g sulatettua margariinia
2dl maustamatonta jogurttia
4-8 pätkistä (1 pätkispussikin on just hyvä)
3 munaa

Kuorrutus
170g suklaata
100g voita

Sekoita kuivat aineet keskenään. Sulata rasva kattilassa,lisää pätkikset joukkoon, anna sulaa. Lisää rasvaan jogurtti ja munat. Lisää kuivat aineet. Laita taikina jauhoitettuun kakkuvuokaan. Paista 175-asteessa 45min.

Sulata kuorrutteen rasva ja suklaa, laita hieman jäähtyneen kakun päälle.

Donitsit



Järjestimme koulussamme Äijät-teemaviikon ja nämä ovat yksi monista kahviotuotteista mitä viikon aikana valmistimme.


Taikina
2 munaa
1 dl sokeria
1 dl maitoa
1 dl kuohukermaa
50 g margariinia sulatettuna
7 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
1/2 tl suolaa
1 tl vanilliinisokeria
Kypsentämiseen: rypsiöljyä 

Valmistus
  1. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. 
  2.  Lisää vaahtoon vuorotellen kermamaito ja keskenään sekoitetut kuivat aineet. 
  3.  Lisää lopuksi sulatettu, jäähtynyt rasva. Anna taikinan seistä noin 20 minuuttia. 
  4. Ripottele pöydälle reilusti jauhoja ja kauli siinä taikina noin 1 - 1 1/2 cm:n paksuiseksi levyksi. Ota levystä juomalasilla pyöreitä kakkuja. Tee pienemmällä muotilla tai sormella reikä keskelle. 
  5. Kypsennä donitseja padassa tai paksupohjaisessa kattilassa noin 180-asteisessa öljyssä molemmilta puolilta pari minuuttia.  
  6. Nosta donitsit reikäkauhalla talouspaperin päälle valumaan.

Kinuskikuorrutus
2dl kermaa
1dl fariinisokeria
1dl sokeria
2tl voita tai margariinia


Mittaa kerma ja sokerit kattilaan ja keitä silloin tällöin sekoittaen n. 20 minuuttia, kunnes pisara kylmään veteen pudotettua seoasta jähmettyy. Lisää rasva ja sekoita tasaiseksi.








Pomadakuorrutus
3dl tomusokeria 
1rkl sitruunamehua
2rkl vettä
1-2 tippaa punaista elintarvikeväriä


Sekoita tomusokeriin sitruunamehu ja vesi. Värjää elintarvikevärillä. Tähän kuorrutukseen taidettiin laittaa myös aavistus punaista mehua maun saamiseksi. Valitettavasti lopulliset reseptimme jäivät opettajalle, joten en pysty tarkistamaan teimmekö tämän kuorrutuksen ihan näin, muistaakseni sitä joutui muokkaamaan useasti, ensimmäinen kuorrutus oli hailakan vaaleanpunaista ja vetistä.




Suklaakuorrutus
Sulata tummaa suklaata mikrossa. Lisää joukkoon hieman tomusokeria.






10.11.2010

Porkkanakakku



Pienen googletuksen jälkeen löysin omassa reseptivihkossani jo vuosia "lojuneen" porkkanakakun ohjeen. Resepti on nimeltaan Oodi viidelle porkkanalle, resepti löytyy Saara Törmän Saa vaivata -kirjasta. Tämä taisi olla ensimmäinen porkkanakakku jotai maistoin ja todella hyvä sellainen.Viimein sain aikaiseksi tehdä sitä kotona! Itse laitoin kakkuun mausteeksi kanelin lisäksi neilikkaa ja koristelin Maraboun daimsuklaalla.

Pohja:

4,5dl porkkanaraastetta
3,5dl fariinisokeria
2dl öljyä
1,5dl maitoa tai vettä
5,5dl vehnäjauhoja
0,5dl perunajauhoja
1,5tl leivinjauhetta
1,5tl ruokasoodaa
1,5tl suolaa
2tl kanelia

Kuorrutus:

1dl tomusokeria
1tl vaniljasokeria
50g margariinia
100-200g maustamatonta tuorejuustoa (laita suurempi päällä jos haluat kuorrutusta kakun väliin)

1. Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen ja voitele kakkuvuoka sekä pyörittele siinä korppujauhoja.
2. Mittaa kulhoon öljy,fariinisokeri ja maito.Sekoita.
3. Raasta porkkanat.
4. Mittaa toiseen kulhoon kuivat aineet. Lisää jauhot nesteeseen ja sekoita joukkoon porkkanaraaste.
5. Levitä vuokaan ja paista n.45min.Jäähdytä.
6. Tee kuorrutus (pohjan tulee olla jäähtynyt!) Sekoita vatkaimelle pehmeä rasva, tomusokeri ja vaniljasokeri. Lisää joukkoon tuorejuusto.Levitä kakun päälle ja koristele!