Näytetään tekstit, joissa on tunniste muut tekstit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste muut tekstit. Näytä kaikki tekstit

21.5.2011

Kirjahyllyyn täytettä...

10 keittokirjaa kympillä. Tällänen osu sähköpostissa silmään :D Ei kyl mitään hajua millasia noi kirjat on..jos joku tietää, kertokaa :P

13.4.2011

Kevättä kielellä!

Edelleen tilisaldon lähennellessä useammin nollaan kuin edes kymppejä, kaikenmaailman leipominen ja ruokakikkailu on jäänyt vähemmälle. Asiaan ei auta yhtään kevään Maku-numero, Pirkan ja Yhteishyvän ruokaohjeet ja ties mitkä muut. Keittiön pöydälle onkin kertynyt pieni pino näistä leikeltyjä reseptejä odottelemaan...mm. mango-limemousse ja banaaniaurinkokakku polttelee näppejä. Leipominen on viime aikoina keskittynyt lähinnä pullaan ja sämpylään, tullut melkeen tavaksi viikonloppuisin aamulla pistää sämpylä tahi pullataikina kohoamaan, lähteä lenkille ja sen jälkeen leipoa ja levittää sulotuoksuja rappukäytävään. Desperate Housewife, yep it's me.

Perus kotisapuskan lisäksi grillit on alkaneet kuumottaa mielessä (vesi kielessä) ja pari kertaa onkin päästy grillailemaan. Tänä kesänä voisikin ottaa tavoitteeksi keksiä jotain ihan "uutta" grillattavaa, eikä aina perus pihviä, makkaraa, vartaita ja pekoniherkkusieniä. Tuoreesta ananaksestakin voisi väsäillä vaikka mitä (upottaa esim viinaan sen ennen grillaamista :D ).

Ärsyttää olla niin huono ja laiska kaikenmaailman viherkasvien kanssa, voisin haluta yrttejä kasvamaan omaan kotiin! Tosin en tiedä niistä hölkäsenpöläystä ja tappasin kaikki heti. Koirakin söis ne varmaan ikkunalaudalta.

5.4.2010, jokohan sitä pian korkkais tänkin kevään terassikauden.

21.3.2011

Kevättä keittiöön ja kuvattomia reseptejä

Moe! Vähän hiljaiseloa, henkilökohtainen konkurssi aiheuttaa toisinaan sen ettei raaski ostaa mitään ylimääräistä, sisältäen leipomishulluuteen liittyvät raaka-aineet. Viime aikojen ruoatkin on olleet perusmättöä, joista ohjeetkin on jo olemassa.

Lumi sulaa kovaa vauhtia (ainakin toivon niin) ja kevät lähestyy. Kevät on ehkä paras vuodenaika, jos ei ois siitepölyallerginen...noh, ei se mitään! Työhöntulotarkastuksen jälkeen tuli odoteltua kaveria kaupungille, joka johti sitten parin asian osteluun. Kauan kaivattu pallovatkain kotiutui viimein keittiööni ja uusia kulhojakin hommasin. Vihreitä <3

Kupeissa on valmiiksi mittayksiköt!

HyväVaimo teki aamupalaksi sämpylöitä.
Tuli tuossa torstai-iltana kokoonnuttua parin kaverin kanssa kahtomaan Idolsia ja jotain ruokaakin haluttiin mussuttaa samalla. Päädyttiin suolaiseen piirakkaan, jonka pohjan tein tutulla ohjeella. Myös kerma-munaseos ja juusto tuli tämän ohjeen mukaan, mutta täytteinä tällä kertaa tälläistä:

Salamipiirakka
1pss salamisuikaleita (ainakin Pirkalta löytyy)
1 pieni sipuli
½ rasiaa tahi vähemmän kirsikkatomaatteja

Oli toimiva yhdistelmä! Sipuli sopiviksi paloiksi pilkottuna, tomaatit puolikkaana. Pohjan esipaiston jälkeen laitetaan pohjan päälle salami, sipulit (voi halutessaan kuullottaa) ja päällimmäiseksi kirsikkatomaatit. Sitten ohjeen mukainen kerma-munaseos ja juustoraaste.

15.2.2011

Lätinää

Hirveä leipomishimo. Tänään voisi tuhalata valtion tukemat 39,76 euroa kauppaan ja leipoa jotain! Vähän tekis mieli juustokakkua, erilaisia brownies-ohjeita olen selaillut ja ruokasuosikit muffinit ja leivonnaiset kirjassa on vielä monta houkuttelevaa, kokeilematonta reseptiä. APUA!

Eilen oli ystävänpäivä. Itsehän en moisista kissanristiäisistä niin perusta. Vaikkain sitä pidetään jenkkien hömpytyksenä, on ystävänpäivä keksitty jo kaaauan ennen sitä. Täällä ja täällä pari tekstiä. Eihän sitä kukaan käske lähteä kaupalliseen hömpötykseen mukaan, mutta se vaan vie jotenkin maun koko jutulta. Kaupat tursuaa pehmoleluja, kortteja, karkkeja eri muodoissa ja eri muotoisissa rasioissa (joita saa halvemmalla kun ostaa sen "perus"pakkauksen), sähköpostiin ja muihin sosiaalisiin medioihin tunkee mainoksia ties mistä mitä voit VAIN JA AINOSTAAN TÄNÄÄN 14.2. tehdä ystäväsi tahi rakkaasi kanssa. Blaah. Vuoden päivänä minä tahansa voi muistaa kaveria. Eihän sitä kukaan ole kieltänyt, mutta tuntuu että se kortti tipahtaa postiluukusta juuri ystävänpäiväksi. Itsehän ilahtuisin huomattavasti enemmän, jos tälläistä tapahtuisi yllättäen ihan joskus muulloin ;> Yllättävää tai sitten ei, juhla mikä tahansa, niin itselle niissä tärkeintä olisi hyvä ruoka ja hyvä seura. Joulu, pääsiäinen...kristillisten juhlia mistä on sitten väännetty "erilaisia versioita". Itsehän en kuulu kirkkoon (minnuu ei oo sinne kastettu) enkä ole koskaan ollutkaan mikään uskovainen immeinen, joten jotkut jessen syntymä- ja ylösnousemusjuhlilla ei hirveesti ole arvoa. Toisaalta, onhan se kiva, että näitä "saa" muutkin juhlia, kukin tavallaan. Täytynee kyllä sanoa, että pääsiäistä ei ehkä näin vanhempana ymmärrä. Olihan se tietty lapsena kivaa käydä virpomassa ja sen jälkeen vetää suklaamunaöverit.  Erityisiä ruokakokemuksiaakaan ei ole jäänyt mieleen, muistan kyllä että joskus pääsiäisenä on oltu syömässä lammasta enkä tykännyt siitä :D Mämmikin on pahaa! Joulunakin mulle riittää yhdessäolo ja ruoka, kuusikin kelpaa. Mutta ei tarvii ostaa jokaiseen ikkunaan ja ties mihin roikkumaan joulukoristeita eikä tarvii olla omaa punaista astiastoa ja muite katehömpötyksiä joulupöytää varten.

Ehkäpä lopetan avatumisen ja yritän keksiä mitä tänään leivottaisiin.

8.1.2011

Eurotrip 2010 / Saksa (Berlin)

Kah. Melkeen unohin, että olin aloittanu kirjottelee tänne tästä reissusta :P Jatkukoon tarina siis!

30.5.2010
Tsekeistä junailimme itsemme takaisin Saksaan, kohteena pääkaupunki Berliini. Sanottakoon heti alkuun etten ole mikään suurkaupunkien ystävä, ärsyttävää yrittää keksiä millä julkisella pääsisi ja minne :D Berliinissä suuntasimme ekana länteen ja tarkoituksena oli etsiä AO-hostelsin paikka. Löysimme ja harmiksemme se oli täynnä. Outoa, ettei hostellista ohjattu meitä saman ketjun toiseen hostelliin, kävimme vilkaisemassa vähän matkan päässä olevaa motellia, mutta oli liian kallis. Eikun reput selkään ja junaan, east-side is the best! Maisemat vähän muuttuikin ja löysimme sitten toisen AO hostellin idästä. Huone oli halpa (ja oma, ei jaettava dormi!)  ja huoneessa oli oma kylppärikin. Sinne jäätiin. Tässä vaiheessa reissua vähät vaatteet alkoivat olla likaisia, joten kävimme kysymässä respasta lähintä pesulaa ja lähdimme etsimään sitä. Pienellä etsinnällä se löytyiin, ihan kun leffoissa! Rahalla pesuainetta, koneeseen rahaa ja kone pyörimään. Nälkäisinä lähdimme hiippailemaan kadulle, täällä kun ollaan niin nyt sitä döner-kebabbia kuin olis jo! Eka kebula ja ovesta sisään. Tilaus onnistui saksaksi, melkein. Siellä ei kebabbia veistettykkään millään koneella vaan metrisellä viidakkoveitsellä :D (siltä se näytti). Lihankin oli vaaleampaa kuin kotosuomessa. Kastikkeen sai valita: jogurtti, valkosipuli tai chili. Leipä ei ollut sellaista pullamössöä kuin useissa kebuloissa täällä vaan sopivasti rapea ja ohut. Parasta ikinä <3 Nappasimme kyytipojaksi isot olutpullot, kun kebabit oli tuhottu piti käydä kysymässä saako näitten olusten kanssa lähteä täältä pois :D Saimme hieman pitkän katseen ja myöntävän vastauksen...takasin pesulaan, vaatteet sinne ja vähän kiertelemään. Käytiin tsiikaamassa televisiotorni. tuomiokirkko, Brandenburgin portti ja holokaustimenot. Eduskuntatalollakin käytiin, sisälle ei menty kun oli hirveä jono. Hostelliin ja nukkumaan.

Oma huone <3

Omnom kebab.

Olemme Saksassa. Juomme olutta pesulassa.

East-side is the best.

Töllötorni.

Tuomiokirkko.

Brandenburgin portti

Juutalaiset im memoriam


Eduskuntatalo.

Oltaskohan idässä, juna menee länteen.
31.5.2010
Rise and shine. Kävimme hostellin aamupalalla (4e muistaakseni). Käytävää pitkin kohti huonetta joka oli täynnä ihmisiä ja aamupalaa. Tarjottimelle croisanttia, jugua, sämpylää, mehua...sitten käytävään ja etsimään jotain ruokahuonetta missä olisi vapaita pöytiä. Ihan ok, goudajuusto vaan loppu heti ja sit oli tilalla vaan hikisukkaemmentalia 8(

Lähdimme taas kylille. Ekana kohteena oli Jüdisches Museum Berlin. Jotkut sanoo sitä ahistavaks, ei se miusta ollut. Ihan mielenkiintoinen. Sieltä sit hipsimään taas, käytiin kattomassa Checkpoint Charlie. Suuntana oli koko ajan länsi, missä käytiin jo saapumispäivänä pyörähtämässä. Siellä oli ihan hieno kirkko, joka pommitettiin p*skaks sodassa. Osa kirkon kelloista kävi, yksi (ainakin) oli pysähtynyt pommitusaikaan. Jännä juttu, kun itä oon niin "huono" paikka, mutta siellä sai ainakin olla rauhassa. Hiton kerjäläiset! Siihe ne tuli kädet ojossa kun istuttiin Hard Rock Cafen terassilla, kysy puhutko englantia ja selitti ties mitä. Ville puhu sille koko ajan suomee takas :D Myöhemmin samaiset kerjäläiset oli nurkan takana tupakilla, mistäs rahat niihi löytyy! Niin, Hard Rock cafessa taas pyörähettiin, vaateostoksilla ja kurkkimassa mitä instumentteja seinillä roikku.

Vähän tylsien museoitten lisäksi jotain muuta, eläintarha! Kaikenlaista elukkaa löyty. Tihkusateen kastelemina lähdimme etsimään ruokapaikkaa, taas mentiin vaan jonnekkin mikä ekana vastaan tuli. Tällä kertaa ravintolan työntekijät näytti kaikki olevan turkkilaisia tms. Aika tyhjä rafla oli, vähän mietitytti mutta nälkä voitti. Mun annoksessa oli kahta erilaista possua, makkaraa ja kermainen sienikastike. Ihan ok :P Käytiin vielä tsekkaamassa Tempelhofin lentoasema, helvetin iso eikä enää käytössä. Olikohan se joskus Hitlerin oma, emminä muista.

Jaadajaada. Loppun kuvaspämmi.

Teräsmieskään ei pelasta juutalaisia?

Scream.

Seinätaidetta...?

Muurinpala.

Checkpoint Charlie.


Hyvin sopii mäkki taustalle :D

Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche

Oikea kello pysähtynyt, vasen oikeessa ajassa.

Muurista voi tehdä myö kitaran.

Päkäpäät söi kädestä!










Hyvä perse.



Hangover.



Kunno kasa :D



2.1.2011

Mortteli





Yhden synttärilahjan sain vielä tänään ja näin täyttyi vielä yksi toive.

28.12.2010

Joululahjoja!

Laitetaas tänne millä kaikella ihanalla joulupukki täytti mun keittiönkaappeja! Lisätoiveena ois tosiaan ollut yksi kaappi lisää, tila loppuu. Joulunvietosta kun palattiin kotiin, kävinkin kaappeja läpi ja keräsin sieltä kasan tavaraa, joita ei käytetä, jotka taitaapi lentää mäkeen jos kukaan ei tarvii...

Viinikarahvi synttärilahjaks ja 6 kpl punkkulaseja joululahjaks

Muumi seikkailu kaadin ja tarjotin.

Muumitarjotin (huom. mitähä pontikkaa ne oikeen keittelee :D )
Silikooninen muffinssivuoka.

Patakinnas (itsetehty?) ja puinen sekoitusväline (se ei oo kauha eikä lasta ni mikä se on :D )

Valurautapata <3

Muumikattila.
Tupperin rasioita.
Lisäks tuli kirjaa, vaatetta, kalenteria...ja haisuli lasitaulu! Yllättäen keittiöön liittyviä juttuja pukki toi eniten :P