Näytetään tekstit, joissa on tunniste ulkomailla. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ulkomailla. Näytä kaikki tekstit

8.1.2011

Eurotrip 2010 / Saksa (Berlin)

Kah. Melkeen unohin, että olin aloittanu kirjottelee tänne tästä reissusta :P Jatkukoon tarina siis!

30.5.2010
Tsekeistä junailimme itsemme takaisin Saksaan, kohteena pääkaupunki Berliini. Sanottakoon heti alkuun etten ole mikään suurkaupunkien ystävä, ärsyttävää yrittää keksiä millä julkisella pääsisi ja minne :D Berliinissä suuntasimme ekana länteen ja tarkoituksena oli etsiä AO-hostelsin paikka. Löysimme ja harmiksemme se oli täynnä. Outoa, ettei hostellista ohjattu meitä saman ketjun toiseen hostelliin, kävimme vilkaisemassa vähän matkan päässä olevaa motellia, mutta oli liian kallis. Eikun reput selkään ja junaan, east-side is the best! Maisemat vähän muuttuikin ja löysimme sitten toisen AO hostellin idästä. Huone oli halpa (ja oma, ei jaettava dormi!)  ja huoneessa oli oma kylppärikin. Sinne jäätiin. Tässä vaiheessa reissua vähät vaatteet alkoivat olla likaisia, joten kävimme kysymässä respasta lähintä pesulaa ja lähdimme etsimään sitä. Pienellä etsinnällä se löytyiin, ihan kun leffoissa! Rahalla pesuainetta, koneeseen rahaa ja kone pyörimään. Nälkäisinä lähdimme hiippailemaan kadulle, täällä kun ollaan niin nyt sitä döner-kebabbia kuin olis jo! Eka kebula ja ovesta sisään. Tilaus onnistui saksaksi, melkein. Siellä ei kebabbia veistettykkään millään koneella vaan metrisellä viidakkoveitsellä :D (siltä se näytti). Lihankin oli vaaleampaa kuin kotosuomessa. Kastikkeen sai valita: jogurtti, valkosipuli tai chili. Leipä ei ollut sellaista pullamössöä kuin useissa kebuloissa täällä vaan sopivasti rapea ja ohut. Parasta ikinä <3 Nappasimme kyytipojaksi isot olutpullot, kun kebabit oli tuhottu piti käydä kysymässä saako näitten olusten kanssa lähteä täältä pois :D Saimme hieman pitkän katseen ja myöntävän vastauksen...takasin pesulaan, vaatteet sinne ja vähän kiertelemään. Käytiin tsiikaamassa televisiotorni. tuomiokirkko, Brandenburgin portti ja holokaustimenot. Eduskuntatalollakin käytiin, sisälle ei menty kun oli hirveä jono. Hostelliin ja nukkumaan.

Oma huone <3

Omnom kebab.

Olemme Saksassa. Juomme olutta pesulassa.

East-side is the best.

Töllötorni.

Tuomiokirkko.

Brandenburgin portti

Juutalaiset im memoriam


Eduskuntatalo.

Oltaskohan idässä, juna menee länteen.
31.5.2010
Rise and shine. Kävimme hostellin aamupalalla (4e muistaakseni). Käytävää pitkin kohti huonetta joka oli täynnä ihmisiä ja aamupalaa. Tarjottimelle croisanttia, jugua, sämpylää, mehua...sitten käytävään ja etsimään jotain ruokahuonetta missä olisi vapaita pöytiä. Ihan ok, goudajuusto vaan loppu heti ja sit oli tilalla vaan hikisukkaemmentalia 8(

Lähdimme taas kylille. Ekana kohteena oli Jüdisches Museum Berlin. Jotkut sanoo sitä ahistavaks, ei se miusta ollut. Ihan mielenkiintoinen. Sieltä sit hipsimään taas, käytiin kattomassa Checkpoint Charlie. Suuntana oli koko ajan länsi, missä käytiin jo saapumispäivänä pyörähtämässä. Siellä oli ihan hieno kirkko, joka pommitettiin p*skaks sodassa. Osa kirkon kelloista kävi, yksi (ainakin) oli pysähtynyt pommitusaikaan. Jännä juttu, kun itä oon niin "huono" paikka, mutta siellä sai ainakin olla rauhassa. Hiton kerjäläiset! Siihe ne tuli kädet ojossa kun istuttiin Hard Rock Cafen terassilla, kysy puhutko englantia ja selitti ties mitä. Ville puhu sille koko ajan suomee takas :D Myöhemmin samaiset kerjäläiset oli nurkan takana tupakilla, mistäs rahat niihi löytyy! Niin, Hard Rock cafessa taas pyörähettiin, vaateostoksilla ja kurkkimassa mitä instumentteja seinillä roikku.

Vähän tylsien museoitten lisäksi jotain muuta, eläintarha! Kaikenlaista elukkaa löyty. Tihkusateen kastelemina lähdimme etsimään ruokapaikkaa, taas mentiin vaan jonnekkin mikä ekana vastaan tuli. Tällä kertaa ravintolan työntekijät näytti kaikki olevan turkkilaisia tms. Aika tyhjä rafla oli, vähän mietitytti mutta nälkä voitti. Mun annoksessa oli kahta erilaista possua, makkaraa ja kermainen sienikastike. Ihan ok :P Käytiin vielä tsekkaamassa Tempelhofin lentoasema, helvetin iso eikä enää käytössä. Olikohan se joskus Hitlerin oma, emminä muista.

Jaadajaada. Loppun kuvaspämmi.

Teräsmieskään ei pelasta juutalaisia?

Scream.

Seinätaidetta...?

Muurinpala.

Checkpoint Charlie.


Hyvin sopii mäkki taustalle :D

Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche

Oikea kello pysähtynyt, vasen oikeessa ajassa.

Muurista voi tehdä myö kitaran.

Päkäpäät söi kädestä!










Hyvä perse.



Hangover.



Kunno kasa :D



26.11.2010

Eurotrip 2010 / Tsekki (Praha)

28.5.2010
München jäi taakse ja hypättiin junaan, joka suuntasi kohti Tsekkiä. Saavuimme maan pääkaupunkiin Prahaan. Reissumme eka maa, jossa on käytössä eri valuutta. Kieltäkään ei ymmärretä eikä kovin moni tuntunut ymmärtävän englantia. Hostelli löydettiin ja respassa kyl puhuttiin englantia, hauskasti. Hostelli oli aika täynnä, saatiin ekaks yöks dorm, mutta toiseksi yöksi se oli varattu täyteen, joten Pavlo joutui siirtymään toiseen dormiin ja me vähän kalliimpaan kahden hengen huoneeseen. Ovesta sisään, pieni käytävä jonka molemmissa päissä ovet huoneisiin, käytävällä näitten huoneitten käytössä oleva wc/kylpyhuone. En halua tietää mitä siellä viereisessä huoneessa tapahtua, siellä oli pelkkiä mustia miehiä ja vessan roskiksessa kortsuja...hirveetä mökääki ni piti koko yön,saatana.

No ekaan päivään. Tavarat huoneeseen, jossa oli vissiin 12 nukkumapaikkaa. Käytävällä tietokone, vessa, kylpyhuone ja keittiö. Ihan jees. Huonekaveritkin oli kivoja. Nälkähän meillä taas oli, joten kävelylle ja bongailemaan ruokapaikkoja. Bongattiin Cafe Amsterdam, näytti tarpeeks hyvälle, nälkä!! Annosten hintoja en muista mutta: 2x hamppariateria, 3x 0,5l olut, 1 toast-annos, 1 pieni lohisalaatti, suklaakakku ja cappuccino makso yhteensä n.30e. Fine by me. Hamppariannokset oli jänniä, hampparisämpylän välissä oli vaan pihvi, kaikki muut oli lautasella vieressä.


Pavlo halus "jotain pientä".


Lähdettiin taas vaan vähän pyörimään kylille. Praha nyt ei hirveesti vakuuttanut, ainakaan näin lyhyellä reissulla. Joko joutu hirveeseen turistirysään ihmismassan sekaan, hinnat nous 3x tai oltiin sellasilla nurkilla et maisemat oli aika karuja.




Muutoma askel kauemmas turistipaikoista..

Ekana päivänä oltiin vaan keskusaukiolla pällistelemässä. Haettiin kaupasta aamupalatarpeita, tien toisella puolella näkyi jotain tuttua.

Matti-Esko Hytönen
29.5.2010
Koska kieli oli vieras jne. päätettiin lähteä ilmaiselle turistikierrokselle mukaan. Eikun jenkkipojan perässä juoksemaan. Tänään kiinnitettiin huomiota asiaan, että Hell's Angeleita pyöri joka paikassa  ihan sikana. Bongattiin jopa sellanen, jolla luki selässä Finland. Ne oli mm. Hard Rock Cafessa ruokailemassa, oli tarjoilijat aika varpaillaan :D Kierroksen aikana pysähdyttiin johonkin ruokapaikkaan, minne tietty muodostui hirvee jono, mä olin nälkänen ja äkäinen enkä halunnu jonottaa. Kierros kun jatku, pompattiin matkalla johonkin leipomokauppaan, sieltä jotkut leivät kouraan ja ryhmä kiinni. Kierros päätty, Pavlo lähti vielä jonnekkin maksulliselle kierrokselle mukaan. Meitä ei napostellu.










Kierreltiin Villen kanssa siellä täällä. Päätettiin mennä oluselle johkin kauemmas turistipaikoista. Bongattiin kuppila, siellä oli 2 asiakasta meidän lisäks. Myyjä ei puhunut englantia, näytti meille laskimesta oluitten hinnat. Puolen litran tuoppi alle euron, kelpaa. Toiset asiakkaat alko elehtiä jotain, ilmeisesti yritti kysyä jotain tupakkaan tms. liittyvää. Sitten ne meni kysymään jotain myyjältä, myyjä puisteli eka päätään mut sit anto niille helvetin ison puukon O_O Joo, ehkä me mennään muualle..:D Mentiin taas keskusaukiolle, siellä oli joku irkkurafla, mentiin sinne. Samat olut makso 3x enemmän. Syötiin toasteja ja lähettiin nukkumaan. Sinne ihanaan kahden hengen huoneeseemme, ihanilla naapureilla.




Saksa on mun makuun, next day: Berlin.