Näytetään tekstit, joissa on tunniste makeat piirakat. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste makeat piirakat. Näytä kaikki tekstit

10.11.2013

Key Lime Pie







Kyseistä "limettipiirakkaa" olenkin halunnut aiemminkin testata, ihan vaan siks kun siinä on limeä :D Ei voi olla huonoa ;)

Key Lime Pie

Pohja:
200g digestive-keksejä
100g voita

Täyte:
3 limeä
6 kananmunan keltuaista
397g kondensoitua maitoa
1rkl vaniljasokeria

Koristeluun:
2dl kuohukermaa
vaniljasokeria
lime

Murskaa keksit hienoksi, sulata voi. Yhdistä ja sekoita tasaiseksi. Vuoraa irtopohjavuoka (24-26cm) leivinpaperilla ja painele seos vuoan pohjalle ja reunoille.

Paistaa pohjaa 150-asteessa 10 minuuttia. Nosta pohja pöydälle odottamaan ja säädä uunin lämpö 175-asteeseen.

Pese limet hyvin. Raasta vihreää kuorta 2tl, vältä valkoista osaa. Purista hedelmistä 1dl mehua. Erottele kananmunista keltuaiset.

Vatkaa keltuaiset ja kondensoitu maito sähkövatkaimella vaaleaksi vaahdoksi. Jatka vatkaamista ja lisää joukkoon limen kuoriraaste, limemehu sekä vaniljasokeri. Kaada täyte pohjan päälle.

Paista piirakkaa noin 15 minuuttia. Täyte hyllyy hieman, mutta se jähmettyy. Jäähdytä piirakka, peitä se kelmulla ja siirrä jääkaappiin. Piirakka saa olla kylmässä muutaman tunnin, mielellään vaikka yön yli. Koristele ja eikun tarjolle :)

21.12.2011

Banaani-suklaapiirakka






Yhteishyvän ruokalehdessä oli herkullisen kuuloisen banaanipiirakan ohje. Koska kaapissa lojui avattu talousuklaalevy, piti sekin sotkea tähän soppaan. Mikäs sen parempaa kun banaani ja suklaa yhdessä, om nom. Reseptin piirakka oli tarkoitettu n. 25x25 cm uunivuokaan, itse en sellaista valitettavasti omista joten muunsin ohjeen 1,5-kertaiseksi ja tein pellillisen piirakkaa. Piirakan ois voinu koristellakkin jollain mut oli vähän kiire :P

Banaani-suklaapiirakka
300g margariinia tai voita
3dl sokeria
4 kananmunaa
6dl vehnäjauhoja
1,5dl kaurahiutaleita
3tl ja ripaus päälle leivinjauhetta
3tl kanelia
1,5tl jauhettua pomeranssinkuorta
4-5 banaania
1,5dl kuohukermaa
reilu puoli levyä taloussuklaata

Vaahdota rasva ja sokeria. Lisää munat yksitellen, voimakkaasti vatkaten. Sekoita kuivat aineet keskenään. Kuori ja murskaa banaanit haarukalla soseeksi. Rouhi suklaa veitsellä. Lisää rasva-munaseokseen kuivat aineet, banaanisose, suklaarouhe ja kerma ja kääntele tasaiseksi seokseksi. Levitä taikina pellille leivinpaperin päälle. Paista uunin keskitasossa  175-asteessa noin 35 minuuttia.

24.7.2011

Pellillinen mustikkapiirakkaa



Tällä kertaa poimin marjoja kaverin vadelma- ja punaviinimarjapuskista. Mustikoita poimin nelisen litraa - kahdesta 10l ämpäristä jotka olivat täynnä siivottuja mustikoita anopin luona ;D No pitihän sitä ennen marjojen pakastamista jotain leipoa, tällä kertaa pellillinen piirakkaa. Taaskin jollain yksinkertaisella ohjeella joka tuli vastaan googlettelemalla, tällä kertaa päädyin Mimmin keittiöön. Pullataikinapohjainen mustikkapiirakka on suosikkiani, mutta iltamyöhään ei jaksanut odotella taikinan kohoamista :P

Mustikkapiirakka
4 kananmunaa
3dl sokeria
½dl maitoa
1½dl sulaa voita
4½dl vehnäjauhoja
2½tl leivinjauhetta
2tl vaniljasokeria
litra mustikoita, pari kourallista vadelmia
pinnalle sokeria

Vaahdota munat ja sokeri. Sekoita kuivat aineet keskenään, lisää vaahtoon vuorotellen sulan voin ja maidon kanssa. Kaada taikina leivinpaperilla vuoratulle pellille ja ripottele marjat päälle. Paista 200 asteessa 20 minuuttia.

18.7.2011

Marjapiirakka ja muita kesän makuja

Pientä hiljaiseloa havaittavissa kun ei oo hirveesti tullu leivottua tai kokkailtua mitään kummempaa :) Keittiökin vaihtoi osoitetta uuteen kämppään. Ohjeita on taas kertynyt pinottain lehdistä ja netistä listalle "tätä pitää kokeilla" :D

Tänään käytiin koiran kanssa iltalenkillä vähän seikkailemassa. Lopuksi tultiin läheiselle hiekkatielle, joka kulkee uuden kotimme takana ja siellä on vattupuskia vaikka muille jakaa! Mustikoita ja metsämansikoitakin löytyy. Keräsin siinä sitten rasiallisen vadelmia, joten kotona oli pistettävä heti piirakka tulille, ihan perusaineista mitä kaapista löytyi. Ja onneksi kaappiin oli jäänyt yksi vaniljakastikeainespussikin. Piirakka tuhottiin miehen siskon&tyttöystävän avustuksella lähes kokonaan. Piirakasta tuli erittäin mehevä ja mikäs muu parantaa makua, kun omin pikku kätösin kerätyt marjat ;) Lisäksi kaivoin pakkasesta mustikoitten jämät piirakkaan.



Helppo marjapiirakka
2 kananmunaa
2dl sokeria
1tl vaniljasokeria
3½dl vehnäjauhoja
1½tl leivinjauhetta
1½dl maitoa
150g sul. margariinia tai voita
marjoja

Sulata voi. Sekoita vehnäjauhot ja leivinjauhe keskenään. Vatkaa sokerit ja kananmunat vaahdoksi. Lisää vuorotellen jauhoja, rasvaa ja maitoa. Sekoita tasaiseksi ja kaada korppujauhotettuun piirakkavuokaan (26-28cm) ja lisää marjoja päälle niin että taikina näkyy vain vähäsen alta. Paista 200 asteessa puolisen tuntia. Tuhoa piirakka lämpimänä kylmän vaniljakastikkeen kanssa!


Veljenikin sai perheenlisäystä 7.7. ja vanhempi poika täytti 2 vuotta 10.7. joten leipasin sitten juhlaporukalle mansikkatäytekakun. Tein 3 kääretorttupohjaa ,joista yhteen laitoin myös kaakaojauhoja. Näistä kokosin ison kaakun, jota taisi parikymmentä ihmistä käydä tuhoamassa. Ohje on yhteen pohjaan, joten tein ensiksi tuplasatsin jonka jaoin kahdelle pellille ja niitä paistaessa tein vielä yhden pohjan. Kostutin kakun spritellä. Väliin tuli mansikkahilloa, tuoreita mansikoita ja lime-valkosuklaarahkaa jonka seassa oli myös kermavaahtoa. Kuumalla ilmalla kuumassa keittiössä oli todella kiva tehdä kermakakkua, kerma meinasi juoksettua ja alkoi valua kakun päältä...



Kääretorttupohja
4 kananmunaa
1½ dl sokeria
1dl vehnäjauhoja
1dl perunajauhoja
1½tl leivinjauhetta
(2rkl kaakaojauhetta)

Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi (tähän kannattaa aina käyttää aikaa!). Sekoita kuivat aineet keskenään ja siivilöi pienissä erissä taikinaan. Sekoita hyvin, mutta varovasti käännellen. Paista pohjaa 200 asteessa 6-8 minuuttia.

Miehini yllätti eräs päivä ja toi tuoreita muikkuja kotiin! Nämä nautittiin uusien pottujen, valkosipuli-ruisleipätikkujen sekä kermaviilikastikkeen kera. Muikut pyöritettiin ruisjauhoissa ja paistettiin voissa. Kermaviilikastikkeessa oli tuoretta ruohosipulia, suolaa ja mustapippuria. Ruisleipätikut paistoin pannulla voin ja valkosipulimurskan kera.

11.2.2011

Marjapiirakka vaniljapommeilla!



Pakkaspäivän kunniaksi päätin heittää kaikki ruokatavarat jääkaapista ja pakkasesta parvekkeelle ja sulattaa koko kaapin ja tietty pesasta siinä samalla. Typerään ns. jenkkikaappiin ei muutenkaan paljoa mahdu ja nyt se oli niin tyhjä, että oli hyvä tehdä sulatus ennen kauppareissua. Ja nopeaakin se oli, tunnissa sain kaapin takasin kylmenemään :P Pakkasesta menikin vähän epämäärästä tavaraa roskiin ja marjat päätin laittaa pikemmittä puheitta käyttöön. Juuri kun ajattelin etsiväni erilaisia marjapiirakoitten ohjeita, puhelin pärähtää "nyt lähetään kauppaan!" Joten äkkiä google auki, hakusanaksi marjapiirakka ja eka hyvältä kuulostava ohje auki. Sehän oli tutussa Kinuskikissan blogissa, kirjoitin tarvittavat ainekset lapulla ja eikun kauppaan. Kylläpä oli hyvää! Kaapista löytyi vielä yksi pussi wanhan ajan vaniljakastiketta jonka tein piirakan kaveriksi, vaniljajäätelökin olisi kelvannut. Marjoina käytin mustikkaa ja vadelmaa. Laitoin täytteeseen pelkästään vaniljasokeria, koska mustikat oli sokeroituja ja aika reilulla kädellä kaiken lisäksi..



Murotaikina
125g voita tai margariinia
1dl sokeria
1 kananmuna
2½dl vehnäjauhoja
1tl leivinjauhetta
2tl vaniljasokeria

Vaahdota pehmeä rasva ja sokeri. Vatkaa muna sekaan. Sekoita kuivat aineet keskenään. Lisää ne taikinaan. Sekoita tasaiseksi nopeasti.

Täyte
8dl sokeroimattomia marjoja
1dl sokeria
2tl vaniljasokeria
3rkl perunajauhoja
200g vaniljatuorejuustoa (Sunnuntai)
2 rkl kermaa (tai maitoa)

Levitä taikina kevyesti painellen voidellun piirakkavuoan pohjalle ja reunoille.
Sekoita marjojen joukkoon sokeri, vaniljasokeri ja perunajauhot. Kaada murotaikinapohjan päälle. Yhdistä vaniljatuorejuusto ja kerma (tai maito jota itse käytin) ja lusikoi nokareina vuokaan marjojen päälle. Paista 200 asteessa n. 30 min. Suojaa foliolla, jos pinta tummuu ennen aikojaan.

12.11.2010

Omenapiirakka piimätaikinapohjalla



Syksyllä ilmestyi jääkaappiin pussillinen omenoita joten piti keksiä niille jotain käyttöä. Selailin netistä erilaisia omenapiirakkaohjeita ja löysin Maku lehden sivulta seuraavan ohjeen. Taikina oli oikein suussa sulavaa ja piirakan kyytipoikana maistui tietysti vaniljakastike (tässä tapauksessa Blå Bandin Vanhan ajan vaniljakastiketta). Käytin piirakkaan enemmän omenoita, koska saamani omenat olivat aika pieniä (veikkaan että reseptissä on käytetty kaupasta saatavia omenoita eikä kotipihalla kasvavia).

2 kpl omenaa
2 dl rasvatonta piimää
3 rkl juoksevaa margariinia (rasvaa 80 %)
1/2 dl sokeria
2 3/4 dl hiivaleipäjauhoja
3/4 tl ruokasoodaa
1 tl kanelia
1 tl hunajaa

Pane uuni kuumenemaan 180 asteeseen. Levitä leivinpaperi matalaan vuokaan (Ø 25–27 cm).

Kuori omenat ja poista niistä siemenkodat. Leikkaa omenat kapeiksi lohkoiksi.

Sekoita piimä, juokseva margariini ja sokeri kulhossa. Mittaa toiseen kulhoon jauhot ja sekoita niiden joukkoon sooda. Yhdistä jauhoseos ja piimä-rasvaseos ja sekoita varovasti. Kaada taikina vuokaan ja tasoita pinta.

Paina omenalohkot taikinaan kauniisti reunoilta aloittaen. Ripottele kanelia pinnalle. Paista uunin toiseksi alimmalla tasolla noin 20 minuuttia.

Valuta hunaja piirakan päälle.

Anna jäähtyä hetki ennen leikkaamista.

11.11.2010

Vanilja-raparperipiirakka



Tämä ohje löytyi  kinuskikissan blogista ja on tähän mennessä paras raperperipiirakkaohje mitä olen testannut.

Pohja
150 g voita tai margariinia
1 dl sokeria
1 muna
2 dl vehnäjauhoja
1 dl kaurahiutaleita


Täyte
2 ps Blå Bandin vanhan ajan vaniljakastikejauhetta
4 ½ dl maitoa
100 g valkosuklaata
250-300 g raparperia

Pinnalle
kanelia

Vatkaa rasva ja sokeri vaahdoksi. Lisää muna hyvin vatkaten. Sekoita joukkoon vehnäjauhot ja kaurahiutaleet. Painele taikina voidellun piirakkavuoan pohjalle ja reunoille. Vinkki: Mikäli olet käyttänyt huoneenlämpöistä margariinia, taikina saattaa olla hyvin pehmeää. Laita se hetkeksi jääkaappiin jähmettymään, niin reunoille levittäminen sujuu paremmin.

Sekoita vaniljakastikejauhe ja maito vispilällä tasaiseksi. Laita tekeytymään jääkaappiin n. 10 minuutiksi. Rouhi valkosuklaa ja sekoita vaniljakastikkeen joukkoon.

Pese raparperit ja kuori niistä tarvittaessa ulommainen kerros pois. Leikkaa n. ½ cm paksuisiksi siivuiksi.

Levitä pohjan päälle valkosuklaa-vaniljakastike ja painele joukkoon raparperit. Paista 200 asteessa 30-35 minuuttia. Suojaa pinta foliolla, kun se on saanut hieman väriä.

Anna piirakan vetäytyä hetki ennen tarjoilua. Ripottele pinnalle kanelia.