14.4.2013

Peltileipä




Mikäs sen mukavampaa, kun tehdä sunnuntaina aamupalakis tuoretta leipää, vaivattomasti! Käsiäkään ei tarvitse sotkea taikinaan, jos ei ihan välttämättä halua :P

Helppo porkkana-peltileipä

5dl vettä
50g tuorehiivaa
4 porkkanaa raastettuna
n. ½ dl siirappia
2tl suolaa
50g voita
n. 10 dl sämpyläjauhoja

Liota hiiva kädenlämpöiseen veteen. Lisää suola, siirappi ja porkkanaraaste. Alusta taikinaan reilut puolet jauhoista. Lisää pehmitty voi ja vaivaa loput jauhoista taikinaan. Itse pystyin vaivaamaan taikinan kokonaan puuhaarukalla, taikina saa olla löysempää kun silloin, jos leivottaisiin käsin sämpylöitä.

Kaada taikina leivinpaperilla vuoratulle syvälle uunipellille. Levitä taikina esimerkiksi nuolijan avulla pellille, ripottele jauhoja päälle ja taputtele vielä tasaiseksi. Jätä liinan alle kohoamaan 30-40 minuutiksi.





Kohotuksen jälkeen roiskin taikinan päälle hieman vettä, toiselle puolelle laitoin juustoraastetta ja toiselle siemeniä. Vedin vielä taikinapyörällä leivän ruuduiksi. Paisto uunissa 225-asteessa noin 20 minuuttia.

Ikinä en opi et mozzarellaraaste tummuu nopeasti...


11.4.2013

Whoopies!

Käyks mä täällä usein? No en vissiin ku kattoo edellistä kirjotusta...:D hups!

Mut nyt mä oon täällä ja niin on myös ehkä yks tän hetken kuumimpia villityksiä, whoopiet nääs! Alkuperäinen ohje oli RuokaPirkka-lehdessä, jossa kerrottiin, että Whoopiet rantautui suomalaisten jauhopeukaloitten käsiin Jenkeistä (ylläri..). Tarina kertoo, että whoopiet ovat kuppikakkujen muunnos, koska kuppikakut eivät mahtuneet eväsrasioihin, joten samasta taikinasta tehtiin pehmeitä keksejä, joiden väliin pursotettiin kuorrutus. Eli siis hyvä keksintö saaha otettua evääks mukaan jotain rasvasta, sokerista ja lihottavaa, American style? ;D

Muokkailin vähän ohjetta, koska halusin kekseistä suklaisempia, alkuperäisessä niihin tuli vain tummaa kaakaojauhetta. Täytteeseen taas keksin laittaa appelsiinituorejuustoa, koska suklaa+appelsiini= <3



Suklaa-appelsiiniwhoopiet

100g voita
1½ dl sokeria
1 kananmuna
3dl vehnäjauhoja
½ dl tummaa kaakaojauhetta
1tl leivinjauhetta
1tl vaniljasokeria
1dl maitoa
n. 50g valkosuklaata
n. 60g tummaa suklaata

Täyte
1 prk appelsiinituorejuustoa (Pirkka)
1 prk vaniljarahkaa (Valio)
2dl kuohukermaa
n. 80g tummaa suklaata
n. 50g valkosuklaata
vaniljasokeria

Vatkaa pehmeä voi ja sokeri vaahdoksi. Lisää muna hyvin vatkaten
Yhdistä vehnäjauhot, kaakao- ja leivinjauhe sekä vaniljasokeri keskenään. Sekoita jauhoseos vuorotellen maidon kanssa taikinaan. Rouhi suklaa veitsellä karkeasti murusiksi ja lisää taikinaan. Nostele taikinasta leivinpaperin päälle pellille ruokalusikan kokoisia nokareita, jätä leviämisvaraa.
Ite taisin tehhä vähän isompia kun ohjeen mukaan keksejä pitäs tulla n.40 niin mulla tuli 30...:)
Paista keksit 175 asteessa 10-12 minuuttia. Anna jäähtyä. Huom! Keksit saavat olla pehmeitä uunista tullessaan, ne jähmettyvät jäähtyessään :)

Vatkaa kerma vaahdoksi ja mausta vaniljasokerilla. Vatkaa rahka, tuorejuusto ja raastetut suklaat keskenään sekaisin. Lisää kermavaahto nuolijalla sekoittaen joukkoon. Levitä täyte puolille kekseistä ja paina loput kekseistä kansiksi. Annan maustua jääkaapissa n. 30 minuuttia ennen tarjoamista.

Tällä ohjeella täytettä tulee hitusen enemmän koska alkuperäisessä oli vain 2prk rahkaa (á 200g), joten määriä voi vähän vähentää tai tehdä keksejä enemmän ;D tai syödä loput täytteestä lusikalla.

Muoks. Ainiin, unohin kirjottaa et näihin voi käyttää lähes kaikkea mahollista täytteenä, oman maun mukaan :P nykyään löytyy paaaaaaljon maustettuja tuorejuustoja- ja rahkoja, ite halusin lisätä kermavaahtoa et täytteestä tuli täyteläisempi ja pehmeämpi! 

Muoks. 2. Noh tuli sitten tehtyä toinen satsia keksitaikinaa kun täytettä jäi yli ja huomasin, että tän ohjeen määrä täytettä riitti sitten niihinkin ;D  Ja taas sain taikinasta 30 keksiä, en osaa tehä tarpeeks pieniä ;)

4.1.2012

Le tsef esittää: Riistamakkara

Kuten luvattu ja uhottu jo hetken aikaa, makkaran tekoon piti rueta. Suolesta, lihasta ja lersseistä saa väännettyä niin paljon puujalkavitsiä, etten niitä tähän laita. Kerron taustoja.

Meidän äijä metästää, joten saan hirvenlihaa eri muodoissa melko helposti. Tässäkin blogissa on jo vissiin muutama resepti ollut, ja mietin että väännän makkarat ainakin koekappaleina siitä, ilmaista kun on. Telkkarista katoin joskus kun sisilialainen setä pisti käsineen makkaraa pöydällä, ja teki sitä muuten nopeemmin ku minä koneella, joten kyllähän sitä nyt piti päästä kokeilemaan. Visiona oli, että maustan itse kasvatetuilla chileillä ja pistän itse tehdyt sinapit päälle. Chilit ei vielä kasva, mutta sinappia voisi kokeilla vielä... Asiaan.

Reseptejä en ettiny, Anu hoiti sen mun puolesta. Eikös makkara oo vaan lihaa suolessa? Ilmeisesti ei. Sekaan laitettiin siis:

- noin 1,1 kg hirven karjalanpaistilihoja
- noin 300 g ihraa
- noin yksi isohko sipuli sipaleina (jäi tuosta taginesta yli)
- 4-5 kynttä valkosipulia
- suolaa
- mustapippuria
- paprikaa
- chiliä
- cayennea
- noin desilitra tummaa olutta (loput join).

Sipulit silpuksi, voissa pannulle ja viilenemään. Lihaköntit ja ihra myllyn läpi tiheellä terällä kahdesti ja eikun sotkemaan keskenään. Mausteiden määrästä ei voi sanoa muuta kun että paljon, lisäiltiin vähän väliä ja paistettiin koepala pannulla ja todettiin että lisätään vielä. Olutta meni arviosta, fiilistelin kädellä, että saa pyöriteltyä pötkön, joka ei katkea. Sitten vielä myllystä koko soosi läpi ja hetken vaivausta. Ilmeisesti jos jättää vaivaamatta, makkaroista tulee ilmavia ja paukahtelevat sitten rikki.

Mylly pyörii, ensimmäinen kerta.
Nyrkkiä vaan, kyllä se siitä! Kuole!
Suoleen laittaminen olikin sitten melkoista. Liotin suolta haaleassa vedessä puolisen tuntia, jotkut laittoivat suolaa sinne, minä en. Päätin, että se on hyvää vaihtamatta vesiä tahi maustamatta. Myllyyn makkarasuutin kiinni ja terät ja muut ritilät edestä, Anulle muovikapula käteen, suuttimen varteen suolta (no hiukan jos heittää suuttimeen, ehhehe) niin paljon kun sain mahtumaan ja saksilla poikki. Viisi senttiä suolta roikkui yli, ajettiin massaa hiukan siihen huulille ja suoleen solmu, ettei tule ilmaa sekaan. Sitten vain kone käyntiin ja makkaroita pyörittelemään. Nauroin puolet ajasta, mutta kaipa noista hyviä tuli (kirjoitushetkellä ne vasta kiehuu esikypsennyksessä).

Suolen asettelu suuttimelle oli melko jännää.

Voiton puolella!
Lopputuloksena oli 11 ruskeaa makkaraa (hirvi ottaa ruskean värin jo raakana, olen huomannut). Muuten vaikuttivat asialliselta, mutta Portin työkokemuksen perusteella hiukan löysähköiltä. Säilömisen takia pistimme kattilaan kiehumaan, ei kuitenkaan kiehumaan vaan noin +80 C veteen, ja joka makkaraan 3-4 reikää tikulla kylkeen, etteivät räjähdä.

Ja eikun kiehumaan.
Nonni. Keittämisen jälkeen alko koostumus ja ulkomuoto olla muuten tehtaan tekemien jäljillä, mut koko ei oo ihan standardia. Pistin sitten yhden heti pannulle. Makua on, hirven maistaa mut mausteita saatiin lopulta oikee määrä. Rakenteeltaan hiukan raemainen, mut pitää muotonsa eikä hajoa. Huomaa, että ei oo tehtaan tuote, mutta en kyllä häpeile yhtään. Kelpo nakki. Laskin sit samalla päässäni, että mitä tää lysti maksaa verraten kaupan makkaraan.
Kilo lihaa kaupasta kustantaa noin kympin, suolet makso hiukan yli euron, läskit 50 senttiä. Mausteita oman maun mukaan, myllyä voipi lainata tai tehdä oikein kovana käsin. Kilohinnaks muodostuu siis noin 12-15 euroa, riippuen mitä ostaa ja miten maustaa. Tuloksena on kuitenkin semmonen makkara, ku itte haluaa ja allergikoille tää voipi olla melko hyvä juttu (sisko ei pysty syömään korianteria, kattokaapa huvikseen että kuinka monessa lihatuotteessa sitäkin on).

Keittämisen jälkeen ne oli jo täysin makkarakelpoisia.
Ja sitäpaitsi: ku lyö oman puolmetrisen, pinkin chililerssin grilliin ni pitäis juttua riittää kesällä :D

T: Ville

3.1.2012

Le tsef esittää (Villen keitoksia): Lammastagine

Le pata. Ei kerrota, että lihat on jo siellä.


Noniin! Senkin nössöt. Saatiin joululahjaksi taginepata. Koska olen mies ja katson telkkarista ku muut syö lihaa, tiesin heti mikä se on ja mitä sillä tehdään. Joten: lampaan lapaa ettimään ja pata käyttöön.

Sivukommenttina tässä että melko käsittämättömät ohjeet padassa: ideana on, että se hautuu kannen alla ja kosteus kiertää siellä, mutta padan ohjeissa kielletään uunissa kannen käyttäminen (ilmeisesti paine?). Hellasta ei sanottu mitään, mutta mikroon saisi työntää. Päätin, että perinteinen hella toimii vallan mainiosti.

Oman käsitykseni mukaan tagine on marokkolainen karjalanpaisti: nakellaan pataan mitä sattuu, mausteita sekaan ja annetaan hautua. Melko helppo tehdä, ei vaadi vahtimista ja liha voi olla lähes mitä tahansa.

Reseptihän on seuraava (ongin netistä):
- 1,2 kg lampaan lapaa (muukin käy)
- 1 kg sipulia
- 4 rkl oliiviöljyä
- 1 rkl kuminaa
- 1 tl inkivääriä
- 1 tl korianteria
- 1/2 tl chiliä
- 2 g sahramia
- kaksi valkosipulinkynttä
- kaksi kristallisoitua (?) sitruunaa
- yhden sitruunan mehut
- ohjeeseen kuuluu myöskin mustia oliiveja, mutta kammo-Anu ei niitä halunnut

Sotke mausteet ja valkosipuli sekaisin, pilko liha kuutioiksi ja sitruuna lohkoiksi. Laita pataan koko soppa, anna porista noin 2,5 h jonka jälkeen lisätään ruskistettu, pilkottu sipuli (ja mahdolliset oliivit). Poristellaan 30 min lisää ja tarjotaan riisin kanssa.
 

Kansi päälle ja toivoin parasta.

Huijasin heti: sahrami on niin kallista, että laitoin vaan 0,5 g ja päätin että riittää. En osaa sanoa vaikuttiko makuun paljoa, koska sitruunaa oli liikaa. Ehkä yks sitruuna palasina ja yhden mehu tai sit kaks palasina eikä mehua? Ja Anu kommentoi että kilo sipalia oli liikaa, ei mahtunu pataan ja mitä syödessä kattelin, puolisen kiloa pitäis riittää. Lammas kannattaa ottaa luuttomana lapana, nimim. en enää ikinä leikkaa lihaa lavasta irti noin tarkkaan ja luulin osaavani käyttää veistä.

Siellä on luu - onneks mulla on sisua.
Lopputuloksena kuitenkin mitä kaivattiin: todella mureaa lammasta ja erilaisia makuelämyksiä kuin normaalisti. Teen joskus vielä uudestaan, ja sillon mätän mausteita noin neljä kertaa enemmän (paitsi sahramia) ja sitruunaa vähemmän. Lopputuloksesta ei ole kuvia, koska Anu päätti tyhjentää kameran ja minä söin kaiken ennenku se sai sen käsiinsä kuvan ottoon.

T. Ville!

P.S. Huomenna teen makkaraa, siitä lisää sitten.

30.12.2011

Perunavelliä!



Kun päätät tehdä illalla ruokaa ja unohdat muussiin tarkoitetut perunat kiehumaan "vähän" liian pitkäksi aikaa, saat tehdä itsellesi perunavelliä pahimpaan nälkään. Perunavellistä tulee aina mieleen peruskoulun ruokala, tykkäsin perunavellistä aikas paljonkin ja vellipäivänä sai aina lihapiirakan! En ole velliä edes ennen kotona tehnyt :P Mitään määriä ei ole mutta:
Perunaa
Vettä
Maitoa
Suolaa
Voita
(Ruohosipulia)

Keitä perunat kypsiksi (ei tarvii mössöks niinkun mä ;D ). Kaada keitinvesi pois, mutta sitä voi jättää myös vähän. Laita perunoiden päälle voinokareita ja anna sulaa. Soseuta perunat kunnolla, lisää maitoa kunnes velli on velliä :) Mausta suolalla ja ruohosipulilla. Nam!

21.12.2011

Banaani-suklaapiirakka






Yhteishyvän ruokalehdessä oli herkullisen kuuloisen banaanipiirakan ohje. Koska kaapissa lojui avattu talousuklaalevy, piti sekin sotkea tähän soppaan. Mikäs sen parempaa kun banaani ja suklaa yhdessä, om nom. Reseptin piirakka oli tarkoitettu n. 25x25 cm uunivuokaan, itse en sellaista valitettavasti omista joten muunsin ohjeen 1,5-kertaiseksi ja tein pellillisen piirakkaa. Piirakan ois voinu koristellakkin jollain mut oli vähän kiire :P

Banaani-suklaapiirakka
300g margariinia tai voita
3dl sokeria
4 kananmunaa
6dl vehnäjauhoja
1,5dl kaurahiutaleita
3tl ja ripaus päälle leivinjauhetta
3tl kanelia
1,5tl jauhettua pomeranssinkuorta
4-5 banaania
1,5dl kuohukermaa
reilu puoli levyä taloussuklaata

Vaahdota rasva ja sokeria. Lisää munat yksitellen, voimakkaasti vatkaten. Sekoita kuivat aineet keskenään. Kuori ja murskaa banaanit haarukalla soseeksi. Rouhi suklaa veitsellä. Lisää rasva-munaseokseen kuivat aineet, banaanisose, suklaarouhe ja kerma ja kääntele tasaiseksi seokseksi. Levitä taikina pellille leivinpaperin päälle. Paista uunin keskitasossa  175-asteessa noin 35 minuuttia.

Vaniljapullat


Löytyipä lähi supermarkittini leivontahyllystä kauan kaipaamaani vaniljakreemijauhetta! Heti piti hamstrata pari pussia kaappiin ja testata sitä pulliin. Tein viiteen litraan maitoa pullataikinan, puolesta tein ihan tavan voisilmäpullia ja puolesta sitten näitä vaniljapullia. Kaulin taikinan levyksi, levitin päälle vaniljakreemiä ja rullasin pötköksi. Siitä sitten leikkasin reilun sentin paksuja siivuja. Jätin yläreunaa vähän paljaaksi, koska rullatessa kreemi työntyi koko ajan eteenpäin. Rullaaminen tuntui ehkä hieman hankalalta mutta hyvin ne onnistui, täytekin pysyi pullissa!

Ainekset läskipulliin.

Laitoin ohjeen mukaan 2,5dl nestettä ja vähän reilummin jauhetta kun tuossa, annoin tekeytyä ja sitten katoin näyttääkö tarpeeksi paksulle.