30.12.2011

Perunavelliä!



Kun päätät tehdä illalla ruokaa ja unohdat muussiin tarkoitetut perunat kiehumaan "vähän" liian pitkäksi aikaa, saat tehdä itsellesi perunavelliä pahimpaan nälkään. Perunavellistä tulee aina mieleen peruskoulun ruokala, tykkäsin perunavellistä aikas paljonkin ja vellipäivänä sai aina lihapiirakan! En ole velliä edes ennen kotona tehnyt :P Mitään määriä ei ole mutta:
Perunaa
Vettä
Maitoa
Suolaa
Voita
(Ruohosipulia)

Keitä perunat kypsiksi (ei tarvii mössöks niinkun mä ;D ). Kaada keitinvesi pois, mutta sitä voi jättää myös vähän. Laita perunoiden päälle voinokareita ja anna sulaa. Soseuta perunat kunnolla, lisää maitoa kunnes velli on velliä :) Mausta suolalla ja ruohosipulilla. Nam!

21.12.2011

Banaani-suklaapiirakka






Yhteishyvän ruokalehdessä oli herkullisen kuuloisen banaanipiirakan ohje. Koska kaapissa lojui avattu talousuklaalevy, piti sekin sotkea tähän soppaan. Mikäs sen parempaa kun banaani ja suklaa yhdessä, om nom. Reseptin piirakka oli tarkoitettu n. 25x25 cm uunivuokaan, itse en sellaista valitettavasti omista joten muunsin ohjeen 1,5-kertaiseksi ja tein pellillisen piirakkaa. Piirakan ois voinu koristellakkin jollain mut oli vähän kiire :P

Banaani-suklaapiirakka
300g margariinia tai voita
3dl sokeria
4 kananmunaa
6dl vehnäjauhoja
1,5dl kaurahiutaleita
3tl ja ripaus päälle leivinjauhetta
3tl kanelia
1,5tl jauhettua pomeranssinkuorta
4-5 banaania
1,5dl kuohukermaa
reilu puoli levyä taloussuklaata

Vaahdota rasva ja sokeria. Lisää munat yksitellen, voimakkaasti vatkaten. Sekoita kuivat aineet keskenään. Kuori ja murskaa banaanit haarukalla soseeksi. Rouhi suklaa veitsellä. Lisää rasva-munaseokseen kuivat aineet, banaanisose, suklaarouhe ja kerma ja kääntele tasaiseksi seokseksi. Levitä taikina pellille leivinpaperin päälle. Paista uunin keskitasossa  175-asteessa noin 35 minuuttia.

Vaniljapullat


Löytyipä lähi supermarkittini leivontahyllystä kauan kaipaamaani vaniljakreemijauhetta! Heti piti hamstrata pari pussia kaappiin ja testata sitä pulliin. Tein viiteen litraan maitoa pullataikinan, puolesta tein ihan tavan voisilmäpullia ja puolesta sitten näitä vaniljapullia. Kaulin taikinan levyksi, levitin päälle vaniljakreemiä ja rullasin pötköksi. Siitä sitten leikkasin reilun sentin paksuja siivuja. Jätin yläreunaa vähän paljaaksi, koska rullatessa kreemi työntyi koko ajan eteenpäin. Rullaaminen tuntui ehkä hieman hankalalta mutta hyvin ne onnistui, täytekin pysyi pullissa!

Ainekset läskipulliin.

Laitoin ohjeen mukaan 2,5dl nestettä ja vähän reilummin jauhetta kun tuossa, annoin tekeytyä ja sitten katoin näyttääkö tarpeeksi paksulle.

20.12.2011

Piparimudcake



Voiko jouluna syyä liikaa? Voiko jouluna syyä liikaa suklaata? No ei! Pirkan lehdessä ollut piparimudcake käski minua heti ottamaan reseptin kokeiluun ja ostamaan pakkaseen vaniljajäätelöä sen kaveriksi. Tänään sitä sitten väsäsin! Ohjetta vain hieman muuttaen, laiton fazerin leivontasuklaata sen koko levyn 200g talousuklaan sijaan ja jätin kanelin pois, koska jos tätä kakkua jää jouluksi, anoppilassa on pari kanelille allergista ihmistä...

Piparimudcake
150g voita
250g Fazerin tummaa leivontasuklaata (vähän enemmän on aina vähän parempi :P )
2½dl vehnäjauhoja
1½tl leivinjauhetta
1tl kanelia
½tl inkivääriä
½tl pomeranssinkuorta
½tl kaardemummaa
½tl neilikkaa
(ripaus vaniljasokeria)
4 kananmunaa
1dl sokeria
1dl siirappia

Vuoraa irtopohjavuoan pohja leivinpaperilla, voitele ja korppujauhota vuoan reunat.
Sulata rasva miedolla lämmöllä kattilassa, lisää suklaa ja anna sulaa joukkoon.

Sekoita vehnäjauhot, leivinjauhe ja mausteet keskenään. Vatkaa huoneenlämpöiset munat, sokeri ja siirappi vaahdoksi. Kaada hieman jäähtynyt rasva-suklaaseos muna-sokerivaahdon joukkoon varovasti sekoittaen. Sekoita jauhoseos myös taikinaan (itse siivilöin ja kääntelin nuolijalla sekaan).

Kaada seos vuokaan ja paista kakkua 200 asteessa n. 20 minuuttia. Kakun tulee jäädä keskeltä löysäksi, 20 minuutin jälkeen omani vielä hyllyi vuokaa varovasta ravistettaessa, otin kaakun pois uunista ja annoin jäähtyä. En ole aikaisemmin tehnyt mutakakkua mutta netistä lueskelin että kakun on hyvä antaa jäähtyä kunnolla (ihan jääkaapissa) ennen tarjoilua :P Itse viskasin kakun parvekkeelle jäähtymään joten muutoman tunnin päästä sitä pystyi jo maistelemaan. Ihanaa suun tahmaamaa suklaata, aavistus piparitaikinan makua ja kylmää jäätelöä, toimii!

30.10.2011

Schwarzwaldin kakku



Vähän on vierähtänyt aikaa kun viimeksi oon tänne jotain kirjoitellu vaikka kaikennäköstä on tullut tehtyäkin :) Uusi työ on vieny mun ajan, ei kerkee enää koneellakaan istua :D (nii vissii...) Mutta, aloitetaan tästä kakusta, joka oli itsellenikin melko uusi tuttavuus. Kerran olin sitä aikasemmin syönyt iskäni tekemänä ja hää sitten pyysi josko tekisin pari tälläistä kakkua hänen ja Rouvansa häihin. Vertailin vähän netistä löytyneitä reseptejä ja päädyin Maku-lehden sivuilta ja Insanityn blogista löytyneisiin ohjeisiin, näissä pohjat oli melko samanlaiset ja täytettä piti muutenkin vähän soveltaa. Isäni oli tehnyt aikasemmin kakun niin, että siihen tuli pohjataikinaan sulatettua suklaata. Näin ollen kakku oli aika tuhtia syötävää joten nämä ohjeet kuulostivat hieman paremmilta. Koska häät oli syksyllä, ei tuoreita kirsikoita ollut saatavilla joten joutui tyytymään pelkkään kirsikkahilloon (ja kirsikkaviinaan&likööriin).

Schwarzwaldin kakku

Pohja:
200g voita
2dl sokeria
1dl farinisokeria
4 munaa
4dl vehnäjauhoja
1½dl kaakaojauhetta (tummaa)
1dl mantelijauhetta
½dl perunajauhoja
2tl leivinjauhetta
2tl vaniljasokeria
2dl kevytmaitoa

Täyte ja kuorrutus:
2dl vispikermaa
2dl ranskankermaa
½dl sokeria
2tl vaniljasokeria

500-600g kirsikoita
1-1,5dl kirsikkahilloa (huom! varaa enemmän jos et käytä tuoreita kirsikoita!)
(Kirsch-kirsikkaviunaa)

Ja kun niitä tuoreita kirsikoita ei ollut, käytin täytteeseen vain kirsikkahilloa. Googlettelin kun en enää oikein muista ja tämä tuote näytti aika tutulle. Näitä purkkeja meni yhteensä 4 kahteen kakkuun...laitoin hillon sekaan Kirsch kirsikkaviinaa (vai likööriä?), no sitä vahvempaa kuitenkin, silleen sopivasti ;) Isäni kostutti viimeksi kakun tällä ja se oli mielestäni liian tujua, miedompi ja makeampi kirsikkalikööri oli hyvää kostutukseen, valitettavasti en muista sen nimeä.

Kostutukseen: marjamehua. Itsehän käytin kirsikkalikööriä, jota vähän laimensin vedellä ja maustoin vaniljasokerilla.

Koristeluun: 100g suklaata rouhittuna

Pane uuni kuumenemaan 175 asteeseen. Voitele ja jauhota pyöreä, halkaisijaltaan noin 22 sentin kakkuvuoka. Vatkaa voi ja sokerit vaahdoksi. Lisää munat yksitellen vatkaten. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää taikinaan vuorotellen maidon kanssa. Kumoa taikina vuokaan ja paista noin 50 minuuttia, kunnes kakun keskelle työnnettyyn tikkuun ei tartu enää taikinaa.

Jäähdytä kakkupohja täysin ja jaa se sitten kolmeen osaan.
Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita siihen ranskankerma ja sokerit.

Poista kirsikoista kivet ja paloittele kirsikat. Jätä kirsikoita myös koristeeksi.

Kostuta kakkulevyt marjamehulla. Kokoa kakku levittämällä kerrosten väleihin hilloa, kermatäytettä ja kirsikkapaloja. Levitä kakun pintaan vielä kermaa ja koristele suklaarouheella ja kirsikoilla.

Tässä vähän kaakkuja, Schwarzwaldien lisäksi tekemäni kermakakku, talon puolesta mustikkarättänää ja morsmaikun äidin tekemä britakakku.




Lapsia ajatellen tein yhden kermakakun, täytteeseen tuli vadelmahilloa, mansikoita, valkosuklaa-limerahkaa, kermavaahtoa ja wienernougatrouhetta.

Ruma kännykkäkuva korkatusta kuvasta, eihän tosta ees saa selvää miltä täyte näyttää :D
Tätä kakkua on tehtävä ehdottomasti kesällä uudestaan kun saa tuoreita kirsikoita!

26.7.2011

Sieniä!



Käytiin seikkailemassa säynätissä ja silmät auki piti bongailla sieniä. Ja silmiin osui kuin osuikin jotain keltaista, kanttarelleja! Nehän piti laittaa kotona heti hyötykäyttöön ja väsäsin iltaruoaksi yksinkertaisen pekoni-kanttarellikastikkeen, kaveriksi pastaa ja mozzarellasalaattia.

Kanttarelli-pekonipasta
n. litra kanttarelleja
140g pekonia
1 sipuli
4dl kermaa
pippuria
suolaa
valkosipulijauhetta

lisäksi pennepastaa

Siivoa ja pilko sienet. Pilko pekonit ja silppua sipuli. Paista ensin pekonit rapeaksi pannulla. Lisää sipulit ja paista hetki. Lisää lopuksi sienet ja paista vähän aikaa, lisää kerma ja mausteet. Anna hautua pieni hetki, tarkasta maku. Syöpöttele pastan ja raikkaan salaatin kanssa.



Lopuksi vähän kuvia säynätin maisemista.













24.7.2011

Pellillinen mustikkapiirakkaa



Tällä kertaa poimin marjoja kaverin vadelma- ja punaviinimarjapuskista. Mustikoita poimin nelisen litraa - kahdesta 10l ämpäristä jotka olivat täynnä siivottuja mustikoita anopin luona ;D No pitihän sitä ennen marjojen pakastamista jotain leipoa, tällä kertaa pellillinen piirakkaa. Taaskin jollain yksinkertaisella ohjeella joka tuli vastaan googlettelemalla, tällä kertaa päädyin Mimmin keittiöön. Pullataikinapohjainen mustikkapiirakka on suosikkiani, mutta iltamyöhään ei jaksanut odotella taikinan kohoamista :P

Mustikkapiirakka
4 kananmunaa
3dl sokeria
½dl maitoa
1½dl sulaa voita
4½dl vehnäjauhoja
2½tl leivinjauhetta
2tl vaniljasokeria
litra mustikoita, pari kourallista vadelmia
pinnalle sokeria

Vaahdota munat ja sokeri. Sekoita kuivat aineet keskenään, lisää vaahtoon vuorotellen sulan voin ja maidon kanssa. Kaada taikina leivinpaperilla vuoratulle pellille ja ripottele marjat päälle. Paista 200 asteessa 20 minuuttia.