14.6.2011

Sauna Open Air ja mässäilyä

Tuli tuossa vietettyä viikonloppu Tamperestissa festareilla. Festariruoat tuntien syötiin joka päivä ennen alueelle menoa kaupungilla napa täyteen.

Viikinkiravintola Harald



Ensimmäisen kerran kävin Haraldissa Kuopiossa jokunen vuos sitten ja ihastuin heti! Yleensäkkin ravintolan tunnelma, sisustus, ruokalista, työntekijät, astiat, kaikki! Joten pitihän Tampereellakin moiseen paikkaan suunnata, kun kerran oli tilaisuus. Lounasaika oli loppumaisillaan, mutta söimme ihan ala carte listalta. Tällä kertaa pöytään ei tuotu varrasleipää ja sulaa voita, vaan saimme hakea leipää ja salaattia (jotka oli aika lopussa) lounaaseen kuuluvasta pöydästä. Tarjoilija-mies oli erittäin rempseä ja mukava, listat antaessaan käteen hän avasi sen jostain kohdasta ja suositteli annosta heti kättelyssä. Minulle suositeltiin lohta, mutta halusin LIHAA. Tilasimme Viikinkien voimaolutta, jonka tekoon on käytetty hunajaa. Olut on tehty Suomessa, mutta pullossa ei paljasteta missä. Ruoaksi tilasin Härän pihviä Danevirken laitumilta: Grillattu härän ulkofileetä (150g) vierellään hiillosperunoita. Lisänä kermaista kastia torvisienistä, hunajaisia juureksia, mustikkaisella sipulihillokkeella sekä pekonilastuilla kruunattuna. Tilasin pihvin mediumina, joka tosin oli sitten lähes kypsä...mainitsin asiasta tarjoilijalle, mutta päätin ahmia ruoan napaani, koska oli kova nälkä ja pihvi oli muuten oikein mureaa ja maukasta :D Muuten kertakaikkiaan maukas annos. Mustikkainen sipulihilloke tosin oli mielestäni aika makeaa, sopisi ehkä paremmin esim. riistan kanssa...tyrkytinkin sitä sedälleni joka söi lammasta. Jälkiruokaa emme tilanneet, muuta kuin nestemäisessä muodossa: mustikkashotit. Talon mustikkalikööriä, kermaa ja vähän mustikkasiirappia. Tarjoilija kertoi, että mustikkalikööri tehdään mustikkasiirapista ja kirkkaasta viinasta. Oli aikas hyvää, ei niinkään makeaa keinotekoisen makuista litkua mitä usein  baareissa käytetään!





Lauantaina kävimme uudestaan Haraldissa. Sama tarjoilija oli meitä heti ottamassa vastaan. Tällä kertaa suositteli minulle peltopyytä, mutta päädyinkin hänen edellisellä kerralla suosittelemaan loheen: jäämeren ravuista tehdyllä tartarilla kuorrutettua lohta, vierellään juustoista kastia, persiljaperunamuusia sekä hunajaisia juureksia. Ei mennyt tälläkään kertaa keittiössä nappiin, loheni oli raakaa..tarjoilijaa otti pattiin, mutta onneksi meillä ei ollut kiire :D Ei siinä jaksanut tarjoilijalle meuhkata, eihän se hänen vika ole ;) Palvelu oli nimittäin taas loistavaa! Uusi annos tuli nopeasti ja oli hyvää. Perunamuussi oli tosin liian tuhtia syötävää tuossa kuumuudessa ja ehkä kaljallakin oli osuutta asiaan..annos alkoi hieman tökkiä mutta ei todellakaan sen takia, että olisi ollut pahaa.  Talo tarjosi jälkiruoan, tosin en halunnut listalta mitään kun ei oikein ruoka maistunut, joten tarjoilija sanoi, että tuo jotain raikasta sorbettia. Ei tullut kysyttyä, mutta veikkaan että se oli karviaissorbettia. Lähtiessa katselin vitriinia, jossa oli ravintolan astioita myytävänä. Bongasin puisen voiveitsen ja kävin kysymässä, onko nekin myytävänä (ei näkynyt hinnastossa. Tarjoilija sanoi ettei myy niitä meille - vaan antaa =) kannatti kysyä. Viikinkiravintola Haraldiin ehdottomasti uudestaan, johonkin kaupunkiin :P



Panimoravintola Plevna



Perjantaina haluttiin jotain hyvää ja täyttävää ja halvallakin päästiin. Eikun kohti Plevnan Isoäidin lihapullia. Arkinen ruoka, mutta niin hyvää ja viihtyisä ympäristö. Tietysti panimoravintolan olutvalikoima kiinnostaa myös. Miinusta antaisin tuosta leivästä, tilaukset otettuaan tarjoilija nakkasi pöytään muutoman viipaleen jotain valmiiksi viipaloitua kuivaa sekaleipää. Ravintolan tyyliin sopisi kyllä paremmin joku maukas itsetehty leipä...taas oltiin aikaisin liikenteessä, ravintolassa ei ollut hirveästi muuta porukkaa, muutamia muitakin festarille mänijöitä näkyi :P Tällä kertaa syötiin tosiaan lihapullia kermakastikkeella sekä voi-perunamuusilla. Erittäin maukasta ja kotiruoan veroista,  annos maksoikin alle kympin. Olen käynyt kerran ennenkin Plevnassa ja silloin tuli syötyä alkuruokaa ja pääruoaksi kunnon pihvi olutkastikkeella. Jälkkäriksi Plevnan simaa ja napa paukkui..lyhyestä virsi kaunis: tässäkin yksi hieman erilainen ravintola miljööltään, tarjoilijat palvelee hienoissa asuissa ja talon olutvalikoimaan kannattaa tutustua, jos oluesta pitää. Annokset ovat tuhteja ja maukkaita. Kannattaa ottaa erillinen jälkiruokamaha mukaan, jos meinaa moista jaksaa syödä :P

Jälkkärin hain kyllä syönnin jälkeen Gelateria Italianasta. Jos joku on syönyt Italiassa jäätelöä...ei muuta voi enää jäätelöksi kutsua :P ja näitä herkkuja saa myös Tampereelta! Vohvelitkin jäätelöihin tehdään itse.






2.6.2011

Kermainen hirvipata


KameraKiinniRuokaan

Viimeinen kilon hirvenpaisti huuteli pakastimessa, vielä kun muutto lähestyy niin haluan pakastimen mahdollisimman tyhjäksi :P Halusin tehä vähän erilaista hirviruokaa kun yleensä, joten päädyin tekemään kermaista sellaista ja muussin kanssa tarjottavaa. Ja oli kyllä älyttömän hyvää <3 Kiitos ihanalle miehelleni jolta sain joululahjaksi valurautapadan. Huom! Ruoantekijä on vaarassa tuhota ruokaan tulevan valkoviinin lopun sillä aikaa kun pata muhii. Ruoan kanssa nautimme vuoden 2010 viiniä.


Kermainen hirvipata
1kg hirvenpaistia
2 sipulia
~150g herkkusieniä
2dl kermaa
2dl kuivaa valkoviiniä (itse käytin tätä)
lihaliemikuutio
2rkl tomaattipyrettä
paprikajauhetta
mustapippuria
rosmariinia
timjamia
suolaa



Leikkaa paisti reiluksi kuutioiksi. Pilko herkkusienet ja ruskista niitä hetki pannulla. Laita herkkusienet jääkaappiin odottamaan. Tässä vaiheessa voit laittaa padan hellalle, hellan kuumenemaan ja sinne vettä pari desiä. Silppua sipuli ja kuullota se pannulla, siirrä syrjään.

Ruskista lihat pannulla voi-öljyseoksessa parissa erässä. Mausta suolalla, pippurilla, paprikajauheella, timjamilla ja rosmariinilla. Lisää viimeiseen lihaerään tomaattipyre. Siirrä lihat ja sipuli pataan. Hella puoliteholle.

Laita viini pataan. Lisää myös vettä niin, että lihat juuri ja juuri peittyvät. Tiputa lihaliemikuutio sekaan. Hauduta liedellä kannen alla 1½ tuntia.

Hauduttamisen jälkeen tarkista maku, lisää suolaa tarvittaessa. Lisää pataan kerma ja sienet, hauduta vielä puoli tuntia. Kun pata alkaa kerman lisäämisen jälkeen kiehua, suurusta halutessasi maizenalla. Pata oli oikein hyvää perunamuusin kera (:

29.5.2011

Banoffee


Vihdoinkin minäkin pääsin tekemään tätä vallan suosittua kakkua. Kolmen tunnin maitopurkin keittely ei oo hirveesti houkuttanut ja nyt löysin eri blogeista, että tätä ihanaa mönjää löytyy myös valmiiksi kinuskiksi keitettynä. Moni oli myös keittänyt kinuskin mikrossa. Mieheni tuon kondensoidun maidon minulle kaupasta metsästi, en saanut tällä kertaa valmiiksi keitettyä. Mikrossa sit kokeilin, kinuskista tuli todella jäykkää. En oikein osaa sanoa, onko se sellaista kattilassakin keitettynä...hyvä puoli, se pysy jähmeesti kakussa. Huono puoli, kinuski oli vaikee levittää keksipohjan päälle ja siihen jämähti lusikkakin kiinni :D Keksipohja oli aika murenevaa, ajattelin että voisi testata joskus tälläisen pohjan kanssa banoffeeta.



Banoffee
1pkt (400g) Digestive keksejä
130g voita

1prk kondensoitua maitoa (397g)
2-3 banaania
½ sitruunan mehu
3,3dl kuohukermaa
vaniljasokeria
rouhittua suklaata
(valmista kinuskikastiketta)

Murskaa keksit hienoksi ja sulata voi. Sekoita keksimurska ja voi keskenään. Laita irtopohjavuoan päälle leivinpaperi ja painele keksiseos tiukasti vuoan pohjalle ja reunoille. Laita pohja jääkaappiin kovettumaan.

Avaa maitopurkki ja kaada maito mikronkestävään kulhoon. Keittele maitoa aluksi 500w 5-6 minuuttia välillä sekoittain. Kun maito alkaa kuumentua, se kuohuu herkästi yli! Itse kurkin 30sec välein mikroon ja ravistelin kulhoa. Kun maito alkoi olla aika kuumaa, jatkoin sen keittämistä 350w teholla. Yhteensä keittelin maitoa ehkä kymmenisen minuuttia, kunnes se alkoi olla paksua ja kinuskin näköistä.

Levitä kinuski keksipohjan päälle. Pilko banaanit ja kostuta palat sitruunamehulla. Laita toisen banaanin palat kinuskin päälle. Vatkaa kerma vaahdoksi, mausta vaniljasokerilla ja laita banaanien päälle. Laita loput banaanipalat kermavaahdon päälle. Koristele kakku suklaarouheella ja kinuskikastikkeella!

21.5.2011

Kirjahyllyyn täytettä...

10 keittokirjaa kympillä. Tällänen osu sähköpostissa silmään :D Ei kyl mitään hajua millasia noi kirjat on..jos joku tietää, kertokaa :P

8.5.2011

Sitrus-valkosuklaajuustokakku



Velipoikani vaimoineen pyysi meitä grillailemaan hampurilaisia ja sanoivat, että he ovat ostaneet kaikki ruokaan liittyvät tarpeet. Ajattelin sitten, että pyöräytän jotain jälkiruokaa. Selailin lehdistä talteen ottamiani reseptejä ja Yhteishyvän Valkosuklaa-limerahkatorttu kuulosti nopealle ja helpolle. Ajattelin heti, että vähän muokkaan ohjetta, koska siihen olisi tullut 2prk valkosuklaa-limerahkaa ja halusin ehdottomasti tuoretta limeä siihen. Ryntäsin kauppaan ja heittelin tavaraa koriin, kassalla huomasin, että olin ottanut sitruunarahkaa. No onneksi oli koristeluun tarkoitettu valkosuklaalevy, joka sitten päätyikin itse kakkuun. Joten loppupeleissä kakullani ei ollut juuri mitään tekemistä löytämäni ohjeen kanssa :D Hyytymisen jälkeen sitrukset olivat aika vallitseva maku kakussa, joten kakun päälle olisi hyvin voinut raastaa valkosuklaata.

Sitrus-valkosuklaakakku
150g Digestive keksejä
75g voita

2dl kuohukermaa
1prk (200g) sitruunarahkaa
200g maustamatonta tuorejuustoa
1 lime
2rkl sokeria
2tl vaniljasokeria
130g valkosuklaata
5 liivatelehteä

Murskaa keksit pieneksi muruksi. Sulata voi ja sekoita keksimuruihin. Painele seos irtopohjavuokaan, jonka pohjalla on leivinpaperia.

Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Purista limestä mehu. Sulata suklaa varovasti mikrossa. Vatkaa kerma vaahdoksi. Lisää joukkoon rahka, tuorejuusto, sokerit ja limen mehu.Sekoita tasaiseksi ja valuta sula suklaa joukkoon. Kaada liivatelehdistä vesi pois mutta jätä pieni tilkka kulhoon. Sulata liivatteet mikrossa, 20sec ensin ja sen jälkeen 10sec kerrallaan kunnes liivatteet ovat sulaneet. Valuta liivatteet naruna massan joukkoon koko aja vatkaten. Kaada massa keksipohjan päälle ja anna hyytyä jääkaapissa vähintään 4 tuntia.

2.5.2011

Kermaista ja hieman juustoista jauhelihapastaa


Tekipä mieli pastaa. Kanaa ei tehny mieli, pekoni&hyvä kinkku kallista mun lompakolle ja sitten kaupassa koin valaistumisen, että miksei jauhelihaa. Tekis vaan kermasen kastikkeen eikä sitä ainaista tomaattista. Sitten vaan napsin kaupasta mitä mieleen tuli mukaan ja tuli käytettyä grillauksesta ylijäänyt Koskenlaskijankin pois. Kastiketta maistellessa koin pienen deja vuuuun: sehän maistuu hieman lapsuuden lempiruoalleni, isin jauhelikastikeelle jota syötiin perunoiden kanssa! Isin kastikkeessa oli kuivattuja mustatorvisieniä ja mähän vihasin pienenä sieniä ;)




 Jauhelihapasta
~500g jauhelihaa
1 sipuli
1prk Tatti&Herkkusieni Cuisinea
2dl kuohukermaa
n.100g kylmäsavuporo Koskenlaskijaa
pippuria
suolaa
valkosipulijauhetta

Pilko sipuli pieneksi. Ruskista jauheliha pannulla ja lisää sipuli. Mausta jauheliha. Lisää joukkoon cuisine ja kerma, sekoita tasaiseksi. Lisää kuutioitu tuorejuusto ja anna sulaa joukkoon. Tarkista maku ja syöpöttele pastan kanssa! (se pottukin toimis).

1.5.2011

Munkit! Klara Vappen!



Munkit 14 kpl
3dl maitoa
1pss kuivahiivaa
1 kananmuna
1dl sokeria
ripaus suolaa
kaardemummaa
100g voita
7-8dl vehnäjauhoja

litra rypsiöljyä

Lämmitä maito reilun kädenlämpöiseksi. Sekoita joukkoon hiiva, suola, sokeri, kardemumma ja kananmuna. Alusta joukkoon jauhoja. Lisää alustuksen loppuvaiheessa pehmitetty voi. Älä lisää jauhoja liikaa, liian kovasta taikinasta tulee kuivia pullia/munkkeja! Anna taikinan kohota liinan alla noin tunti.

Pyörittele taikinasta pieniä palloja ja anna niiden taas kohota liinan alla. Mitä pitempään maltat antaa kohota niin sitä parempi lopputulos on :P Itse taisin kohottaa palleroita vielä tunnin. Ota taikinasta pieni koepala sivuun!

Kuumenna öljy paksupohjaisessa kattilassa. Itse en ole ikinä käyttänyt mittaria. Kuumennan hellan vitosella öljyä niin että se tuntuu erittäin lämpimälle kun kättä pitää öljyn yläpuolella. Kokeilen aina pienellä taikinanokareella onko öljy sopivan kuumaa. Kun munkit alkavat ruskistua hyvin, pienennän levyä neloselle. Paista munkit molemmin puolin kauniin ruskeiksi. Nosta munkit ensin talouspaperin päälle, jotta ylimääräinen öljy valuu pois. Sokeroi munkit ja pistele poskeen lämpöisenä!