27.3.2011

Salamipiirakka






Tässäpä vielä kuva + ohje piirakkaan josta aikaisemmin kirjoitin. Oli niin hyvvee et piti tehä kotonakin, pikkasen kyl täytteitä muutin. Piirakkapohjan ohje löytyy täältä.


Salamipiirakka
1pss salamisuikaleita
½ punasipuli
kourallinen kirsikkatomaatteja
kourallinen fetaa kuutioituna
juustoraastetta

Silppua sipuli ja puolita tomaatit. Sekoita kulhossa tomaatit, sipuli ja salamisuikaleet. Kaada täytteet esipaistetun pohjan päälle. Lisää fetakuutiot. Kaada muna-kermaseos päälle ja lopuksi vielä juustoraaste.

Täytetyt paprikat a'la Ville

Ville on vinkunu monta kertaa, et haluu tehä täyttyjä paprikoita. No tehkööt sit, mulle vapaapäivä ruoanlaitosta ;D Mietittiin yhessä mitä niihin laittas, kumpikaan ei oikeen välitä riisistä mitä hyvin usein täytettyihin paprikoihin tungetaan. Päädyttiin sitten tälläisiin täytteisiin ja tuli kyllä hyviä! Lisänä syötiin vielä pakastealtaasta ongittuja juusto-kermaperunoita.

Täytetyt paprikat 4kpl
2 isoa punaista paprikaa
400g jauhelihaa
1 pkt amerikan pekonia (se isompi malli vielä)
n.50g ruohosipulituorejuustoa
punasipuli
mausteita
fetaa
juustoraastetta

Halkaise paprikat pituussuunnassa ja siivoa sisältä. Pilko pekoni ja ruskista pannulla. Silppua sipuli. Ruskista jauheliha ja sipuli pannulla, lisää mausteita ja ruohosipulituorejuustoa. Laita paprikoihin ensin jauhelihaseosta ja päälle pekonia. Lisää vielä (lisättiin vaan mun paprikoihin) fetajuustoa. Ripottele päällimmäiseksi juustoraastetta. Paista 225 asteessa 20-30 minuuttia.

Perunoitten piti olla tunti uunissa, niin heitettiin sitten puolen tunnin jälkeen paprikat siihen päällä ja kivasti siellä valmistu :>

22.3.2011

Erilaiset mokkapalat



Tähän reseptiin olin törmännyt joskus aikaa sitten ja laittanut sen kirjanmerkkeihin. Leipomisvimma iski ja ajattelin tehdä mokkapaloja, kaikkia aineksia löytyi jo valmiiksi kaapista. Haaveena kahvila blogissa resepti lupailee maailman parhaita mokkapaloja. Kuorrutteen rasvamäärä vaikutti melkoisen suurelle ja vaikka en kahvin ystävä olekkaan halusin kuorrutteesta samanlaisen, mitä olen ennenkin tehnyt. Pohja oli kyllä todella hyvä! Ja mikä plussaa niin valmistustapa aika helppo, ei kummempia vatkauksia ja vatkulointeja. Silti pohjasta tuli kuohkea, kostea ja hyyyvin maukas. Nam!

Pohja
5dl sokeria
5dl jauhoja
2tl vaniljasokeria
1½ tl soodaa

1tl suolaa
2½dl vettä
200g margariinia
3-4rkl kaakaojauhetta

1dl piimää( tai maustamatonta jogurttia, maitoa tai vahvaa kahvia)
2 kananmunaa

Sekoita kuivat aineet keskenään (sokeri, jauhot, vaniljasokeri ja sooda). Kiehauta margariini, vesi, kaakaojauhe ja suola kattilassa. Yhdistä jauhoseos ja kaakaoseos. Lisää tämän jälkeen joukkoon 1dl maitoa (tai muuta valitsemaasi ainetta)ja kun taikina on tarpeeksi jäähtynyt sekoita joukkoon kananmunat. Levitä uunipellille ja paista 200 asteessa 20 minuuttia. Anna jäähtyä ja kuorruta sen jälkeen.

Kuorrute
4dl tomusokeria
1tl vaniljasokeria
1-2rkl kaakaojauhetta
n. 5rkl kahvia
n.5rkl sulatettua voita

Mittaa kulhoon tomusokeri, vaniljasokeri ja kaakaojauhe. Sekoita kahvi ja voi keskenään. Valuta nestettä pikkuhiljaa tomusokerin joukkoon samalla sekoittaen, kunnes kuorrute on sopivaa levitettäväksi pohjan päälle.

21.3.2011

Possukastike aurajuustolla



Huomasin Citymarketissa jollain toisella kärryissä hyvnnäköisiä possusuikaleita, jotka oli kaupan lihatiskillä silvottu ja pakattu ja tuotu lihahyllyyn. Nappasin samanlaisen koriin ja tälläistä ruokaa nöfnöffistä sit syntyi.

n.500g viljapossun kinkkusuikaleita (maustamattomia)
öljyä
valkosipulimurskaa
paprikajauhetta
suolaa
pippuria
cayennepippuria
valkosipulijauhetta

2 sipulia
3-4 rkl vehnäjauhoja
1prk kuohukermaa
pari desiä vettä
mausteita
aurajuustoa

Laita possusuikaleet maustumaan jääkaappiin vähintään pari tuntia ennen valmistusta (edellisenä päivänä parempi). Sekoita kulhossa sekaisin suikaleet, öljyä ja mausteita.

Kuumenna pannulla öljy-voiseos. Ruskista possusuikaleet. Lisää joukkoon pilkotut sipulit, anna porista hetki kannen alla. Lisää vehnäjauhot ja pyöräytä pannulla hetki. Lisää kerma. Huuhdo kermapurkki vedellä ja lisää vedet sekaan. Anna hautua hetki kannen alla, mausta. Lisää aurajuustoa makusi mukaan. Syöpöttele esim. perunamuussin kanssa.

Kevättä keittiöön ja kuvattomia reseptejä

Moe! Vähän hiljaiseloa, henkilökohtainen konkurssi aiheuttaa toisinaan sen ettei raaski ostaa mitään ylimääräistä, sisältäen leipomishulluuteen liittyvät raaka-aineet. Viime aikojen ruoatkin on olleet perusmättöä, joista ohjeetkin on jo olemassa.

Lumi sulaa kovaa vauhtia (ainakin toivon niin) ja kevät lähestyy. Kevät on ehkä paras vuodenaika, jos ei ois siitepölyallerginen...noh, ei se mitään! Työhöntulotarkastuksen jälkeen tuli odoteltua kaveria kaupungille, joka johti sitten parin asian osteluun. Kauan kaivattu pallovatkain kotiutui viimein keittiööni ja uusia kulhojakin hommasin. Vihreitä <3

Kupeissa on valmiiksi mittayksiköt!

HyväVaimo teki aamupalaksi sämpylöitä.
Tuli tuossa torstai-iltana kokoonnuttua parin kaverin kanssa kahtomaan Idolsia ja jotain ruokaakin haluttiin mussuttaa samalla. Päädyttiin suolaiseen piirakkaan, jonka pohjan tein tutulla ohjeella. Myös kerma-munaseos ja juusto tuli tämän ohjeen mukaan, mutta täytteinä tällä kertaa tälläistä:

Salamipiirakka
1pss salamisuikaleita (ainakin Pirkalta löytyy)
1 pieni sipuli
½ rasiaa tahi vähemmän kirsikkatomaatteja

Oli toimiva yhdistelmä! Sipuli sopiviksi paloiksi pilkottuna, tomaatit puolikkaana. Pohjan esipaiston jälkeen laitetaan pohjan päälle salami, sipulit (voi halutessaan kuullottaa) ja päällimmäiseksi kirsikkatomaatit. Sitten ohjeen mukainen kerma-munaseos ja juustoraaste.

23.2.2011

Banaani-suklaamuffinssit

 
Tälläisiä muffinsseja syntyi, kun hieman sovelsin Ruokasuosikit muffinit ja leivonnaiset kirjasta löytynyttä banaani-pekaanipähkinämuffinit ohjetta. Suklaahan nyt on paljon parempaa ku joku pähkinä! Ohjeen mukaan tulisi 8 muffinssia, itselläni tuli 6 silikoonisessa vuoassa ja toiset 6 sellaisissa aika pienissä vuokaleivos paperivuoissa. Kirjassa on kyllä aika jänniä ohjeita ja erilaisia valmistustapoja. Tässäkin vaan puolet aineista toiseen kulhoon sekaisin, puolet toiseen ja sit yhdistetään. Ei sen kummempia vaahdotuksia ja vatkulointeja. Ja hyviä tuli! Banaanista tuli kiva kosteus muffinsseihin ja vielä kun ne söi lämpimänä, sisällä oli sulaa suklaata :P Omnom.

Banaani-suklaamuffinssit
150g vehnäjauhoja
1½tl leivinjauhetta
ripaus suolaa
20g fariinisokeria
50g hienoa sokeria
130g tummaa suklaata
2 kypsää banaania soseutettuna
5rkl maitoa
2rkl sulatettua voita
1 kananmuna
2tl vaniljasokeria

Siivilöi jauho, leivinjauhe, suola ja vaniljasokeri kulhoon. Lisää sokeri ja rouhittu suklaa ja sekoita keskenään.

Soseuta banaanit haarukalla kulhossa. Lisää joukkoon maito, voisula ja kananmuna. Yhdistä kuivat aineet tähän seokseen, hämmennä sen verran, että aineet sekoittuvat.

Jaa taikina tasaisesti muffinssivuokiin ja paista muffinssit 200 asteessa 20-25 minuuttia.

18.2.2011

Pullaperjantai!



Pullaa, koska pakastimen tarjonta oli kelvannut eteenpäin. Pullataikinan ohje löytyy blogista jo ennestään, mutta tällä kertaa tein korvapuustien ja voisilmäpullien lisäksi mansikka-vaniljapullia. Aattelin käyttää jääkaapissa lojuvan paistonkestävän mansikkahillon pois. Itse teinkin vain pellillisen näitä pullia, mutta täyte riittäisi hyvin toiseenkin, ehkävähän enempäänkin. Pullista olisi tullut ehkä kivemman näköisiä jos vaniljatäytteen olisi levittänyt pohjalle ja hillon päälle, mutta kerkesin mättää kaikkiin pulliin hillon alimmaiseksi. Täyte oli aika jäykähköä eikä se levinnyt edes uunissa. Mutta hyvin kuulemma maistui :P

Vaniljatäyte
50g margariinia
½dl sokeria
1tl vaniljasokeria
1 kananmuna
½ prk maitorahkaa
1pss vaniljakastikeaineksia

Lisäksi paistonkestävää hilloa.

Sekoita pehmennyt rasva ja sokerit keskenään. Lisää kananmuna ja maitorahka, sekoita tasaiseksi. Lisää lopuksi vaniljakastikeaines.

Leivo pyöreitä pullia. Anna kohota hetki liinan alla. Paina lasilla jokaiseen pullaan kolo ja voitele pullat. Lisää pohjalle paistonkestävää hilloa ja päälle nokare vaniljatäytettä. Paista 225 asteessa 10-12 minuuttia.