14.4.2011

Ravintola Fernando, Mikkeli

Kuva: jukkajoutsi.com

Mää ihan kokonaan unohin, että oli suunnitelmissa kirjotella tänne myös pieniä omia arvioita ravintoloista. Ajattelin, että alotan homman ihan alusta, koska onhan täällä kotikaupungissa tullut koluttua yks jos toinenkin ravintola useampaan kertaan läpi mutta kuka nyt jaksaa vanhoja muistella.

Viime viikon maanantaina äippä halus viiä mut syömään ja paikaksi valitsin melko perinteisen meidän paikan, Fernandon. Fernandossa on tullut käytyä varmasti useita kymmeniä kertoja.

Ruokalistaltamme löydät tuttujen pihvien ja pizzojen lisäksi myös hiukan eksoottisempiakin makuja, kuten TexMex-ruokia ja muita espanjankielisen alueen ruokaherkkuja. Mukana on myös suomalaisen, venäläisen ja muiden maiden keittiöden valittuja paloja.

Tämä pätkä mikä on Fernandon kotisivuilta kuvaakin aika hyvin ruokalistaa :D Eli sieltä löytyy vähän kaikkea. Varsinaisia alkuruokia Fernando ei tarjoa, listalta löytyy muutoma "pikkunälkään" ruoka. Mielestäni Fernandon salaattipöytä on paras mitä Mikkelistä löytyy, joten en ole ikinä oikein kaivannutkaan siellä alkuruokia. Ja annoksetkin on niin tuhteja, että hyvä jos jälkkärille jää tilaa. Kun ruokalistaa vilkaisee nopeasti, huomaa, että liharuokia löytyy eniten. Mikä ei tietenkään A-luokan lihansyöjää yhtään haittaa, mutta kasvissyöjille ei kovin montaa vaihtoehtoa jää. Tulisen ystäville löytyy muutoma texmex-henkinen ruoka, joita itse en ole kyllä koskaan testannut. En juurikaan tulisesta ruoasta välitä..Viimeksi menimme syömään jo aikasin klo 13.30. Lounas oli lopuillaan, vain muutoma ihminen meidän lisäksi oli syömässä. Rauhallista, mutta ei sitä ahdistavaa "olen ainut asiakas-fiilistä" :D Palvelu oli ystävällistä ja nopeaa. Itse asiassa en ole koskaan saanut huonoa palvelua täällä. Monesti olemme kaveriporukalla käyneet viikonloppuna syömässä, pöydän olemme varanneet isolle porukalle etukäteen. Ja aina isosta porukasta on pidetty hyvin huolta (juomien riittäminen ym.)

Tällä kertaa valitsin kerrankin listalta ruoan, mitä en ollut ennen maistanut, Keittiömestarin härkää a la Mirja: murea sisäfilepihvi, aurajuustolla maustettua punaviini-smetanakastiketta keittiömestarin tapaan, pekonimaissia. Pikkunälkääni valitsin 200g pihvin mediumina. Ikinä en ole joutunut Fernandossa pettymään lihan kypsyyteen tai laatuun, suussasulavaa. Kastike oli tällä kertaa ihan uusi tuttavuus, joskin erittäin maukas sellainen. Pekonimaissi oli...noh, pakasteesta napatut kolme minimaissia joiden ympärille oli kääritty pekonia. Henk.koht. en tykkää näistä purkki/pakasteminimaisseista yhtään, ei ne edes maistu maissille :| Kasvislisuke on aina ollut sellainen asia Fernandossa, mistä voisin antaa miinusta. Annokset ovat muuten reiluja ja rehtejä, kastikkeen kanssa ei pihtailla eikä annokseen ole aseteltu neljää lohkoperunaa millintarkkaan asentoon. Mutta sitten lautasen reunalla on pienen lapsen kourallisen verran vihreää papua, vähän reunasta palanutta punasipulia, lötköä porkkanaa ja yksi sipulirengas. Ei kovin houkuttelevaa ja turhaltakin tuntuva nökäre. Toisen miinuksen antaisin siitä, että jos asiakas juo ruokajuomana vain vettä, sitä saa aina lasillisen kerralla. Kyllä se kannu ois ihan kätevä siinä pöydässä, varsinkin jos syöjiä on useampi..juomia en kyllä sen kummemmin tällä kertaa arvostele kun töihin olin menossa ruokailun jälkeen :p Mutta muutoin otan usein olutta Fernandossa ruoan kanssa. Olen enemmän valko- kuin punaviinin ystävä ja valkkareita Fernandon listalta löytyy vain neljä. Talon kuivaa valkoviiniä olen joskus juonut, se olin ihan hyvää :D Onhan se hyvä että kun liharuokia on monta niin punkkujakin sitten löytyy!

Suurinpaan osaan annoksista Fernandossa saa valita itse perunat, joka on mielestäni mukava asia. Itse kuulun niihin, jotka harvoin tykkää syödä ravintolassa ranskalaisia (paitsi jos on hampparimestassa), usein valitsenkin lohkoperunat tai paistetut perunat. Takuuvarman sisäfilepihvin lisäksi lempiannoksiani Fernandossa ovat  mestarin leike, paholaisen porsas ja vasikanleike eijan tapaan. Kahdessä ensimmäisessä lautaselle saa leivitetyn porsaan leikkeen, mestarin leikkeessä "isoon nälkään" tarkoitetun 200g pihvin metsäsienikastikkeella ja paholaisen porsaan kaverina on aurajuustolla maustettua sinappikermakastiketta. Leivitetty vasikan leike saa seurakseen pekonia, sipulia ja colbert-kastiketta. Täytynee tunnustaa etten edes tietä mitä colbert-kastike on, muuta kun et se on hyvää :D Kastikkeita Fernandossa onkin useita erilaisia ja varsin herkullisia kaikki.

Mainittakoon listan erikoisuudet, kengurua fernandon tapaan ja strutsin pihvi. Näistä en kyllä voi sanoa oikeen mitään. Joskus olen toisen lautaselta maistanut kengurua, se oli sitkeetä.

Jälkiruokia Fernandon listalla ei hirveän montaa ole, ehdoton suosikkini onkin Jäädytetty suklaajuustotorttu. Usein tulee melkeen väkisiä ahdettua sellainenkin napaan, kun se vaan on niin suussasulavaa.

Lopuksi voisin tiivistää, että Fernando on rento paikka, johon kelpaa mennä syömään hupparissa ja farkuissa (ei tarvitse miettiä, että onko paikka täynnä vain pukuihmisiä). Annokset ovat reiluja, rehtejä ja maukkaita. Palvelu pelaa ja varsinkin viikonloppuisin kannattaa varata pöytä jos illasta halajaa syömään.

13.4.2011

Kevättä kielellä!

Edelleen tilisaldon lähennellessä useammin nollaan kuin edes kymppejä, kaikenmaailman leipominen ja ruokakikkailu on jäänyt vähemmälle. Asiaan ei auta yhtään kevään Maku-numero, Pirkan ja Yhteishyvän ruokaohjeet ja ties mitkä muut. Keittiön pöydälle onkin kertynyt pieni pino näistä leikeltyjä reseptejä odottelemaan...mm. mango-limemousse ja banaaniaurinkokakku polttelee näppejä. Leipominen on viime aikoina keskittynyt lähinnä pullaan ja sämpylään, tullut melkeen tavaksi viikonloppuisin aamulla pistää sämpylä tahi pullataikina kohoamaan, lähteä lenkille ja sen jälkeen leipoa ja levittää sulotuoksuja rappukäytävään. Desperate Housewife, yep it's me.

Perus kotisapuskan lisäksi grillit on alkaneet kuumottaa mielessä (vesi kielessä) ja pari kertaa onkin päästy grillailemaan. Tänä kesänä voisikin ottaa tavoitteeksi keksiä jotain ihan "uutta" grillattavaa, eikä aina perus pihviä, makkaraa, vartaita ja pekoniherkkusieniä. Tuoreesta ananaksestakin voisi väsäillä vaikka mitä (upottaa esim viinaan sen ennen grillaamista :D ).

Ärsyttää olla niin huono ja laiska kaikenmaailman viherkasvien kanssa, voisin haluta yrttejä kasvamaan omaan kotiin! Tosin en tiedä niistä hölkäsenpöläystä ja tappasin kaikki heti. Koirakin söis ne varmaan ikkunalaudalta.

5.4.2010, jokohan sitä pian korkkais tänkin kevään terassikauden.

27.3.2011

Salamipiirakka






Tässäpä vielä kuva + ohje piirakkaan josta aikaisemmin kirjoitin. Oli niin hyvvee et piti tehä kotonakin, pikkasen kyl täytteitä muutin. Piirakkapohjan ohje löytyy täältä.


Salamipiirakka
1pss salamisuikaleita
½ punasipuli
kourallinen kirsikkatomaatteja
kourallinen fetaa kuutioituna
juustoraastetta

Silppua sipuli ja puolita tomaatit. Sekoita kulhossa tomaatit, sipuli ja salamisuikaleet. Kaada täytteet esipaistetun pohjan päälle. Lisää fetakuutiot. Kaada muna-kermaseos päälle ja lopuksi vielä juustoraaste.

Täytetyt paprikat a'la Ville

Ville on vinkunu monta kertaa, et haluu tehä täyttyjä paprikoita. No tehkööt sit, mulle vapaapäivä ruoanlaitosta ;D Mietittiin yhessä mitä niihin laittas, kumpikaan ei oikeen välitä riisistä mitä hyvin usein täytettyihin paprikoihin tungetaan. Päädyttiin sitten tälläisiin täytteisiin ja tuli kyllä hyviä! Lisänä syötiin vielä pakastealtaasta ongittuja juusto-kermaperunoita.

Täytetyt paprikat 4kpl
2 isoa punaista paprikaa
400g jauhelihaa
1 pkt amerikan pekonia (se isompi malli vielä)
n.50g ruohosipulituorejuustoa
punasipuli
mausteita
fetaa
juustoraastetta

Halkaise paprikat pituussuunnassa ja siivoa sisältä. Pilko pekoni ja ruskista pannulla. Silppua sipuli. Ruskista jauheliha ja sipuli pannulla, lisää mausteita ja ruohosipulituorejuustoa. Laita paprikoihin ensin jauhelihaseosta ja päälle pekonia. Lisää vielä (lisättiin vaan mun paprikoihin) fetajuustoa. Ripottele päällimmäiseksi juustoraastetta. Paista 225 asteessa 20-30 minuuttia.

Perunoitten piti olla tunti uunissa, niin heitettiin sitten puolen tunnin jälkeen paprikat siihen päällä ja kivasti siellä valmistu :>

22.3.2011

Erilaiset mokkapalat



Tähän reseptiin olin törmännyt joskus aikaa sitten ja laittanut sen kirjanmerkkeihin. Leipomisvimma iski ja ajattelin tehdä mokkapaloja, kaikkia aineksia löytyi jo valmiiksi kaapista. Haaveena kahvila blogissa resepti lupailee maailman parhaita mokkapaloja. Kuorrutteen rasvamäärä vaikutti melkoisen suurelle ja vaikka en kahvin ystävä olekkaan halusin kuorrutteesta samanlaisen, mitä olen ennenkin tehnyt. Pohja oli kyllä todella hyvä! Ja mikä plussaa niin valmistustapa aika helppo, ei kummempia vatkauksia ja vatkulointeja. Silti pohjasta tuli kuohkea, kostea ja hyyyvin maukas. Nam!

Pohja
5dl sokeria
5dl jauhoja
2tl vaniljasokeria
1½ tl soodaa

1tl suolaa
2½dl vettä
200g margariinia
3-4rkl kaakaojauhetta

1dl piimää( tai maustamatonta jogurttia, maitoa tai vahvaa kahvia)
2 kananmunaa

Sekoita kuivat aineet keskenään (sokeri, jauhot, vaniljasokeri ja sooda). Kiehauta margariini, vesi, kaakaojauhe ja suola kattilassa. Yhdistä jauhoseos ja kaakaoseos. Lisää tämän jälkeen joukkoon 1dl maitoa (tai muuta valitsemaasi ainetta)ja kun taikina on tarpeeksi jäähtynyt sekoita joukkoon kananmunat. Levitä uunipellille ja paista 200 asteessa 20 minuuttia. Anna jäähtyä ja kuorruta sen jälkeen.

Kuorrute
4dl tomusokeria
1tl vaniljasokeria
1-2rkl kaakaojauhetta
n. 5rkl kahvia
n.5rkl sulatettua voita

Mittaa kulhoon tomusokeri, vaniljasokeri ja kaakaojauhe. Sekoita kahvi ja voi keskenään. Valuta nestettä pikkuhiljaa tomusokerin joukkoon samalla sekoittaen, kunnes kuorrute on sopivaa levitettäväksi pohjan päälle.

21.3.2011

Possukastike aurajuustolla



Huomasin Citymarketissa jollain toisella kärryissä hyvnnäköisiä possusuikaleita, jotka oli kaupan lihatiskillä silvottu ja pakattu ja tuotu lihahyllyyn. Nappasin samanlaisen koriin ja tälläistä ruokaa nöfnöffistä sit syntyi.

n.500g viljapossun kinkkusuikaleita (maustamattomia)
öljyä
valkosipulimurskaa
paprikajauhetta
suolaa
pippuria
cayennepippuria
valkosipulijauhetta

2 sipulia
3-4 rkl vehnäjauhoja
1prk kuohukermaa
pari desiä vettä
mausteita
aurajuustoa

Laita possusuikaleet maustumaan jääkaappiin vähintään pari tuntia ennen valmistusta (edellisenä päivänä parempi). Sekoita kulhossa sekaisin suikaleet, öljyä ja mausteita.

Kuumenna pannulla öljy-voiseos. Ruskista possusuikaleet. Lisää joukkoon pilkotut sipulit, anna porista hetki kannen alla. Lisää vehnäjauhot ja pyöräytä pannulla hetki. Lisää kerma. Huuhdo kermapurkki vedellä ja lisää vedet sekaan. Anna hautua hetki kannen alla, mausta. Lisää aurajuustoa makusi mukaan. Syöpöttele esim. perunamuussin kanssa.

Kevättä keittiöön ja kuvattomia reseptejä

Moe! Vähän hiljaiseloa, henkilökohtainen konkurssi aiheuttaa toisinaan sen ettei raaski ostaa mitään ylimääräistä, sisältäen leipomishulluuteen liittyvät raaka-aineet. Viime aikojen ruoatkin on olleet perusmättöä, joista ohjeetkin on jo olemassa.

Lumi sulaa kovaa vauhtia (ainakin toivon niin) ja kevät lähestyy. Kevät on ehkä paras vuodenaika, jos ei ois siitepölyallerginen...noh, ei se mitään! Työhöntulotarkastuksen jälkeen tuli odoteltua kaveria kaupungille, joka johti sitten parin asian osteluun. Kauan kaivattu pallovatkain kotiutui viimein keittiööni ja uusia kulhojakin hommasin. Vihreitä <3

Kupeissa on valmiiksi mittayksiköt!

HyväVaimo teki aamupalaksi sämpylöitä.
Tuli tuossa torstai-iltana kokoonnuttua parin kaverin kanssa kahtomaan Idolsia ja jotain ruokaakin haluttiin mussuttaa samalla. Päädyttiin suolaiseen piirakkaan, jonka pohjan tein tutulla ohjeella. Myös kerma-munaseos ja juusto tuli tämän ohjeen mukaan, mutta täytteinä tällä kertaa tälläistä:

Salamipiirakka
1pss salamisuikaleita (ainakin Pirkalta löytyy)
1 pieni sipuli
½ rasiaa tahi vähemmän kirsikkatomaatteja

Oli toimiva yhdistelmä! Sipuli sopiviksi paloiksi pilkottuna, tomaatit puolikkaana. Pohjan esipaiston jälkeen laitetaan pohjan päälle salami, sipulit (voi halutessaan kuullottaa) ja päällimmäiseksi kirsikkatomaatit. Sitten ohjeen mukainen kerma-munaseos ja juustoraaste.