15.1.2011
Makarooni-tonnikalamössö
Tai hienommalta nimeltään, Pirkka Ruokalehden mukaan, Tonnikala-makaroonigratiini. Kasvikset jäi tästä versiosta pois, koska pakastesellaiset ovat pahoja eikä rakas mieheni arvosta uunissa muhineitakaan kasviksia.
Ainekset
5dl makaroonia
1 kasvisliemikuutio
2 tölkkiä tonnikalaa
1 sipuli
valkosipulia
1 prk yrtti-tomaattimurskaa
suolaa
mustapippuria
turaus ketsuppia
1pss emmental-mozzarella juustoraastetta
Keitä makaroonit liemikuutiolla maustetussa vedessä kypsäksi. Kuullota sipulit pannulla, lisää joukkoon tomaattimurska ja mausteet. Sekoita makarooni, sipuliseos ja valutetut tonnikalat keskenään. Kaada seos uunivuokaa, ripottele pinnalle juustoraaste. Gratinoi 225 asteessa 10-15 minuuttia.
8.1.2011
Eurotrip 2010 / Saksa (Berlin)
Kah. Melkeen unohin, että olin aloittanu kirjottelee tänne tästä reissusta :P Jatkukoon tarina siis!
30.5.2010
Tsekeistä junailimme itsemme takaisin Saksaan, kohteena pääkaupunki Berliini. Sanottakoon heti alkuun etten ole mikään suurkaupunkien ystävä, ärsyttävää yrittää keksiä millä julkisella pääsisi ja minne :D Berliinissä suuntasimme ekana länteen ja tarkoituksena oli etsiä AO-hostelsin paikka. Löysimme ja harmiksemme se oli täynnä. Outoa, ettei hostellista ohjattu meitä saman ketjun toiseen hostelliin, kävimme vilkaisemassa vähän matkan päässä olevaa motellia, mutta oli liian kallis. Eikun reput selkään ja junaan, east-side is the best! Maisemat vähän muuttuikin ja löysimme sitten toisen AO hostellin idästä. Huone oli halpa (ja oma, ei jaettava dormi!) ja huoneessa oli oma kylppärikin. Sinne jäätiin. Tässä vaiheessa reissua vähät vaatteet alkoivat olla likaisia, joten kävimme kysymässä respasta lähintä pesulaa ja lähdimme etsimään sitä. Pienellä etsinnällä se löytyiin, ihan kun leffoissa! Rahalla pesuainetta, koneeseen rahaa ja kone pyörimään. Nälkäisinä lähdimme hiippailemaan kadulle, täällä kun ollaan niin nyt sitä döner-kebabbia kuin olis jo! Eka kebula ja ovesta sisään. Tilaus onnistui saksaksi, melkein. Siellä ei kebabbia veistettykkään millään koneella vaan metrisellä viidakkoveitsellä :D (siltä se näytti). Lihankin oli vaaleampaa kuin kotosuomessa. Kastikkeen sai valita: jogurtti, valkosipuli tai chili. Leipä ei ollut sellaista pullamössöä kuin useissa kebuloissa täällä vaan sopivasti rapea ja ohut. Parasta ikinä <3 Nappasimme kyytipojaksi isot olutpullot, kun kebabit oli tuhottu piti käydä kysymässä saako näitten olusten kanssa lähteä täältä pois :D Saimme hieman pitkän katseen ja myöntävän vastauksen...takasin pesulaan, vaatteet sinne ja vähän kiertelemään. Käytiin tsiikaamassa televisiotorni. tuomiokirkko, Brandenburgin portti ja holokaustimenot. Eduskuntatalollakin käytiin, sisälle ei menty kun oli hirveä jono. Hostelliin ja nukkumaan.
31.5.2010
Rise and shine. Kävimme hostellin aamupalalla (4e muistaakseni). Käytävää pitkin kohti huonetta joka oli täynnä ihmisiä ja aamupalaa. Tarjottimelle croisanttia, jugua, sämpylää, mehua...sitten käytävään ja etsimään jotain ruokahuonetta missä olisi vapaita pöytiä. Ihan ok, goudajuusto vaan loppu heti ja sit oli tilalla vaan hikisukkaemmentalia 8(
Lähdimme taas kylille. Ekana kohteena oli Jüdisches Museum Berlin. Jotkut sanoo sitä ahistavaks, ei se miusta ollut. Ihan mielenkiintoinen. Sieltä sit hipsimään taas, käytiin kattomassa Checkpoint Charlie. Suuntana oli koko ajan länsi, missä käytiin jo saapumispäivänä pyörähtämässä. Siellä oli ihan hieno kirkko, joka pommitettiin p*skaks sodassa. Osa kirkon kelloista kävi, yksi (ainakin) oli pysähtynyt pommitusaikaan. Jännä juttu, kun itä oon niin "huono" paikka, mutta siellä sai ainakin olla rauhassa. Hiton kerjäläiset! Siihe ne tuli kädet ojossa kun istuttiin Hard Rock Cafen terassilla, kysy puhutko englantia ja selitti ties mitä. Ville puhu sille koko ajan suomee takas :D Myöhemmin samaiset kerjäläiset oli nurkan takana tupakilla, mistäs rahat niihi löytyy! Niin, Hard Rock cafessa taas pyörähettiin, vaateostoksilla ja kurkkimassa mitä instumentteja seinillä roikku.
Vähän tylsien museoitten lisäksi jotain muuta, eläintarha! Kaikenlaista elukkaa löyty. Tihkusateen kastelemina lähdimme etsimään ruokapaikkaa, taas mentiin vaan jonnekkin mikä ekana vastaan tuli. Tällä kertaa ravintolan työntekijät näytti kaikki olevan turkkilaisia tms. Aika tyhjä rafla oli, vähän mietitytti mutta nälkä voitti. Mun annoksessa oli kahta erilaista possua, makkaraa ja kermainen sienikastike. Ihan ok :P Käytiin vielä tsekkaamassa Tempelhofin lentoasema, helvetin iso eikä enää käytössä. Olikohan se joskus Hitlerin oma, emminä muista.
Jaadajaada. Loppun kuvaspämmi.
30.5.2010
Tsekeistä junailimme itsemme takaisin Saksaan, kohteena pääkaupunki Berliini. Sanottakoon heti alkuun etten ole mikään suurkaupunkien ystävä, ärsyttävää yrittää keksiä millä julkisella pääsisi ja minne :D Berliinissä suuntasimme ekana länteen ja tarkoituksena oli etsiä AO-hostelsin paikka. Löysimme ja harmiksemme se oli täynnä. Outoa, ettei hostellista ohjattu meitä saman ketjun toiseen hostelliin, kävimme vilkaisemassa vähän matkan päässä olevaa motellia, mutta oli liian kallis. Eikun reput selkään ja junaan, east-side is the best! Maisemat vähän muuttuikin ja löysimme sitten toisen AO hostellin idästä. Huone oli halpa (ja oma, ei jaettava dormi!) ja huoneessa oli oma kylppärikin. Sinne jäätiin. Tässä vaiheessa reissua vähät vaatteet alkoivat olla likaisia, joten kävimme kysymässä respasta lähintä pesulaa ja lähdimme etsimään sitä. Pienellä etsinnällä se löytyiin, ihan kun leffoissa! Rahalla pesuainetta, koneeseen rahaa ja kone pyörimään. Nälkäisinä lähdimme hiippailemaan kadulle, täällä kun ollaan niin nyt sitä döner-kebabbia kuin olis jo! Eka kebula ja ovesta sisään. Tilaus onnistui saksaksi, melkein. Siellä ei kebabbia veistettykkään millään koneella vaan metrisellä viidakkoveitsellä :D (siltä se näytti). Lihankin oli vaaleampaa kuin kotosuomessa. Kastikkeen sai valita: jogurtti, valkosipuli tai chili. Leipä ei ollut sellaista pullamössöä kuin useissa kebuloissa täällä vaan sopivasti rapea ja ohut. Parasta ikinä <3 Nappasimme kyytipojaksi isot olutpullot, kun kebabit oli tuhottu piti käydä kysymässä saako näitten olusten kanssa lähteä täältä pois :D Saimme hieman pitkän katseen ja myöntävän vastauksen...takasin pesulaan, vaatteet sinne ja vähän kiertelemään. Käytiin tsiikaamassa televisiotorni. tuomiokirkko, Brandenburgin portti ja holokaustimenot. Eduskuntatalollakin käytiin, sisälle ei menty kun oli hirveä jono. Hostelliin ja nukkumaan.
| Oma huone <3 |
| Omnom kebab. |
| Olemme Saksassa. Juomme olutta pesulassa. |
| East-side is the best. |
| Töllötorni. |
| Tuomiokirkko. |
| Brandenburgin portti |
| Juutalaiset im memoriam |
| Eduskuntatalo. |
| Oltaskohan idässä, juna menee länteen. |
Rise and shine. Kävimme hostellin aamupalalla (4e muistaakseni). Käytävää pitkin kohti huonetta joka oli täynnä ihmisiä ja aamupalaa. Tarjottimelle croisanttia, jugua, sämpylää, mehua...sitten käytävään ja etsimään jotain ruokahuonetta missä olisi vapaita pöytiä. Ihan ok, goudajuusto vaan loppu heti ja sit oli tilalla vaan hikisukkaemmentalia 8(
Lähdimme taas kylille. Ekana kohteena oli Jüdisches Museum Berlin. Jotkut sanoo sitä ahistavaks, ei se miusta ollut. Ihan mielenkiintoinen. Sieltä sit hipsimään taas, käytiin kattomassa Checkpoint Charlie. Suuntana oli koko ajan länsi, missä käytiin jo saapumispäivänä pyörähtämässä. Siellä oli ihan hieno kirkko, joka pommitettiin p*skaks sodassa. Osa kirkon kelloista kävi, yksi (ainakin) oli pysähtynyt pommitusaikaan. Jännä juttu, kun itä oon niin "huono" paikka, mutta siellä sai ainakin olla rauhassa. Hiton kerjäläiset! Siihe ne tuli kädet ojossa kun istuttiin Hard Rock Cafen terassilla, kysy puhutko englantia ja selitti ties mitä. Ville puhu sille koko ajan suomee takas :D Myöhemmin samaiset kerjäläiset oli nurkan takana tupakilla, mistäs rahat niihi löytyy! Niin, Hard Rock cafessa taas pyörähettiin, vaateostoksilla ja kurkkimassa mitä instumentteja seinillä roikku.
Vähän tylsien museoitten lisäksi jotain muuta, eläintarha! Kaikenlaista elukkaa löyty. Tihkusateen kastelemina lähdimme etsimään ruokapaikkaa, taas mentiin vaan jonnekkin mikä ekana vastaan tuli. Tällä kertaa ravintolan työntekijät näytti kaikki olevan turkkilaisia tms. Aika tyhjä rafla oli, vähän mietitytti mutta nälkä voitti. Mun annoksessa oli kahta erilaista possua, makkaraa ja kermainen sienikastike. Ihan ok :P Käytiin vielä tsekkaamassa Tempelhofin lentoasema, helvetin iso eikä enää käytössä. Olikohan se joskus Hitlerin oma, emminä muista.
Jaadajaada. Loppun kuvaspämmi.
| Teräsmieskään ei pelasta juutalaisia? |
| Scream. |
| Seinätaidetta...? |
| Muurinpala. |
| Checkpoint Charlie. |
| Hyvin sopii mäkki taustalle :D |
| Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche |
| Oikea kello pysähtynyt, vasen oikeessa ajassa. |
| Muurista voi tehdä myö kitaran. |
| Päkäpäät söi kädestä! |
| Hyvä perse. |
| Hangover. |
| Kunno kasa :D |
Pekoni-herkkusienipasta
Helppoa, nopeaa ja tietysti, ihanan rasvaista ja kermaista ;) Pekoni ei hirveästi mausteita tarvitse, suolan kanssa kannattaa olla tarkka! Annoksen päälle vielä ripaus mustapippuria myllystä (jota kuvassa ei ole koska kokki oli nälkäinen ja ahmi puolet annoksesta ennen kuin tajusi lisätä pippuria annoksen päälle).
2 pkt pekonia (á 140g)
3 jumbo herkkusientä
1 sipuli
2 prk ruokakermaa
mustapippuria
paprikajauhetta
valkosipulijauhetta
(suolaa)
Lisäksi pennepastaa.
Pilko sipuli, herkkusienet ja pekonit. Laita pekonipalat kylmälle pannulle ja pannu päälle. Paista pekoneita n. 5 minuuttia. Lisää sipulit, paista pari minuuttia ja lisää herkkusienet. Kun herkkusienet ovat hieman pehmenneet, lisää kerma ja mausteet. Anna hautua muutoma minuutti kannen alla, tarkasta maku. Sotke lautaselle pastan kanssa sekaisin ja eikun syömään :P
2 pkt pekonia (á 140g)
3 jumbo herkkusientä
1 sipuli
2 prk ruokakermaa
mustapippuria
paprikajauhetta
valkosipulijauhetta
(suolaa)
Lisäksi pennepastaa.
Pilko sipuli, herkkusienet ja pekonit. Laita pekonipalat kylmälle pannulle ja pannu päälle. Paista pekoneita n. 5 minuuttia. Lisää sipulit, paista pari minuuttia ja lisää herkkusienet. Kun herkkusienet ovat hieman pehmenneet, lisää kerma ja mausteet. Anna hautua muutoma minuutti kannen alla, tarkasta maku. Sotke lautaselle pastan kanssa sekaisin ja eikun syömään :P
5.1.2011
Hirvenjauheliha-herkkusieni lasagne
Tälläistä lasagnea tällä kertaa. Teko-ohjeet löytyy täältä, aineksetkaan ei hirveästi poikkea, mutta luettelenpa ne täl viisiin omaansa. Tällä kertaa käytin juustokastikkeeseen Koskenlaskija juustoa, vähän tujumpi juusto kompensoi hyvin vähärasvaista hirvenlihaa. Olisin halunnut käyttää tuoreita herkkusieniä, mutta tuli käytyä kaupassa sunnuntaina ja kaikenmaailman pyhiä ollu tässä niin ne oli vähän nahkeessa kunnossa..
Jauhelihakastike
voi-öljyseosta
400g jauhettua hirvenlihaa
2 sipulia
500g tomaattimurskaa
iso turaus tomaattipyrettä
1 lihaliemikuutio
valkosipulia
paprikajauhetta
mustapippuria
1 prk herkkusieniä (lisää herkkusienetkin loppuvaiheessa yrttien kanssa)
oreganoa
basilikaa
Juustokastike
50g voita
1dl vehnäjauhoja
1 litra maitoa
1 pkt Koskenlaskija viherpippuria (pilko pieniksi kuutioiksi)
suolaa
mustapippuria
timjamia
3.1.2011
Kolmen suklaan muffinssit
Ensimmäinen resepti Ruokasuosikit muffinit ja leivonnaiset kirjasta testiin. Ohjetta tuli hieman muunneltua, ruskean sokerin tilalle laitoin fariinisokeria+tavallista sokeria ja "suklaarakeet" korvasin ihan tavan suklaalevyistä rouhituilla palasilla (taloussuklaa ja pandan valkosuklaa). Smetanaa ohjeessa oli 3dl, aluksi meinasin tehdä puolikkaan taikinan, joten ajatusvirheenä otin kaupasta smetanaa vain 2prk mistä ei tullut kolmea desiä mutta näillä mentiin. 130g valkosuklaalevystä jäi muutoma pala yli, laitoin ne muffinssien keskelle suklaaylläriksi. Silikoonimuffinssivuoka testattu, haluun toisen kun tuohon mahtuu vain 6 :P
Ainekset 12 kpl
225g vehnäjauhoja
25g kaakaojauhetta
2tl leivinjauhetta
½tl ruokasoodaa
100g tummaa suklaata
100g valkosuklaata
2 kananmunaa vatkattuna
2 prk smetanaa (á 120g)
30g fariinisokeria
55g sokeria
85g voita sulatettuna
Siivilöi jauho, kaakaojauhe, leivinjauhe ja ruokasooda isoon kulhoon. Rouhi suklaat (saa jäädä ihan kunnon palasia) ja lisää jauhojen joukkoon.
Vatkaa munat eri kulhossa vaahdoksi. Lisää sokerit ja vatkaa vielä hieman. Lisää smetana ja voi, sekoita hyvin. Lisää kosteat ainekset kuivien ainesten joukkoon ja sekoita varovasti yhteen. Älä sekoita liikaa.
Jaa taikina muffinssivuokiin ja paista 200 asteessa 20 minuuttia.
2.1.2011
Riistasunnuntai
Sopivasti ennen vuoden vaihdetta tuli Yhteishyvä lehti ja siellä oli resepti juustoiselle porokeitolle, jota päätin kokeilla. Eihän tuollainen keittö itsestään täytä, joten pakastimesta kaivettiin myös vajaa kilon köntti hirven lihaa, josta valmistettiin käristys. Porokeitosta tehtiin halvempi versio jättämällä siitä kokonaan poron kylmäsavuporoviipaleet pois (ne oli kylläkin myös kaupasta loppu), joita olisi lopussa lisätty keiton päälle. Koskenlaskijan kylmäsavuporo juustossa on nimittäin vallan mainiosti nimensä arvoista makua. Porokeitto oli oiva alkupala syötäväksi sillä aikaa kun käristys muhi padassa.
Juustoinen porokeitto (4 hengelle)
125g kylmäsavuporolla maustettua sulatejuustoa (Koskenlaskija) [laitoin kyllä ehkä vähän enemmän..]
1 sipuli
2 rkl voita
3rkl vehnäjauhoja
6dl vettä
1 lihaliemikuutio
paprikajauhetta
muskottipähkinää
suolaa
mustapippuria
2 dl ruokakermaa
Lisäksi:
poron kylmäsavupaistiviipaleita
paahdettuja ruisleipäkuutioita
Juustoinen porokeitto (4 hengelle)
125g kylmäsavuporolla maustettua sulatejuustoa (Koskenlaskija) [laitoin kyllä ehkä vähän enemmän..]
1 sipuli
2 rkl voita
3rkl vehnäjauhoja
6dl vettä
1 lihaliemikuutio
paprikajauhetta
muskottipähkinää
suolaa
mustapippuria
2 dl ruokakermaa
Lisäksi:
poron kylmäsavupaistiviipaleita
paahdettuja ruisleipäkuutioita
Hienonna sipuli ja kuullota se rasvassa kattilassa. Lisää jauhot ja sekoita. Lisää vesi ja liemikuutio. Anna kiehua 10 minuuttia.
Lisää paloiteltu sulatejuusto ja ruokakerma ja sekoita, kunnes juusto on täysin sulanut. Mausta keitto. Tarjoile keiton lisäkkeenä hienonnettua kylmäsavuporoa ja paahdettuja ruisleipäkuutioita.
Hirvikäristys
n.800g hirven lihaa
voita
suolaa
mustapippuria
vajaa tölkki (0,33) olutta
vettä
Vuole jäisestä lihasta käristyssuikaleita. Ruskista lihat pannulla voissa, mausta suolalla ja pippurilla, lisää pataan. Laita pataan vettä ja olutta niin, että lihat peittyvät. Hauduta kannen alla miedolla lämmöllä 1-2h. Tarkista maku välillä, lisää tarvittaessa suolaa. Lisukkeeksi perunamuusia, puolukkahilloa ja suolakurkkua.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)