31.1.2011
Pinaattiletut
Näitä on pitänyt tehdä itse jo niiiiiiin pitkään, viimein sain aikaiseksi! Koulussa yks lemppariruoista oli pinaatti- tai porkkanaletut. Puolitin alla olevan ohjeen, koska itestään tuhosin nää letut..puolikkaalla ohjeella tuli 20cm pannulla paistettuja lettuja 6kpl.
Taikina
5dl maitoa
2 kananmunaa
2dl vehnäjauhoja
1dl grahamjauhoja
150g pakastepinaattia
½tl suolaa
50g sulatettua voita
Vatkaa munien rakenne rikki kulhossa. Lisää maito. Lisää suola ja jauhot, sekoita tasaiseksi. Lisää lopuksi sulatettu pinaatti ja voi. Anna turvota hetki. Paista lätyt pannulla voissa.
ps. saa vinkata hyvästä porkkanalettuohjeesta!
Syökää kanaa!
Kauppareissulla ei taas ollut mitään ideaa, että mitähän sitä tänään syötäisiin. Kanahyllystä löytyi kuitenkin kaupan omia kokonaisia, tuoreita kanoja. Hintaakin reilun kilon kokoselle kaakattajalla oli päälle 6e. Eikun ostoskoriin. Kaupassa piti sit heitellä jotain koriin, mitä sen kanan kanssa söisi.
Päädyttiin laittamaan kanan sisälle pekoni-herkkusieni-sipuliseosta. Ihan hirveästi tuon kokoisen kanan sisälle ei kuitenkaan mahdu täytettä.
| Tervetuloa gynelle. |
| Täytesörsseli. |
Muutoman kerran voitelin kanaa uunivuoan pohjalle valuneella rasvalla. Kanaa paistettiin 175c n. 1,5h joka oli ehkä vähän liikaa. Olisin voinut aikasemmin käydä tökkimässä kanaa aikaisemminkin (tökkäsin sitä veitsellä tuohon koiven viereen, kirkasta nestettä->redi). Tästä kanasta söi kolme nälkäistä, jälelle jäi vaan rippeet joilla koira herkutteli :P
29.1.2011
Pizzaperjantai!
| Pepperoni-tuoreherkkusieni |
| Pepperoni-ananas |
Tulin nyt käytettyä pizzataikinat, jotka pakastin edellisellä kerralla. Ohje löytyy täältä. Pakastus toimi hyvin. Alunperin piti ottaa taikinat edellisenä päivänä sulamaan jääkaappiin, mutta pizzanälkä oli nopeampi. Sulatin taikinoita yhteensä hmm...ehkä pari-kolme tuntia. Aluksi annoin niiden olla pöydällä kelmukäärössä, jossa olin ne pakastanut. Sitten viskasin pallot lillumaan kuumaan veteen lavuaariin. Kun taikinapallot tuntui pehmeältä, otin kelmut pois, ripottelin jauhoja kulhon pohjalle ja heitin molemmat taikinapallot sinne. Liina päälle ja kulho lämpimään veteen. Tuntui, että taikinoita oli nyt helpompi käsitellä, tai sit vaan käytin sopivasti jauhoja kun ei jäänyt kiinni :P
Täytteitä laitoin tällä kertaa maltillisemmin ja lopputulos oli parempi. En nyt osaa heittää paljon niitä laitoin, mutta näkynee hyvin kuvissa ennen uuniin laittoa.
Pizzoja paistettiin taas 250 asteessa n.10 minuuttia. Taisin viimeksi pitää matalampaa peltiä vähän alempana uunissa, nyt meinasi reunat ruskistua nopeammin kuin syvällä pellillä..
Ma sulle hyva pizza paisteeeeeeeeeeen! En tee enää ikinä pizzoja muulla tapaa, miten sitä onkin aina mättänyt niihin sata kiloa täytteitä!
24.1.2011
Pannaria
Hillolla ja kermalla tottakai! Vaihtelen pannariohjeita sen mukaan, jos törmään johonkin mikä ois vähän erilainen. Tällä kertaa maustoin taikinaa vaniljasokerilla ja kaardemummalla, nams! Ohje taisi olla kotikokki.netissä, hieman muokattanu tämä minun versio.
Pannukakku
4dl vehnäjauhoja
2rkl sokeria
1tl leivinjauhetta
1tl suolaa
2l vaniljasokeria
1-2tl kaardemummaa
8dl maitoa
2 kananmunaa
50g sulatettua voita
Sekoita kuivat aineet keskenään. Sekoita munat ja maito, lisää kuiviin aineisiin. Vatkaa tasaiseksi. Lisää sulatettu ja hieman jäähtynyt voi. Anna taikinan turvota sen aikaa kun uuni kuumenee. 200 astetta ja puolisen tuntia.
Viimeksi kun tein tällä ohjeella, lisäsin osan voista sulana taikinaan ja osan laitoin pieninä paloina pellille. Pelti uuniin hetkeksi niin, että voi sulaa ja sitten pelti pois uunista ja taikina pellille. Ensinnäkään pannari ei tartu kiinni ja kohoaa kivasti reunoilta :P
17.1.2011
Aamupalasämpylät
En ookkaan pitkään aikaan leiponut sämpylöitä ja tänä aamuna niitä alkoi hirveästi tehdä mieli. Taas mentiin mitä-löytyy-kaapista teemalla. Oikeastaan aina on jotain, mistä sämpylät voi pyöräyttää. Tosin pelkkiä vehnäjauhoja en mielelläni käytä. Tällä kertaa sämpylöihin meni sämpyläjauhojen jämät, grahamjauhoja, 4-viljan hiutaleita, hiivaleipäjauhoja ja vehnäjauhoja. Oon aika tykästyny tollasiin sämpyläjauhoihin, samassa pussissa hyvä seos erilaisia viljoja. Näitä löytyy esimerkiksi Myllyn Paras Sämpyläjauhoseos, Sunnuntai monivilja sämpyläjauho, Rainbow sämpyläjauho, Eldorado sämpyläjauho...
Sämpylät 8 kpl
2½dl vettä
½pss kuivahiivaa
ripaus suolaa
turaus siirappia
n.30g voita
5-6dl jauhoja
Sekoita kädenlämpöiseen veteen hiiva, suola ja siirappi. Alusta joukkoon jauhoja sen verran ettei se tartu sormiin. Taikina saa olla kuitenkin löysähkö. Liikaa jauhoja->kovia sämpylöitä! Paista 225 asteessa n.10 min.
16.1.2011
Sunnuntain herkut
Pizzaa! Vähän erilailla kuin yleensä. Insanityn blogissa oli niin herkullisen näköisiä pizzoja, että oli pakko kokeilla itsekkin. Tosin nössöilin, enkä uskaltanut paistaa pizzoja 300 asteessa, tyydyin 250. Täytteitä oisin voinut laittaa vähän vähemmän niin pizzat olisi ollut täydellisiä! Jaoin taikinan neljään osaan, tein 2 isoa pyöreätä pizzaa ja 2 taikinapalloa meni pakkaseen.
Pizzapohja
2,5dl vettä
1dl maitoa
½tl sokeria
1½tl suolaa
1pss kuivahiivaa
½dl öljyä
n. 6dl jauhoja (laitoin puolet vehnäjauhoja ja puolet hiivaleipäjauhoja)
Lämmitä maito ja vesi kädenlämpöiseksi. Sekoita joukkoon kuivahiiva, sokeri ja suola. Lisää jauhoja, kun taikina on vielä löysähköä, lisää öljy. Alusta jauhoja taikinaan sen verran, että se on napakka mutta ei liian kova. Kohota kaksinkertaiseksi. Kauli taikinasta ohuita pyöreitä pizzoja. Reunat voi jättää vähän paksummiksi. Levitä tomaattikastiketta lähes reunoille asti. Lisää juustoraaste ja sitten muut täytteet. Paista 250 asteessa noin 12 minuuttia.
Täytteinä tällä kertaa kinkkua (1pss), herkkusieniä (vajaa 1prk), ananasta (vajaa 1prk) ja aurajuustoa kahteen pizzaan.
| Ennen uunia. |
| Ja uunista ulos. |
15.1.2011
Naudan sisäpaistia ja savuporo-sipulikastiketta
Lauantai-illan herkkuja. Kaivoin eilen pakastimesta sulamaan lihaköntin ja kastike valmistui niistä aineksista mitä kaapissa oli. Liha oli n.700g kokoinen, paistoin sitä 125 asteessa ehkä vajaa 1,5h. Otin sen ulos kun mittarissa oli 60 astetta. Lihalle tein pikamarinaadin öljystä, valkosipulimurskasta, pippurista, suolasta, paprikajauheesta ja chilistä. Annoin lihan olla marinaadissa pöydällä sillä aikaa kun kuullotin sipuleita, pyörittelin ja hieroin marinadia siihen välillä. Paistopussiin laitoin lihan lisäksi pari ruokalusikallista marinadia ja yhden pilkotun ja kuullotetun sipulin.
Savuporo-sipulikastike
1 sipuli (joka oli uunissa lihan kanssa)
Lihan paistoliemi
maizenaa(n.3tl)+vettä
1 prk kermaa
n. 1/3 Koskenlaskija savuporoa (enemmänki oisin voinut laittaa mutta oli nyt vain tuon verran!)
pippuria
suolaa
valkosipulijauhetta
voita
sinappia
Käräytä sipuleita hetki voissa kattilassa. Lisää paistoliemi. Suurusta kastike. Lisää kerma ja sulatejuusto. Mausta ja anna kiehua miedolla lämmöllä hetki. Tarkista maku, mausta tarvittaessa lisää.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)