22.11.2010

Roadtrip 2010 / Italia

Aattelin yrittää raapustaa tänne jotain meiän viime kevään ulkomaanreissusta. Mitä nyt vielä muistaa :P Ja kuvia laittaa! Lähinnä yritän painottaa tekstin siellä syötyihin ruokiin, mutta voi olla että innostun höpöttää muutakin. Kahtoo lävähtääkö tähän helvetin pitkä teksti koko 2,5vko reissusta vai pätkinkö sitä maittain :D

Elikkä minä, ihq kihlattuni Ville ja hänen luokkakaveri Pavlo päätimme lähteä vähän reissun päälle. Pavlolla oli perhetuttuja Italiassa, jotka halusivat ilomielin ottaa meidät vastaan. Joten päädyimme tälläiseen reissuun: 19.5.-5.6.2010, lennetään Ryanairilla Italiaan, siellä olemme viikon. Tämän jälkeen lähdemme kohti Suomea reilaten, Saksan, Tsekin, uudestaan Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta. Jokaisessa kaupungissa vietettiin 2 yötä (paitsi Tukholmassa).


Saavuimme siis Italian kamaralle keskiviikkona 19.5.2010. Pavlon perhetuttu, mies nimeltä Sergio (liekkö noi kirjotetaan), tuli hakemaan meidät kentältä ja lähdimme huristelemaan, ah niin ihanassa Italian liikenteessä, kohti heidän kotiaan. Pikkutie peltojen läpi vei alueelle jossa oli ihan kadun vieressä omakotitaloja, joista yksi toimi sitten majapaikkanamme viikon ajan. Odottelimme perheen äitiä kotiin. Alkuun voikin mainita ruoka-aikojen poikkeavuudesta. Italialaiset (ainiin, tämä perhe jonka luona olimme ovat Ukrainasta kotoisin mutta asuneet jo n.10v Italiassa) hörppäävät aamupalaksi jonkun kahvin, painuvat töihin, syövät ehkä työpäivän aikana jotain, mutta perheen kanssa syödään ruoka vasta 19-21 aikaan illalla. Siihen oli melko vaikea tottua. Joten kun perheen äiti vihdoin tuli kotiin, he alkoivat valmistaa meille ruokaa. Keittiötä voisi kutsua keittokomeroksi, koska se oli vain pitkä, kapea käytävä. Ruoka syötiin olohuoneessa. Ensimmäisenä iltana saimme sienipastaa. Nam! Perheen äiti tarjoili ruoan suuresta kulhosta, mätti lautaseni aivan täyteen :P Ruokajuomaksi sain punkkua, perheen isä taisi juoda olutta. Ruokapöydässä oli aina kivennäisvettä. Kameraa en viitsinyt ikinä ottaa ruokapöytään, harmi...Kommunikaatio perheen kanssa oli hyvää :D He eivät puhu kuin ukrainaa/venäjää ja italiaa. Me puhumme Villen kanssa englantia, Ville ymmärtää jonkin verran italiaa. Pavlo puhuu ukrainaa/venää ja englantia. Joten hän oli tulkkimme koko vierailun ajan :D En muista oliko se ekana iltana, mutta ruoan jälkeen saimme pöytään makkaroita ja juustoja. Ihastuin yhteen hyvinkin rasvaiseen ja pehmeään juustoon, mutta tietenkään en muista sen nimeä..Tässä vaiheessa voisin mainita mitä muistan syöneeni, koska kaikkea en muista kuitenkaan, saati milloin niitä syötiin. Yhtenä iltana saimme spagettia, lihapullia ja tomaattikastiketta. Yleensä ruoat oli jo mätetty lautaselle kun meidät kutsuttiin syömään. Joskus niin isot annokset, että meinasin haleta kun yritin kohteliaasti syödä kaiken. Ruoat oli aika pastapainotteisia, yhtenä iltana oli perunaa ja kanaa, liekkö oli ainut poikkeava...noh,nyt en ees muista mitä muuta me siellä saatiin >_< Missä oli pieni muistivihko...

20.5.2010
Aamupala. Ekana iltana meiltä kyseltiin mitä syömme aamupalaksi. Mainitsimme vain, että jotain leipää. Eka aamuna saimme leipää. Muina emme, ruokapöytä oli aina täynnä croissantteja makeilla täytteillä, keksejä, suklaata...


Viimeisten päivien aamuina tyydyin juomaan vaan lasin mehua, ehkä vähän alkoi tökkiä nuo makeat...lähdimme päivä retkelle Lago Di Gardalle ja sen lähiympäristöön. Olimme ottaneet eväät mukaan, sämpylää jonka välissä oli enmuistamitäjuustoa ja salamia.






Me haluttiin pizzaa! Niin, kaupunki jossa majailimme oli nimeltään Piacenza. Illalla haimme keskustasta pizzaa. Pizzerian omisti turkkilaiset :D Noh ei se oman kylän "ählämipaikkojen" pizzoja muistuttanut. Parempaa. Jo täällä kiinnitin huomiota asiaan, että listalla ei ollut ananasta ollenkaan. Oe! Pizzaan kuuluu ananas.





21.5.2010
Perjantaina vietimme aikaamme Piacenzassa ja sen läheisyydessä.







 Tällä reissulla söin mun ekan italialaisen jäätelön. Gelatoooooo, se on niin hyvää!





Illalla hengailtiin vaan talolla. Syötiin italialaisia makkaroita ja perheen poeka tarjoili meille isin oluet :D





Ei meillä vaan tälläsiä oo marketeissa..

22.5.2010
Tänä päivänä tehtiin reissu minitaliaan. Eli paikkaan, jossa on Italia minikoossa ja muutomia huvipuistolaitteita. Yleensä pari tuntia aamupalan jälkeen kärsin jäätävää nälkää, koska ei ne makiat ruoat piä nälkää poissa. Minitalista piti ostaa sitten tällänen patonki, jonka välissä oli juustoa ja kinkkua ja se paahdettiin parilan välissä.





Takasintulomatkalla pysähdyttiin pizzalle. Paikassa oli eräänlaisessa vitriinissä iiiisoja pizzoja, monta eri makua. Pizzaa ostettiin paloittain ja palat käytettiin vielä jossain "pikauunissa. Itse otin palan salamipizzaa ja palan sieni-kinkkupizzaa. Oli todella herkullista, rapea, ohut pohja. Ville söi pizzaa, jossa oli perunaa :D

 
Salakuva.



23.5.2010
Sunnuntaina lähdettiin omille teillemme. Perheen isä oli siis meitä edellisinä päivinä kuskaillut paikasta toiseen. Tänä päivänä hyppäsimme junaan ja lähdille kohti Milanoa.





Tarkoitus oli kierrellä siellä täällä ja pari nähtävyyttäkin nähdä. Duomo oli tähtäimessä. Kaupungissa ollut lämpömittari näytti +30C, tarkeni. Villen vanhemmat olivat myös tänä päivänä Milanossa, heitä oli tarkoitus treffata. Nälkä taas kurni mahassa aamupalan jäliltä, Duomon pihalla nyt yllättäen oli yks jos toisenkinlainen myyntikoju turisteja houkuttelemassa. Ostimme kinkkupatongit ja kiipesimme kirkon seinälle syömään ne. Jep, seinälle.






Kun tapasimme Villen vanhemmat, nälkä taas kiusasi. Noh, oli iltapäivä eikä MIKÄÄN paikka ollut auki. Voi saatanan italiaanot...ravintolat ilmeisesti aukeaa vasta iltasella. Noh eikun lähimpään ruokakauppaan, patonkia, salamia, jogurttia ymym. mukaan ja piknikille. Illalla onneksi odotti taas Piacenzassa nälkäisiä herkullinen ateria, mikä se sit tällä kertaa olikaan.

24.5.2010
Maanantai aamuna krapula ja vapina, heräsin Roomassa. Täh? Joo. Milanon reissun jälkeen söimme, kävimme suihkussa ja odottelimme puolta yötä. Meidät heitettiin juna-asemalle ja lähdille yöjunalla kohti Roomaa. Junamatka sinnehän kestää sellasen 7< tuntia. Yöjunaan siis nukkumaan.





Roomaan saavuimme kivasti 7 aikaan aamulla. Aamuruuhka oli pääsemässä vauhtiin. Tunkeuduimme sillipurkkiin eli metroon ja hilppasimme keskustan ytimeen. Piti etsiä eka kauppa joka on auki, sieltä vähän aamupalaa. Sitten jaksoi turistikohteita metsästää.


Taas käytiin pizzalla. Randomilla vaan johonkin sisälle ja tilattiin italiankieliseltä listalta pizzat. Omanihan oli quattro stagioni parilla yllärillä.


Tarjoilija tarjoilija, pizzassani on artisokkaa.

Noh pitäähän ne paavin huudit nähdä, joten kohti vatikaania. Tissit piiloon ja vatikaanimuseoon sisälle. Pietarin kirkkoon ei menty, hirvee jono ja vettä sato. Tai no, Pavlo meni. Me mentiin kaljalle :D

Taivas pimeni kun me mentiin vatikaaniin ;<



Kerta reissussa ollaan, pitää käydä Hard Rock Cafessa jos siihen on mahdollisuus. Roomassa oli. Sinne siis, syömään rehtiä hampurilaisateriaa ja juomaan olutta. Jälkkäriks Long Island Ice Tea, joka kihahti hattuun.




25.5.2010
Taas yöjunaan ja rantaviivaa pitkin kohti Genovaa. Hrrrh, maailman kauhein junamatka. Nyt ei ollut makuuvaunua, 6 hengen hytti, lämpöä ihan liikaa ja tilaakin riitti, not. Aamulla huonosti nukkuneena, kärttyisenä kupla otassa uuteen päivään.





Piti etsiä vessa. Menimme johonkin aikaisin auenneeseen kahvilaan. Siellä söin jonkun baaaggelssin ja join mehua. Nukutti! Meinattiin nukkua kadulla ja ootella et päivä lähtee käyntiin. Ei se oikein onnistunut. Etsittiin lähin ranta, kun kerta meren luona oltiin. Rannan kivikolle ottaa lepiä <3



Genovassa ei ollut niin kummosta nähtävää. Täällä(kin) sai oikein metsästämällä metsästää paikkaa, mistä sais ruokaa lounasaikaan. Kysyttiin neuvoa ja meidät ohjattiin paikkaan, missä näköjään kävi ns. raksamiehiä. Kukaan työntekijöistä, ylläri, ei osannut englantia. Joku tyttö kävi huitoen ja italiaa polpottaen näyttämässä miten homma toimii. Siellä kuljettiin erilaisia linjastoja pitkin, joista pysty napsimaan lautaselle jotain..oli valmiita salaattiannoksia ym...päädyssä sitten 2 mammaa valmisti erilaisia pastoja, osoitin sormella mitä halusin ja mamma mätti lautasen täyteen :D Salaattia ja leipää kylkeen ja syömään. Jotain kinkkupastaa se oli. Sen jälkeen lähdettiin merimaailmaa ihmettelemään.










Se oli viimeinen päivä Italissa. Tästä tulikin aika pitkä, joten jos kerron muista maista sitten erikseen :P

21.11.2010

Minttu-suklaamuffinssit



Sunnuntai. Hirveä leipomisen himo. Päädyn muffinsseihin pitkästä aikaa. Saan jauhelihapiirakan uuniin ja alan tehdä muffinssitaikinaa. Jostain syystä onnistun saamaan margariini+sokeriaseoksen kaksi kertaa juoksettuneeksi. Ikinä aikasemmin ei ole käynyt näin kun olen vaahdottanut margariinia ja sokeria. Ajattelin etsiä toisenlaisen ohjeen ennenkuin rasva (ja kananmunat) loppuvat. Muistelen että Anniina on tehnyt erilaisia muffinsseja, joten menen hänen blogiinsa etsiskelemään vaihtoehtoista reseptiä. Banaani-suklaamuffinssien ohjeessa vaahdotetaan kananmuna ja sokerit, valitsen sen.





100g voita
1dl maitoa
2 kananmunaa
1,5dl sokeria
1,5dl vehnäjauhoja
1tl leivinjauhetta
2rkl kaakaojauhetta
1tl vaniljasokeria
1rkl perunajauhoja
1 levy Maraboun minttukrokantti suklaata


Rouhi puolet suklaalevystä. Vaahdota munat ja sokeri+vaniljasokeri. Sekoita kuivat aineet keskenään. Sulata voi. Lisää taikinaan varovasti nuolijalla käännellen vuorotellen jauhoja, maitoa ja sulaa voita. Lisää lopuksi rouhittu suklaa. Laita muffinssivuoan pohjalle n. 2rkl taikinaa. Lisää keskelle 1 suklaapala. Laita taas n.2rkl taikinaa päälle. Paista 225 asteessa 10-12min.

Käytin Pirkan amerikan muffinssivuokia, taikinasta riitti 9 muffinssiin. Sain muffinssit uuniin, keittiössä on kaamea sotku ja vähän ärsytti juoksettunut taikina. Nappaan palan jauhelihapiirakkaa ja kylmän oluen jääkaapista ja painun olkkariin. 10 minuutin kulutta munakello soi, menen keittiöön takaisin. Uunissa on hyvännäköisiä muffinsseja! Mätän tiskit pesukoneeseen ja alan mättää muffinssia naamaan :> Suklaapala oli painunut ihan pohjaan ja hieman tarttunut paperiseen vuokaan. Joulupukki, haluan silikoonisen muffinssivuoan.

Kuka siivoaisi?

Ripulia. What the fuck happened...

Jauhelihapiirakka



Pohja
150g voita
2,5dl vehnäjauhoja
1-2dl juustoraastetta (punainen emmental)
½dl kylmää vettä

Nypi voi ja jauhot. Lisää joukkoon vesi ja juustoraaste, sekoita nopeasti tasaiseksi. Painele vuoan pohjalle ja reunoille. Huom! Voitelua ei tarvita, joskus erehdyin tekemään niin ja taikina valuis uunissa pois vuoan reunoilta.

Esipaista pohjaa 10min 200 asteisessa uunissa

Täyte
400g jauhelihaa
puolikas punainen paprika
1 sipuli
n.50g fetaa
3rkl valkosipulituorejuustoa
2tl valkosipulimurskaa
lihaliemikuutio,paprikajauhetta,mustapippuria,valkopippuria

2dl kermaa
2 kananmunaa
1rkl vehnäjauhoja
mustapippuria,cauynnepippuria,valkosipulijauhetta
2-3dl juustoraastetta

Pilko sipuli ja paprika pieneksi. Pilko feta kuutioiki. Ruskista jauheliha pannulla, lisää lihaliemikuutio. Lisää sipulit ja paprikat. Lisää mausteet: tuorejuusto, valkosipulimurska, pippurit ym. Sekoita tasaiseksi, nosta pannu pois liedeltä ja sekoita joukkoon fetajuusto. Laita täyte esipaistetun pohjan päälle.

Vatkaa munien rakenne rikki. Lisää kerma ja vehnäjauhot. Lisää mausteet ja kaada seos täytteiden päälle piirakkaan. Ripottele pinnalle juustoraastetta. Paista 20 minuuttia uunissa.

19.11.2010

Kinkku-aurapasteijat



Simppeli pikkusuolainen valmiista lehtitaikinasta, laitan tän tänne lähinnä sen takia, et ois itelle jossai ylhäällä paljo tarvii mitäkin tiettyyn määrään :D Ei ikinä muista ja sit kaupassa arpoo paljo tarvii mitäkin...:P

20kpl pastejoita

1kg lehtitaikinalevyjä (10kpl)
1pss (250g) kinkkusuikaleita
1 aurajuustopala (ei toki mene kaikki,itellä meni ehkä alle neljäsosa,makuasia paljon haluaa laittaa!)
1 kananmuna

Ota lehtitaikinat pellille sulamaan. Kun taikinat ovat sulaneet, puolita palaset. Laita jokaisen palan keskelle kinkkua ja aurajuuston murusia. Sulje pala kolmioksi, painele reunat sormin kiinni, käytä apuna vettä. Voitele kananmunalla. Paistaa 225 asteessa 15 minuuttia.

18.11.2010

Rosepippuripossua

 



noin 400g marinoitua porsaanfilettä
1 sipuli kuutioina
1 rkl sinappia
2 tl rosepippuria
2 rkl persiljaa silputtuna
2 dl ranskankermaa tai ruokakermaa
1 dl omenamehua

Leikkaa possunfile reilun 1cm viipaleiksi. Ruskista lihat nopeasti öljyssä kauniin ruskeiksi. Nosta uunivuokaan, folion alle vetäytymään.

Kuulota sipuli kullanruskeaksi, lisää omenamehu, rosepippurit, sinappi ja ranskankerma. Kaada lihapalojen päälle uunivuokaan. Laita uuniin 200 asteeseen noin puoleksi tunniksi. Lisää lopuksi hienonnettu persilja.

Porkkanateeleivät


2dl vehnäjauhoja
½dl kaurahiutaleita
1tl leivinjauhetta
suolaa
3rkl öljyä
1dl maitoa
1dl porkkanaraastetta



Yhdistä jauhot, kaurahiutaleet, leivinjauhe ja suola. Lisää öljy, maito ja porkkanaraaste. Sekoita nopeasti.



Jaa taikina kahteen osaan, taputtele pyöreä n.1cm paku leipä pellille, leivinpaperin päälle. Paista 225 asteessa 15 minuuttia.

Pizzapatongit



Nopea ja herkullinen ohje suolaiseen nälkään ja tyydyttää samalla pizzahimonkin!

1 pkt esipaistettuja patonkeja

1 pss kinkkua
1 prk ananasta
aurajuustoa
valkosipulituorejuustoa
tomaattipyrettä
juustoraastetta

Leikkaa patongit puoliksi ja halki. Levitä patongeille tomaattipyrettä ja valkosipulituorejuustoa. Laita päälle kinkkusuikaleet, ananaspalat, aurajuusto ja juustoraaste. Paista 200 asteessa 12-15 minuuttia.