8.12.2010

Pakko saada

Terkkuja joulupukille:

  • Iltamuumi parivuoteen lakanat (vihdoinki kiva muumilakana tuplaleveenä ;> )
  • Lahjakortti EMP:lle et voin ostaa 100200 vaatetta
  • Muumikattila 2,5l (tää mun pitäs kyl olla saamassa ku iskän kahlitun Kristiinan joku tuttu sai kai -50% hintaan :O )
  • Jotai kivoja kokkikirjoja
  • Desperate Housewives season 6
  • Essence punkkulasit
  • Villasukat! (mustat, joissa on pari vihreetä raitaa)
  • Sellane digitaalinen kello(radio), mahd. pieni ja sievä
  • Muumipikkulusikoita ja -kulhoja. Näissä pätee se, että haluun vaan kaikki kivat eli kovat jätkät, mm.mörkö, hattiwatit, haisuli, myy...
  • Muumijädekauha
  • Omakotitalo ois kiva?
  • Ugly dollseja :D



  • Rontti haluu lahjakortteja musti&mirrii
  • Imago lautapeli
  • Viinilautapeli
  • Liisa ihmemaassa dvd (se uus, Johnny Depp grauh)
Jos lopettas tältä erää, enne ku innostun...(en tehny sitä vielä)

5.12.2010

Joulutortut

Tän vuoden ekat tortut, perinteisessä luumuhillolla sekä omena-kanelihillolla.


4.12.2010

Piparimuffinssit



Piparit on hyviä. Neilikka, inkivääri ja kaneli on ihania mausteita. Kovien pipareitten lisäks mukavaa vaihtelua tuo erilaiset leivonnaiset, joissa käytetään näitä "joulun makuja". Tällä kertaa kokeilin jouluherkkuja muffinssien muodossa. Itse jätin ohjeen rusinat kokonaan pois, ei oo mun juttu. Extrana piilotin muffinssien keskelle piparkakkusuklaapalasen.

Piparimuffinssit 10-12 kpl

100g voita
1dl fariinisokeria
2 kananmunaa
1prk (200g) Valion vaniljarahkaa
3½dl vehnäjauhoja
(1½dl keltaisia rusinoita)
2tl piparkakkumaustetta
2½tl leivinjauhetta

Fazerin piparkakkusuklaata

Vaahdota pehmeä voi ja fariinisokeri kevyesti. Vatkaa joukkoon munat. Lisää vaniljarahka. Yhdistä loput aineet keskenään ja siivilöi taikinaan. Sekoita taikina nopeasti tasaiseksi.

Jaa taikina muffinssivuokiin (laita aluksi reilu 1rkl taikinaa vuokaan, pistä keskelle piparisuklaanpala ja taas taikinaa päälle). Paistaa 200 asteessa 15-20 minuuttia. Koristele tomusokerilla.

3.12.2010

Stroganoff



Tälläistä tänään, reseptiin luntattu mallia Helsingin Sanomien ruokasivuilta. Kyseisessä reseptissä tosin ei laitettu suolakurkkuja kastikkeeseen, itsehän ne sinne pistän (niinkun kai kuuluukin?). Smetana unohtui kaupasta, siwa ei moista hienoutta myynyt joten joutui tyytymään creme fraicheen.

500g naudan sisäpaistia (voi käyttää myös ulko- tai sisäfilettä)
2rkl voita
2 sipulia
öljyä
suolaa ja mustapippuria
2-3 rkl tomaattipyrettä
2rkl vehnäjauhoja
5dl lihalientä
2-3 tl valkosipulimurskaa
2rkl sinappia
1 prk kokonaisia herkkusieniä
2 suolakurkkua
150g creme fraichea

Pilko liha suikaleiksi. Anna olla huoneenlämmössä n. 1h ennen paistamista. Suikaloi sipuli valmiiksi, suolakurkutkin voi kuutioida ja laittaa jääkaappiin odottelemaan.

Kuumenna öljyä ja voita pannussa. Ruskista lihat kahdessa erässä, mausta suolalla ja pippurilla. Siirrä lihat pois pannulta. Laita pannulle taas voita, kuullota sipulit. Lisää tomaattipyre, pyörittele hetki pannulla. Lisää vehnäjauhot ja lihaliemi (itsehän en mittään oikeeta lihalientä tässä vaiheessa ollut tehnyt, mun lihaliemi oli 5dl vettä+lihaliemikuutio :D ) Keitä hetki. Lisää lihapalat seokseen. Tässä vaiheessa, jos omistat jonkun hienon padan jota voi käyttää liedellä, heitä koko sörsseli sinne. Lisää valkosipulimurska. Anna padan muhia (jos käytit fileetä, n. 20 min, jos paistia, n.1h.) Pilko herkkusienet puoliksi. Kun pata on tarpeeksi hautunut, lisää herkkusienet ja suolakurkut, mausta sinapilla. Tarkista maku, mausta tarvittaessa (itse laitoin tomaattipyretta lisää). Viimeistele creme fraischella. Anna kuumentua. Tarjoile esimerkiksi perunamuussin kanssa.

Haaste!

Kaikille mielikuvitusolennoille jotka lukee tätä. Kuvaa vähintään 5 lempiasiaasi keittiössäsi. Kuvaa myös yksi asia, jonka omistat ja jota et ole käyttänyt kertaakaan/käytät erittäin harvoi. Kiva asia ja miksi se jää vähälle käytölle! Lopuksi kuvaa keittiösi ja kerro mikä siinä on parasta/huonointa.

Let's start!

Uudet suola&sokerisirottimet. Oon aina halunnu noi ja nyt oli Carlsonilla tarjouksessa!

Tupperin minipikakokki. Silppuaa sipulin pieneksi hetkessä :P

Silikooninen suti Ikeasta.

Halusin pitkään magneettiveitsitelinehässäkkää. Kämpässä kaikki pinnat on uusia, ei uskalla porata/naulata mitään. Sitten löysin magneettinappuloita, jotka kiinnittyy teipillä! Ei oo vielä tippunu :D

Digivaaka Carlsonin hulluilta päiviltä.
Munakellot!

Sitten se asia jota tulee käytettyä harvoin. Oon saanu kahtena jouluna, kaksi erilaista juustotarjotinta lahjaksi. Molemmat on kivoja ja tykkään juustoista. Kallistahan se on ostaa monta erikoista kivaa juustoa, joten näitä ei oo vielä käytetty etes kertaakaan. Jos vaikka tänä jouluna sais aikaseks...


Sitten se keittiö. Tykkään tän kämpän keittiöstä. Kaappi/laatikkotilaa löytyy, tasoja löytyy. Mutta silti niitä sais olla enemmän. Mistä en tykkää: jääkaappi >:( Jääkaapin alla on ihan turha laatikko ja yläpuolella tyhjää tilaa. MIKSI, OI MIKSI vuokraisäntä ei voinut, rempatessaan koko keittiön ja uusiessaan vehkeet, ostaa jääkaappipakastinta. Ei, vaan tollanen typerä jenkkikaappi, jossa on pieni pakastinhommeli jääkaapin yläpuolella ja itse jääkaappikin on liian pien. Sit ku mulla on oma kämppä, en osta sinne Boschin keittiöjuttuja! Kakkoja.





Lopuksi vielä pari bonuskuvaa.


Näitä kirjoja pitäis selailla useemmin.

Tänä jouluna syyään muumipipareita!

2.12.2010

Joulu on taas, joulu on taas..

...mainoksia tulvii postiluukusta. Mut siinä samalla myös ruokalehtiä! Tilaan Makua, muutoman numeron sain Aromia ilmasiks valmistumisen myötä, lisäks tietty Pirkka, Yhteishyvä, Me (ykkösbonuksen). Mietin jo mitä tässä jouluks leipois, missä ikinä joulua viettääkin, niin leipominen (ylläri) on aina mun juttu, pyys joku tai ei :D Hakusessa tietty jotain, mitä ei oo ennen leiponut. Villen vanhempin luokse pitääkin miettiä tarkemmin mitä leipoo, yleensä kaneli on mausteena monissa jouluherkuissa, mutta mitäs jos sille on allerginen...ihan lähipäivinä ajattelin tehä piparkakkumuffinsseja, jonka ohjeen oon luultavasti napannu Maku lehdestä, joskus. Ostin myös omena-kanelimarmelaadia joulutorttuihin, vaikka luumutortut onkin ihan ykkösiä :P Piparitaikinankin vois tässä joku päivä pyöräyttää, onhan mulla viime jouluna lahjaks saadut muumipiparimuotit! Hattiwatteja!

1.12.2010

Tuplasuklaa cookies



Eilen iski hirveä suklaakeksihimo. Mitä lie flunssan sivuoireita. En kuitenkaan jaksanut kipittää siwaan hakemaan Eldoradon suklaakeksejä. Tänään tuli puhetta, mihin voisi käyttää fariinisokeria jos moisesta haluaisi eroon. Puheeksi tuli cookies tyyliset keksit. Linkkejä heiteltiin ja yksi oli Kinuskissan blogi. Sieltä nappasin tämän reseptin, tosin suklaana käytin itse tummaa suklaata ja valkosuklaata. Keksejä tuli taikinasta 3 pellillistä, vika pelti kahtaa vajaa täys. Jokaiseen peltiin laitoin 4x4 kökköä taikinaa, näytti olevan hyvä määrä niin keksit eivät levinneet toisiinsa kiinni. Valmiita keksejä sain siis 46 kpl :P

5 ½ dl vehnäjauhoja
2 rkl kaakaojauhetta
3 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
250 g sulatettua margariinia
1 ½ dl sokeria
1 ½ dl fariinisokeria
2 tl vaniljasokeria
2 munaa
100 g tummaa suklaata
100 g valkosuklaata
1 dl kookoshiutaleita (voi korvatakaurahiutaleilla, mantelirouheella/lastuilla tai muilla pähkinöillä)

Sekoita vehnäjauhoihin kaakaojauhe, leivinjauhe ja suola. Sekoita hieman jäähtyneeseen margariinisulaan sokerit ja lisää munat yksitellen hyvin vatkaten. Siivilöi joukkoon jauhoseos. Lisää rouhittu suklaa ja kookoshiutaleet. Sekoita taikina tasaiseksi. Nostele lusikalla tai sormilla pyöritellen lihapullan kokoisia nokareita pellille. Jätä leviämisvaraa. Paista 175 asteessa n. 10 min.



Tulipa käyttöä laatikossa lojuvalle teesihdille. Sitä voi käyttää tomusokerilla koristeluun! Reiätkin on niin pienet, ettei tomusokeria pääse tulemaan liikaa ja vartta on näppärä naputella sormella :P